loading
Utrikes

Kinesisk media hyllar Nordkoreas "enorma bedrifter"

Cheryl Chen & Matthew Robertson, Epoch Times

Statlig kinesisk medias vänliga relation till Norkorea, som står i bjärt kontrast till hur kritiskt västerländsk press skriver om landet, kom nyligen i fokus i en berömmande artikel i People’s Daily, som senare kom att tas bort.

People’s Daily, som är det kinesiska kommunistpartiets främsta mediakanal, publicerade en artikel om vad man kallade ”Kim-dynastin” och det så kallade kontor 39, vars jobb det är att förmedla pengar till den nordkoreanska regimen genom diverse illegala aktiviteter utanför landet.

Artikeln togs bort från People’s Dailys hemsida efter att den sydkoeranska TV-kanalen KBS sänt ett inslag om den, enligt KBS. Radio Free Asia rapporterade om KBS:s inslag.

Kontor 39, eller byrå 39 är en nordkoreansk myndighetsbyggnad som People’s Daily rankar som den fjärde mest bevakade platsen, enligt KBS.

Byrån har mellan 10 och 20 bankkonton i Kina och Schweiz, och tjänar sina pengar på att handla med droger och vapen samt att tvätta pengar. Enligt KBS hade även nyhetsbyrån Xinhua, den kinesiska kommunistregimens andra huvudorgan för statspropaganda, även publicerat samma nyhet som People’s Daily, men även de tog senare bort den.

Tidigare har kinesisk statlig media skrivit fördelaktigt om den nordkoreanska regimen.

Enligt sydkoreanska tidningen Chosun Ilbo, publicerade den kinesiska tidskriften World Affairs, med kopplingar till det kinesiska utrikesdepartementet, en lång artikel 2009 som gav en sällsynt inblick i hur de styrande familjemedlemmarna i Nordkoreas ”Kim-dynasti” levt. Man berättade om både om Kim Il Sung, (Kim Jong-Ils far), Kim Jong Il och deras fruar och barn, som alla länge levt ett mycket hemligt liv.

Phoenix Television i Hongkong, som är känt för sin lojalitet mot den kinesiska regimen, har också gjort sin del. Den 2 juni i år publicerade man en artikel där man berömde Kim Jong-Il som ”den store artisten i det nordkoreanska folkets ögon”. I artikeln stod att hans konstnärliga bedrifter var ”inte mindre än några andra nordkoreanska regissörer och manusförfattare”.

På världsutställningen i Shanghai i år hyllade kinesisk media den nordkoreanska paviljongen som var med för första gången i utställningens 159-åriga historia. Paviljongen ska ha kombinerat koreansk nationalkaraktär med modern estetik för att ”visa skönheten i enkel folklighet”.

I en artikel från den 6 maj uppmanade People’s Daily sina läsare att inte missa Nordkoreas paviljong och författaren hävdade att temat (”välmående Pyongyang”) ”reflekterade det nordkoreanska folkets ande i ett kraftfullt och välmående land, visade upp Nordkoreas vackra landskap, unika kultur och framgångar på vetenskapens, utbildningens, kulturens och idrottens område” och fortsatte i samma stil.

I sin rapportering om den norkoreanska paviljongen på världsutställningen refererade kinesisk media ofta till Kim-regimens ”enorma bedrifter”.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/41116/

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Utrikes

Kinesisk media hyllar Nordkoreas "enorma bedrifter"

Cheryl Chen & Matthew Robertson, Epoch Times

Statlig kinesisk medias vänliga relation till Norkorea, som står i bjärt kontrast till hur kritiskt västerländsk press skriver om landet, kom nyligen i fokus i en berömmande artikel i People’s Daily, som senare kom att tas bort.

People’s Daily, som är det kinesiska kommunistpartiets främsta mediakanal, publicerade en artikel om vad man kallade ”Kim-dynastin” och det så kallade kontor 39, vars jobb det är att förmedla pengar till den nordkoreanska regimen genom diverse illegala aktiviteter utanför landet.

Artikeln togs bort från People’s Dailys hemsida efter att den sydkoeranska TV-kanalen KBS sänt ett inslag om den, enligt KBS. Radio Free Asia rapporterade om KBS:s inslag.

Kontor 39, eller byrå 39 är en nordkoreansk myndighetsbyggnad som People’s Daily rankar som den fjärde mest bevakade platsen, enligt KBS.

Byrån har mellan 10 och 20 bankkonton i Kina och Schweiz, och tjänar sina pengar på att handla med droger och vapen samt att tvätta pengar. Enligt KBS hade även nyhetsbyrån Xinhua, den kinesiska kommunistregimens andra huvudorgan för statspropaganda, även publicerat samma nyhet som People’s Daily, men även de tog senare bort den.

Tidigare har kinesisk statlig media skrivit fördelaktigt om den nordkoreanska regimen.

Enligt sydkoreanska tidningen Chosun Ilbo, publicerade den kinesiska tidskriften World Affairs, med kopplingar till det kinesiska utrikesdepartementet, en lång artikel 2009 som gav en sällsynt inblick i hur de styrande familjemedlemmarna i Nordkoreas ”Kim-dynasti” levt. Man berättade om både om Kim Il Sung, (Kim Jong-Ils far), Kim Jong Il och deras fruar och barn, som alla länge levt ett mycket hemligt liv.

Phoenix Television i Hongkong, som är känt för sin lojalitet mot den kinesiska regimen, har också gjort sin del. Den 2 juni i år publicerade man en artikel där man berömde Kim Jong-Il som ”den store artisten i det nordkoreanska folkets ögon”. I artikeln stod att hans konstnärliga bedrifter var ”inte mindre än några andra nordkoreanska regissörer och manusförfattare”.

På världsutställningen i Shanghai i år hyllade kinesisk media den nordkoreanska paviljongen som var med för första gången i utställningens 159-åriga historia. Paviljongen ska ha kombinerat koreansk nationalkaraktär med modern estetik för att ”visa skönheten i enkel folklighet”.

I en artikel från den 6 maj uppmanade People’s Daily sina läsare att inte missa Nordkoreas paviljong och författaren hävdade att temat (”välmående Pyongyang”) ”reflekterade det nordkoreanska folkets ande i ett kraftfullt och välmående land, visade upp Nordkoreas vackra landskap, unika kultur och framgångar på vetenskapens, utbildningens, kulturens och idrottens område” och fortsatte i samma stil.

I sin rapportering om den norkoreanska paviljongen på världsutställningen refererade kinesisk media ofta till Kim-regimens ”enorma bedrifter”.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/41116/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024