Kinesiska turister är en växande marknad i Sverige. När Epoch Forum arrangerade årets andra nätverksträff för kinesiska och svenska företagare den 23 april i Stockholm, var temat turism.
I fjol stod de kinesiska turisterna i Sverige för nära 260 000 gästnätter, vilket var en ökning med 28,5 procent jämfört med året innan.
Ibis Styles hotel i Solna tar emot några tusen kinesiska turister varje år. De kommer i grupper om 30-40 personer och stannar i Stockholm i ett par nätter innan de reser vidare. Ofta är de på rundresa i Sverige med buss, berättar hotellchef Cecilia Lögdberg som deltog på eventet. Ibis håller på att utveckla sin service till kinesiska turister:
– Vi ska börja med ris i frukostbuffén i sommar, och buljong och nudelsoppa. Kineserna vill ha varma, tillagade rätter. Vi har vår äggröra och prinskorv, men det äter de inte, säger Lögdberg.
De måste också anpassa dubbelrummen med två separata sängar för att få några bokningar, berättar Lögdberg.
I snitt spenderar en kinesisk turist dagligen 4 580 kronor i Sverige, men en del av kineserna som kommer är verkligt kapitalstarka. De mest välbeställda kan spendera runt 30 000 kronor om dagen på shopping, boende och restaurangbesök.
Johan Lindberg, representant för British Motorgroup i Stockholm, vill sälja Jaguar och Land Rover till kineser, som han säger är mycket pålästa när de gör bilaffärer. Ett kinesiskt bilföretag har i och för sig nyligen tagit fram ”LandWind X7” – en nära identisk kopia av ”Range Rover Evoque”, men Lindeberg tror ändå på affärer i Kina. Företaget hyr också ut bilar till turister i Sverige.
Tänker kinesiska turister mest på priset, eller har de andra prioriteringar? Björn Ekegren, flygbolaget Emirates ansvarige för Sverige och Finland, vill ta reda på hur kineser tänker när de är ute och reser. Kina är en jättestor inkommande marknad i Sverige, tror han. Men för att lyckas i affärerna med kineser måste man förstå den kinesiska kulturen, säger Ekegren.
Han bodde själv i Kina mellan 2004 och 2008, både i Shanghai och Peking. Nyckeln till framgång i den kinesiska affärskulturen tror han är att vara sig själv och förstå att saker och ting tar tid. Kineser är generellt duktiga på att förhandla, säger Björn Ekegren.
– När man tror att allting är klart så kommer den där frågan: ”Jo, det var en sak till…” och då är man tillbaka där man började, säger Ekegren.
Den personliga relationen är den största skillnaden i kinesiska affärskontakter, anser han, i motsats till i Sverige där man förhåller sig ganska opersonlig till varandra. Det är inte ovanligt att man ger varandra små symboliska gåvor, till exempel. En affärsrelation bygger också på vänskap, säger Ekegren.
Skandinavien lockar kineser med ren luft och natur. Det finns också ett ökande intresse för ”Swedish Lapland”. Björn Arvidsson från Svanstein Resort presenterade den lilla orten Svanstein, som är med på Unescos världsarvslista. Svanstein ligger i Norrland, nära finska gränsen. De försöker att locka dit investerare, eftersom de inte har boendekapacitet som motsvarar turistmöjligheterna.
På eventet representerades även naturfotograf, designer, valutaväxlare, casino, mäklare, arkitekt och hudvårdskedja.
Epoch Forum fokuserar på fastigheter
Vad blir effekten av ökade kinesiska investeringar i Sverige?
VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri