Kinesiska företag firar jordbävningen i Japan med rabatter
Poliser söker efter överlevande efter jordbävningen i Kumamotoprefekturen i Japan den 17 april. Några kinesiska företag har valt att ”fira” jordbävningen i Japan med olika erbjudanden, vilket lett till ilska. (Foto: Kazuhiro Nogi /AFP/Getty Images)


När den japanska ön Kyushu drabbades av två allvarliga jordbävningar den 15 april passade några kinesiska företag på att dra nytta av kinesernas negativa inställning till japaner.

Hongkongtidningen Apple Daily rapporterade den 17 april, att ett kinesiskt säkerhetsföretag i Kunming i sydvästra Kina erbjöd rabatter för att ”fira den stora jordbävningen i Japan”, som ledde till minst ett femtiotal dödsoffer och hundratusentals hemlösa.

Rabatterbjudandet, som postades av företaget på microbloggen Sina Weibo, blev senare borttaget (internetanvändare har sparat det). I annonsen stod det: ”Erbjudandet fortsätter så länge efterskalven pågår. Om jordbävningen når magnituden nio kommer priserna att sänkas ytterligare. Om alla japaner försvinner, blir det en drastisk prissänkning. Om hela Japan sjunker till havets botten är alla våra produkter era!”.

Enligt Apple Daily hade två andra företag i provinserna Zhejiang och Shaanxi, liknande erbjudanden för att ”fira” jordbävningen. Annonsen från företaget i Shaanxi sparades också på en skärmdump innan den togs bort.

Säkerhetsföretaget i Kunming i Yunnanprovinsen, säger att syftet med den provokativa annonsen bara var att tjäna pengar. I ett annat inlägg skriver de att ”en sten ger tusentals ringar på vattnet” och att de uppnått sitt syfte med annonsen.

Antijapanska stämningar har sitt ursprung i Japans ockupation av Kina under andra världskriget. Men propagandan i filmer, tv-program, läromedel och statliga medier, har förstorat och intensifierat de här känslorna, i patriotismens namn.

Fenqing, ett kinesiskt samlingsnamn på arga ungdomar som demoniserar Japan på nätet (och även på andra sätt), är en manifestation av vad den här propagandan leder till. År 2010 angrep till exempel en 22-årig kines en man mycket illa med ett bygellås för att han körde en japansktillverkad bil, med svår kroppsskada som följd.

Trots hat och propaganda känner många kineser sympati med offren för jordbävningen i Japan. Ett inlägg från den 15 april på en officiell sajt för massakern i kinesiska Nanjing 1937, påminde om att det jordbävningsdrabbade området i Japan upprepade gånger bett om ursäkt för massakern. Inlägget delades 30 000 gånger och hade 10 000 kommentarer den 18 april.

”Inför en naturkatastrof är människor i alla länder lika, alla är oskyldiga. Jag ber för er”, löd en kommentar i sociala medier.

En annan skrev: ”Hoppas de där fredsälskarna är välbehållna. Historien kan inte skrivas om, men det kan framtiden.”

Somliga uttryckte även kritik mot de ultranationalistiska stämningarna: ”Ett land som inte vågar skälla ut tjuvar på gatan, men som har mage att skrika om att ’utrota japanerna’, är ett land som inte bryr sig om smärtan hos sina levande landsmän, och än mindre minns de döda”.

Död, bränder och ras i skalvets spår

Fortsatt kamp för att rädda liv i Ecuador