Nyligen lade Zhongnan, en förgrening av Wuhan University of Science and Technology till en extrakurs om Feng Shui i utbudet, vilket är första gången i historien. Enligt kursens handledare går den ut på att objektivt hjälpa studenterna att förstå traditionell kinesisk kultur utifrån ett vetenskapligt perspektiv.
Den 9 oktober deltog 130 studenter i den första föreläsningen i kursen, ”Arkitektur och feng shui”, som handleddes av Ma Wei. Ma som är professor vid Construction of the University anser att feng shui är en integrerad del av traditionell kinesisk arkitektonisk kultur.
I sin undervisning fokuserar Ma på relationerna mellan forntida kinesisk arkitektur och feng shui. Han sade att sedan 1980 har högskolestudenter visat ett stort intresse i traditionell kinesisk kultur men att de har saknat vägledning. Syftet med att etablera denna kurs är att hjälpa studenter att lära sig om traditionell kinesisk kultur utifrån ett vetenskapligt perspektiv, som till exempel varför kineser föredrar att byggnader är vända i vissa riktningar.
Enligt Ma fokuserar man i kursen på “hur man gör bostädernas inomhusdekorering så att det samexisterar mer harmoniskt med deras miljöer”. Vad gäller grundläggande feng shui-koncept säger han:
– En persons fysiska miljö kan påverka det psykiska tillståndet vilket även kan förändra både hans karaktär och öde.
Ma sade att feng shui inte är någon vidskeplighet utan menar snarare att det är en naturlig kombination av vetenskaplig kunskap och mänskliga moderna bekvämligheter. Det syftar till att kombinera folks tro med verklighet och upprätthålla harmoni mellan mänskligheten och naturen.
Ma betonade att feng shui är en integrerad del av traditionell kinesisk arkitektonisk kultur.
– Fastän många tror att feng shui är ovetenskapligt finns det många som tar till denna metod när man bygger eller renoverar ett hus. Om arkitektfirmor får mer insikt i feng shuis koncept kommer deras arbeten att gagna samhället, tillade Ma.
Översatt från engelska: http://en.epochtimes.com/n2/life/feng-shui-course-5802.html