loadingDen kinesiska regimen använder Konfucius som täckmantel för infiltration och propaganda. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Den kinesiska regimen använder Konfucius som täckmantel för infiltration och propaganda. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Utrikes

Kinesiska skribenter: Kommunistiskt användande av Konfucius absurt

Luo Ya, Epoch Times

I sina desperata försök att behålla sin totalitära makte tar det kinesiska kommunistpartiet (KKP) sin tillflykt till dyrkan av Konfucius.

Under senare år har regimen ändrat sin ståndpunkt gentemot Konfucius eftersom ”den vill använda Konfucius för att upprätthålla sin egen legitimitet”, säger Huang Qi, grundare av webbsidan 64tianwang.com som arbetar för att försvara kinesers mänskliga rättigheter, till Epoch Times

I år organiserade den kinesiska regimen festivaler och påkostade ceremonier på många platser för att fira Konfucius födelsedag den 28 september. I Qufu i Shandong, Konfucius hemtrakter, deltog så många som 5 000 personer i ceremonin.

Paradoxalt nog etablerade sig KKP i Kina genom att obarmhärtigt förstöra all kinesisk filosofi och visdomslära från forna tider, inklusive konfucianismen, vilka varit moralens grundpelare för det kinesiska samhället sedan antikens tider.

Man tror att den store kinesiske filosofen Konfucius föddes för 2562 år sedan. Huang säger att alla känner till att Konfucius familjegravar medvetet och vid upprepade tillfällen blev vandaliserade under Kulturrevolutionen (1967-1977), och att Kung Te-cheng, i 77:e generationen i nedstigande led från Konfucius och den siste som utnämndes till ”Duke Yansheng”, flydde till Taiwan och aldrig återvände till fastlandet innan han dog.

– Regimen vägrar be Kung Te-cheng om ursäkt. Under sådana omständigheter är den så kallade respekten för Konfucius bara en fars, säger Huang.

Frilandsskribenten Jian Yan säger att Konfucius alltigenom de olika kinesiska dynastierna har kallats för den Högste Läraren. Men efter grundandet av det Kinesiska kommunistpartiet (KKP) förlöjligades Konfucius och hans undervisning som ”Kungs familjebutik”.

När KKP tog makten år 1949 fortsatte attacken mot konfucianismen och nådde sin kulmen under Kulturrevolutionen. Under Maos styre gick rödgardister landet runt med frenesi in för att bränna böcker och rasera tempel och statyer av Konfucius. Många Konfuciuslärda blev också attackerade och ihjälslagna och konfucianismen sågs som en antites mot kommunismen.

– Idag är KKP:s styrande makt som svagast. Det jättelika KKP-maskineriet står inför en kollaps. KKP använder Konfucius som det sista halmstrået för att hålla sig flytande. KKP är så desperat att det inte längre bryr sig om vad konfucianismen är och väljer att glömma  sin egen 30-åriga historia av att trampa konfucianismen under fötterna, säger Jian.

Nu återupplivar KKP så kallade Konfuciusstudier och återskapar Konfuciusstatyer, och till och med etablerar Konfuciusinstitut utomlands, sade Jian.

– För dem som genomlevde Kulturrevolutionen är den här helomvändningen löjlig.

Sun Wenguaang pensionerade professor från Shandong University, sade till Sound of Hope Radio att Konfuciusfestivalen ingår i KKP:s imageskapande kampanj.

– Konfucius förespråkade välvilja, rättfärdighet, anständighet, visdom och trohet. Om KKP verkligen främjar konfucianismen borde den ge människor friheten att kommentera de gångna sextio åren med KKP:s styre, vilket är motsatsen till konfucianism, säger professor Sun.

Sedan 2004 har över 70 Konfuciusinstitut och över 200 Konfuciusklassrum etablerats vid universitet och skolor i USA. Över 1000 kinesiska lärare, betalade av kommunistregimen, arbetar i dessa inrättningar, under tilltagande kontroverser.

Huang tycker att etablerandet av Konfuciusinstitut utomlands är att ta kinesiska skattebetalares pengar och vanhedra den vise mannen.

Enligt Huang väljer regimen att bortse från de svåra bristerna i den inhemska undervisningen, där aktivister förföljs och barn till immigrantarbetare, religiösa minoriteter, och lägre samhällsklasser i allmänhet, alla nekas rätten att gå i skola.

– Under sådana omständigheter lägger regimen enorma summor av skattebetalarnas pengar på Konfuciusinstitut utomlands, vilka används för infiltration. Det är förskingring av skattemedel och vanhelgande av den Högste Läraren, säger Huang.

Ekonomen Qi Yanchen, också en Konfuciuslärd, sade till Epoch Times att KKP inte har någon avsikt att verkligen acceptera Konfucius, och att man väljer Konfucius framför Lao Zi – en annan högt aktad kinesisk vis man från forna tider – är bara ”kulturell opportunism”.

Qi sade att internationella studier av orientalisk kultur betonar konfucianismen, eftersom Taiwan har främjat konfucianismen globalt sedan 1960-talet. Därför är Konfucius mer populär än Lao Zi.

– KKP ser Konfucius som ett värdefullt varumärke och avser att stjäla det för sina egna syften, säger Qi och fortsätter:

– Den kommunistiska ideologin är fullständigt misslyckad. Om KKP viftar med marxismen i kinesisk tappning nu så kommer ingen att lyssna till den. Så den måste använda konfucianismen som en sköld.

Som kommentar till Konfuciusinstituten sade Jian att det faktiskt inte spelar någon roll för KKP hur det spelar spelet. Det enda som spelar någon roll är hur man ska lura människor för att kunna behålla sin legitimitet.

– Att upprätthålla KKP:s styre är det yttersta målet. Konfuciusinstitutet är KKP:s verktyg med vilket man infiltrerar och lurar det internationella samfundet. Det kan till och med användas som spionorgan.

Översatt från engelska.
Originalartikel på kinesiska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen kinesiska regimen använder Konfucius som täckmantel för infiltration och propaganda. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Den kinesiska regimen använder Konfucius som täckmantel för infiltration och propaganda. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Utrikes

Kinesiska skribenter: Kommunistiskt användande av Konfucius absurt

Luo Ya, Epoch Times

I sina desperata försök att behålla sin totalitära makte tar det kinesiska kommunistpartiet (KKP) sin tillflykt till dyrkan av Konfucius.

Under senare år har regimen ändrat sin ståndpunkt gentemot Konfucius eftersom ”den vill använda Konfucius för att upprätthålla sin egen legitimitet”, säger Huang Qi, grundare av webbsidan 64tianwang.com som arbetar för att försvara kinesers mänskliga rättigheter, till Epoch Times

I år organiserade den kinesiska regimen festivaler och påkostade ceremonier på många platser för att fira Konfucius födelsedag den 28 september. I Qufu i Shandong, Konfucius hemtrakter, deltog så många som 5 000 personer i ceremonin.

Paradoxalt nog etablerade sig KKP i Kina genom att obarmhärtigt förstöra all kinesisk filosofi och visdomslära från forna tider, inklusive konfucianismen, vilka varit moralens grundpelare för det kinesiska samhället sedan antikens tider.

Man tror att den store kinesiske filosofen Konfucius föddes för 2562 år sedan. Huang säger att alla känner till att Konfucius familjegravar medvetet och vid upprepade tillfällen blev vandaliserade under Kulturrevolutionen (1967-1977), och att Kung Te-cheng, i 77:e generationen i nedstigande led från Konfucius och den siste som utnämndes till ”Duke Yansheng”, flydde till Taiwan och aldrig återvände till fastlandet innan han dog.

– Regimen vägrar be Kung Te-cheng om ursäkt. Under sådana omständigheter är den så kallade respekten för Konfucius bara en fars, säger Huang.

Frilandsskribenten Jian Yan säger att Konfucius alltigenom de olika kinesiska dynastierna har kallats för den Högste Läraren. Men efter grundandet av det Kinesiska kommunistpartiet (KKP) förlöjligades Konfucius och hans undervisning som ”Kungs familjebutik”.

När KKP tog makten år 1949 fortsatte attacken mot konfucianismen och nådde sin kulmen under Kulturrevolutionen. Under Maos styre gick rödgardister landet runt med frenesi in för att bränna böcker och rasera tempel och statyer av Konfucius. Många Konfuciuslärda blev också attackerade och ihjälslagna och konfucianismen sågs som en antites mot kommunismen.

– Idag är KKP:s styrande makt som svagast. Det jättelika KKP-maskineriet står inför en kollaps. KKP använder Konfucius som det sista halmstrået för att hålla sig flytande. KKP är så desperat att det inte längre bryr sig om vad konfucianismen är och väljer att glömma  sin egen 30-åriga historia av att trampa konfucianismen under fötterna, säger Jian.

Nu återupplivar KKP så kallade Konfuciusstudier och återskapar Konfuciusstatyer, och till och med etablerar Konfuciusinstitut utomlands, sade Jian.

– För dem som genomlevde Kulturrevolutionen är den här helomvändningen löjlig.

Sun Wenguaang pensionerade professor från Shandong University, sade till Sound of Hope Radio att Konfuciusfestivalen ingår i KKP:s imageskapande kampanj.

– Konfucius förespråkade välvilja, rättfärdighet, anständighet, visdom och trohet. Om KKP verkligen främjar konfucianismen borde den ge människor friheten att kommentera de gångna sextio åren med KKP:s styre, vilket är motsatsen till konfucianism, säger professor Sun.

Sedan 2004 har över 70 Konfuciusinstitut och över 200 Konfuciusklassrum etablerats vid universitet och skolor i USA. Över 1000 kinesiska lärare, betalade av kommunistregimen, arbetar i dessa inrättningar, under tilltagande kontroverser.

Huang tycker att etablerandet av Konfuciusinstitut utomlands är att ta kinesiska skattebetalares pengar och vanhedra den vise mannen.

Enligt Huang väljer regimen att bortse från de svåra bristerna i den inhemska undervisningen, där aktivister förföljs och barn till immigrantarbetare, religiösa minoriteter, och lägre samhällsklasser i allmänhet, alla nekas rätten att gå i skola.

– Under sådana omständigheter lägger regimen enorma summor av skattebetalarnas pengar på Konfuciusinstitut utomlands, vilka används för infiltration. Det är förskingring av skattemedel och vanhelgande av den Högste Läraren, säger Huang.

Ekonomen Qi Yanchen, också en Konfuciuslärd, sade till Epoch Times att KKP inte har någon avsikt att verkligen acceptera Konfucius, och att man väljer Konfucius framför Lao Zi – en annan högt aktad kinesisk vis man från forna tider – är bara ”kulturell opportunism”.

Qi sade att internationella studier av orientalisk kultur betonar konfucianismen, eftersom Taiwan har främjat konfucianismen globalt sedan 1960-talet. Därför är Konfucius mer populär än Lao Zi.

– KKP ser Konfucius som ett värdefullt varumärke och avser att stjäla det för sina egna syften, säger Qi och fortsätter:

– Den kommunistiska ideologin är fullständigt misslyckad. Om KKP viftar med marxismen i kinesisk tappning nu så kommer ingen att lyssna till den. Så den måste använda konfucianismen som en sköld.

Som kommentar till Konfuciusinstituten sade Jian att det faktiskt inte spelar någon roll för KKP hur det spelar spelet. Det enda som spelar någon roll är hur man ska lura människor för att kunna behålla sin legitimitet.

– Att upprätthålla KKP:s styre är det yttersta målet. Konfuciusinstitutet är KKP:s verktyg med vilket man infiltrerar och lurar det internationella samfundet. Det kan till och med användas som spionorgan.

Översatt från engelska.
Originalartikel på kinesiska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024