Kinesisk statsmedia tog bort artikel som bekräftade förvarning om skalvet
Gansus provinsiella informationsnätverk för jordbävningar publicerade en "viktig tillrättaläggelse" där det stod att det tidigare publicerade "viktiga talet angående jordbävningen" av provinsens partichef Lu Hao innehöll ett "korrekturfel". (Skärmbild av hemsidan)


Sedan den förödande jordbävningen i provinsen Sichuan den 12 maj har frågan om huruvida Kinas ledning varnats i förväg men inte fört varningen vidare till allmänheten förföljt regimen.

Den 20 maj publicerade den regimstyrda nyhetsbyrån Xinhua av misstag en nyhetsrapport där Gansuprovinsens partichef berömde Gansus seismologibyrå för att de ”gjort en förutsägelse och rapporterat prognosen till Gansuprovinsens partikommitté och regeringen i Gansu innan jordbävningen”.

Rapporten motsäger regimens tidigare uttalanden om att ingen förutspått jordbävningen.

Den togs snabbt bort efter att folk upptäckt motsägelsen och uppmärksammat den på internet.

Nio dagar senare, den 29 maj, publicerade Gansuprovinsens informationsnätverk för jordbävningar en ”viktig tillrättaläggelse” där man sade att det tidigare publicerade talet innehöll ett ”korrekturfel”.

Märkligt nog står det nu i rapporten att Gansus seismologibyrå ”gjort en förutsägelse efter jordbävningen” [vår betoning].

Den 30 maj intervjuade Epoch Times en journalist verksam i Kina som var på plats när Gansus partichef Lu Hao gav det citerade talet.

Journalisten, som vill förbli anonym, sade att Lu faktiskt sade som i originalartikeln, att förutsägelsen gjorts före jordbävningen. Många människor som var där blev chockade, inklusive journalisten själv. Han dubbelkollade noggrant med andra att han faktiskt hade hört rätt.



Skärmbild från rapporten på Xinhua.net där Gansuprovinsens partichef berömde Gansus seismologibyrå för att de ”gjort en förutsägelse och rapporterat prognosen till Gansuprovinsens partikommitté och regeringen i Gansu innan jordbävningen”. Artikeln har nu tagits bort. (Skärmbild från hemsidan)

– Fastän vi inte diskuterade det insåg alla närvarande journalister att någon höll på att begå ett ”politiskt misstag”.

Journalisten kan inte förklara hur detta kunde hända.

– Normalt sett måste viktiga tal gå igenom en noggrann kontroll. Partichefen måste ha ”läckt hemligheten” på eget bevåg, sade journalisten.

Han tillade att all media har varit tvungna att skriva om ”avancerade modeller, avancerade bedrifter i räddningsarbetet” och ”Hur partiet och regeringen bryr sig om folket eftersom deras hjärtan är sammanlänkade”. Jordbävningsförutsägelser och tveksamheter i nödhjälpsarbetet är bannlysta ämnen.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-6-2/71299.html