Den nyligen tillsatte chefen för Kinas statliga TV-bolag CCTV fällde en kommentar tidigare i år som bör ha gjort statliga kinesiska mediaarbetare nervösa.
– Vissa journalister på CCTV ser inte sig själva som partiets propagandaarbetare, de ser sig som professionella journalister. Detta är ett fundamentalt misstag, sade han.
Hu tog över som chef för CCTV för några veckor sedan och sedan dess har kinesiska nätanvändare cirkulerat den kommentar han fällde över 10 000 gånger på olika mikrobloggar.
”En del tror att det att man betonar partiets natur och CCTV:s funktion som dess språkrör kommer influera objektiviteten i de nyhetsreportage vi gör och hur vi förhåller oss till journalismens spelregler… det är ett stort misstag och ett mycket ensidigt sätt att se på saken”, sade han i ett uttalande som senare publicerades i en artikel av statliga nyhetsbyrån Xinhua.
Hu talade vid en tillställning anordnad av Kinas nationella mediaorganisation i maj, men det var inte förrän efter han blev chef för CCTV som hans tidigare uttalanden grävdes fram av kinesiska nätanvändare.
En bloggare kommenterade det hela: ”Det här visar tydligt för allmänheten att CCTV inte sysslar med nyheter, utan med propaganda.”
En annan gav ett råd till Kinas press- och publikationsadministration: ”De borde ta tillbaka CCTV-reportrarnas presslegitimationer och ge dem propagandaarbetarlegitimationer i stället.”
Gao Yu, som tidigare arbetade på China News Service, sade till New Tang Dynasty television att Hu handplockats för sin medgörlighet när det gäller att samarbeta med regimen.
– Det centrala propagandadepartementet instruerar cheferna för olika departement att göra saker på det här sättet, och det är vad som krävs av dem. Deras kriterier, när de väljer sin personal, är: Vem kan tjäna som ett lydigt redskap? Vem säger ”vår media kommer att göra sin plikt”? Det är de här människorna de väljer, sade Gao.
Den kinesiska regimen bedriver för närvarande en ”mjuk makt”-kampanj när det gäller att etablera statligt styrda medier utanför landets gränser. Man har investerat 7,1 miljarder dollar i det hela. CCTV ska öppna studior i Nordamerika och Afrika och har gjort uppseendeväckande reklam på Times Square i New York.
Översatt från engelska