Smutskastningskampanjen mot den välkände dissidenten och konstnären Ai Weiwei i kinesisk media speglar regimens rädsla och behov av att upprätthålla stabilitet, menar en kinesisk politisk kommentator.
Konstnären Ai Weiwei fördes bort av polis från Pekings flygplats den 3 april. Sedan dess har flera av hans kollegor också försvunnit och ingen vet var de befinner sig.
Den senaste tiden har den kinesiska regimens armé av betalda internetkommentatorer och regimkontrollerad media spridit propaganda för att smutskasta honom. Det påstås att han misstänks för ekonomiska brott och skatteflykt, bland annat.
Den välkända kinakommentatorn He Qinglian, som bor i USA, menar att Ai Weiwei utgör ett genuint hot mot regimen. I en artikel nyligen skrev hon att 99 procent av kinesiska tjänstemän borde åtalas om man använde samma måttstock som regimen tillämpat mot honom. Hans så kallade ekonomiska brott är bara en ursäkt för att hindra västmedia från att koppla hans gripande till människorättsfrågor, sade hon.
Hon sade vidare att Ai Weiwei utmanat kommunistregimens politiska makt på sitt eget unika sätt, och att det är anledningen till att så många i Kina uppskattar honom och att han även tilldragit sig uppmärksamhet utomlands.
– Nu när diktatorerna i mellanöstern och nordafrika faller en efter en upplever Peking att en politisk kris kan vara alldeles runt hörnet. I nuläget har man låtit behovet av att upprätthålla sin internationella image träda tillbaka och gjort ”upprätthållande av stabiliteten” till sin första eller rentav enda prioritering, sade He Qinglian.
Den 15 april publicerade den kinesiska upplagan av Deutsche Welle en artikel om hur kinesisk media svartmålat Ai Weiwei. I artikeln stod att efter att han försvann så anklagades han för ekonomisk brottslighet av de kinesiska myndigheterna. Artikeln citerade två artiklar från statsstyrda Global Times och sade att en hel armé av betalda bloggare nu postade artiklar som attackerade honom.
Hongkongtidningarna Ta Kung Pao och Wen Wei Po har publicerat liknande artiklar. Ta Kung Paos redaktör sade dock till Radio Free Asia att en del artiklar kom ”direkt från regeringen”.
Richard Burger, som skriver bloggen Peking Duck, och som tidigare varit redaktör på Global Times, skrev den 13 april att personalen på Global Times har blivit tvingade att ”följa partilinjen till varje pris”.
Burger skrev vidare att Global Times chefredaktör Hu Xinjin haft ett möte bakom lyckta dörrar med den kinesiska delen av personalen den 4 april, där han gav dem särskilda order.
”De skulle leta reda på alla kinesiska kommentarstrådar och diskussioner på kinesiska forum, portaler och bloggar, vad som helst på internet som hade med gripandet av Ai Weiwei att göra, och föra fram partilinjen, så som det så tydligt och olycksbådande uttrycktes i en ledarartikel i Global Times nyligen. Där stod att Ai Weiwei är en självutnämnd frifräsare som förtjänar att gripas, samt att han utnyttjas av fientliga krafter i väst för att genera, skada och destabilisera Kina. Det här var en direkt order till personalen. Det var obligatoriskt, inte frivilligt.”
Trots de olika anklagelser mot Ai Weiwei som rapporterats om i media har hans familj inte haft någon kontakt med honom sedan han greps för två veckor sedan. Hans syster Gao Ge sade till NTD Television att familjen såhär långt inte fått något officiellt meddelande från regeringen om hans gripande och att anklagelserna som de statsstyrda medierna kommer med inte härrör från myndigheterna.
– Så vi har hållit tyst om det. Vi vill att regeringen ska följa legala procedurer, sade Gao Ge.
Lu Qing, som är Ais fru och VD för hans företag, sade till NTD att skattedepartementet har tagit företagets samlade bokföring, vilket är i strid med kinesisk lag.
Ais assistent Liu Yanping sade att företagets revisor försvann för sju dagar sen. Hon sade även att avdelningen för inhemsk säkerhet tidigare sagt till Ai att höga tjänstemän erbjudit honom medlemskap i den politiska konsultativa konferensen, en av kommunistpartiets högsta nationella kommittéer, men att Ai avböjde.
Ai är känd för att han ritade Pekings nationalstadion, det så kallade fågelboet, för Peking-OS 2008. Hans försvinnande har lett till stor internationell uppmärksamhet.
Den 15 april försökte Ais konstnärskollegor i Peking organisera ett möte till stöd för honom som de kallade för ”gå ut i solen”. Detta initiativ hindrades dock av myndigheterna i Peking enligt en artikel i Apple Daily den 17 april.
Den kinesiska regimen har gripit mer än 100 bloggare, människorättsadvokater och aktivister de senaste dagarna. Precis som i fallet med Ai så vet inte deras familjer var de hålls någonstans, enligt vad BBC rapporterade den 15 april.
Samtidigt har människor som stödjer Ai protesterat i städer runt om i världen mot gripandet. I Los Angeles samlades flera dussin personer framför det kinesiska konsulatet den 17 april som en del av en världsomfattande sittstrejk som döptes till ”1001 stolar för Ai Weiwei”.
Muséer runt om i världen, bland annat Guggenheim och Museum of Modern Art i New York, har också skrivit på petitioner som kräver att Ai omedelbart släpps, enligt artikeln.
Samma dag samlades omkring 150 personer för att demonstrera till stöd för Ai utanför det kinesiska kontaktkontoret i Hongkong. De höll upp banderoller och en stor replik av statyn ”Demokratins gudinna”. Hundratals poliser blockerade vägarna och satte upp metallbarrikader. Detta gjorde demonstranterna arga, och de började trycka på mot portarna. Minst en demonstrant greps, enligt Reuters.
Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/china/chinese-media-campaign-against-ai-weiwei-54984.html