loadingEn skärmdump som visar Pan Shiyi under hans intervju med China Central Television, det statliga TV-bolaget. Han föreföll stödja det Kinesiska kommunistpartiets pågående kampanj mot vad man kallar "ryktesspridning" på internet. (Foto: Epoch Times)
En skärmdump som visar Pan Shiyi under hans intervju med China Central Television, det statliga TV-bolaget. Han föreföll stödja det Kinesiska kommunistpartiets pågående kampanj mot vad man kallar "ryktesspridning" på internet. (Foto: Epoch Times)
Utrikes

Kinesisk fastighetsmagnat deltar i kampanj mot "rykten" på internet

Lu Chen och Matthew Robertson, Epoch Times

De kinesiska myndigheterna har trappat upp sin propaganda mot invånarnas ostyriga beteende på internet. Det senaste draget var att man tog in en välkänd fastighetsutvecklare för att i ett 15 minuter långt videoklipp uttrycka sitt stöd för partiets pågående aktioner.

Pan Shiyi är en fastighetsmagnat med 16 miljoner följare på mikrobloggen Sina Weibo, och han är känd som ett ”stort V” (v som i verifierat konto). Bakom termen stort V finns ofta kändisar och personer med visst inflytande i det kinesiska samhället. Pan tillhörde den första gruppen användare på Weibo som testade plattformen.

I intervjun definierade han Weibo som en ”offentlig plats” som kräver kontroll och reglering, och sade att folk som sprider rykten och förtal på nätet bör straffas.

Efter att ha talat lite om hur det var enklare förr i tiden när mikrobloggande var oskyldigare, så fick han ett antal frågor om hur Weibo bör förstås och definieras. ”Är Weibo en offentlig plats, som en väg eller en busstation, eller är det bara en rent virtuell plats?” frågade intervjuaren. Pan förklarade lydigt:  ”Det är definitivt en offentlig plats, som ett torg, eller trafiken, eller vägarna. Det är samma sak.”

Han tillade: ”Om missbruket går över en viss gräns så bör lagen så klart straffa de skyldiga.”

När han tillfrågades vad stora V-personer har för socialt ansvar stammade Pan lite i sitt svar. En nätanvändare gjorde en transkription, som i översättning ser ut ungefär så här: ”När man skickar vidare något så kan det vara tiotusentals personer som ser det. De har miljoner fö-fö-fö-följare bakom sig. J-jag anser att man som stort V har massor av be-be-beundrare. Man måste di-disciplinera sig och inte ta saker så lä-lä-lättvindigt”. Pans kommentarer har sedan dissekerats på internet, och man har tolkat hans beteende som nervöst. En användare kommenterade: ”Lille Pan är alldeles skakis!”

Pan är i och för sig känd för att ha en lätt stamning, men han hade tidigare uttryckt oro inför intervjun. ”I går kväll ringde jag en vän till mig som är ett stort V, och jag sade: ‘CCTV vill intervjua mig om den juridiska tolkingen [av yttrandefrihetsbegräsningarna på nätet]. Jag är väldigt nervös. Vad ska jag säga till dem?’ Han sade: ‘Låt dig aldrig intervjuas av dem.’ Jag sade: ‘Det är för sent. De är 20 meter bort och på väg mot mig nu.’ Han sade: ‘I så fall säger du bara att det är förkastligt att sprida rykten.’

Pans poster på Weibo har de senaste månaderna hållit sig borta från politik. I intervjuer med kinesisk press har han varken framstått som en stark partisympatisör eller en kritiker.

Hans intervju fick enorm spridning på internet strax efter att den postats av CCTV, det statliga TV-bolag som ligger bakom mycket av TV-propagandan till stöd för partiets nya kampanj mot internet.

”Jag såg precis den här bilden”, skrev användaren Ban Zha, som postade en skärmdump av Pans CCTV-intervju. ”Det kändes som att något saknades. Nu vet jag vad det är: ett par handbojor.”

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn skärmdump som visar Pan Shiyi under hans intervju med China Central Television, det statliga TV-bolaget. Han föreföll stödja det Kinesiska kommunistpartiets pågående kampanj mot vad man kallar "ryktesspridning" på internet. (Foto: Epoch Times)
En skärmdump som visar Pan Shiyi under hans intervju med China Central Television, det statliga TV-bolaget. Han föreföll stödja det Kinesiska kommunistpartiets pågående kampanj mot vad man kallar "ryktesspridning" på internet. (Foto: Epoch Times)
Utrikes

Kinesisk fastighetsmagnat deltar i kampanj mot "rykten" på internet

Lu Chen och Matthew Robertson, Epoch Times

De kinesiska myndigheterna har trappat upp sin propaganda mot invånarnas ostyriga beteende på internet. Det senaste draget var att man tog in en välkänd fastighetsutvecklare för att i ett 15 minuter långt videoklipp uttrycka sitt stöd för partiets pågående aktioner.

Pan Shiyi är en fastighetsmagnat med 16 miljoner följare på mikrobloggen Sina Weibo, och han är känd som ett ”stort V” (v som i verifierat konto). Bakom termen stort V finns ofta kändisar och personer med visst inflytande i det kinesiska samhället. Pan tillhörde den första gruppen användare på Weibo som testade plattformen.

I intervjun definierade han Weibo som en ”offentlig plats” som kräver kontroll och reglering, och sade att folk som sprider rykten och förtal på nätet bör straffas.

Efter att ha talat lite om hur det var enklare förr i tiden när mikrobloggande var oskyldigare, så fick han ett antal frågor om hur Weibo bör förstås och definieras. ”Är Weibo en offentlig plats, som en väg eller en busstation, eller är det bara en rent virtuell plats?” frågade intervjuaren. Pan förklarade lydigt:  ”Det är definitivt en offentlig plats, som ett torg, eller trafiken, eller vägarna. Det är samma sak.”

Han tillade: ”Om missbruket går över en viss gräns så bör lagen så klart straffa de skyldiga.”

När han tillfrågades vad stora V-personer har för socialt ansvar stammade Pan lite i sitt svar. En nätanvändare gjorde en transkription, som i översättning ser ut ungefär så här: ”När man skickar vidare något så kan det vara tiotusentals personer som ser det. De har miljoner fö-fö-fö-följare bakom sig. J-jag anser att man som stort V har massor av be-be-beundrare. Man måste di-disciplinera sig och inte ta saker så lä-lä-lättvindigt”. Pans kommentarer har sedan dissekerats på internet, och man har tolkat hans beteende som nervöst. En användare kommenterade: ”Lille Pan är alldeles skakis!”

Pan är i och för sig känd för att ha en lätt stamning, men han hade tidigare uttryckt oro inför intervjun. ”I går kväll ringde jag en vän till mig som är ett stort V, och jag sade: ‘CCTV vill intervjua mig om den juridiska tolkingen [av yttrandefrihetsbegräsningarna på nätet]. Jag är väldigt nervös. Vad ska jag säga till dem?’ Han sade: ‘Låt dig aldrig intervjuas av dem.’ Jag sade: ‘Det är för sent. De är 20 meter bort och på väg mot mig nu.’ Han sade: ‘I så fall säger du bara att det är förkastligt att sprida rykten.’

Pans poster på Weibo har de senaste månaderna hållit sig borta från politik. I intervjuer med kinesisk press har han varken framstått som en stark partisympatisör eller en kritiker.

Hans intervju fick enorm spridning på internet strax efter att den postats av CCTV, det statliga TV-bolag som ligger bakom mycket av TV-propagandan till stöd för partiets nya kampanj mot internet.

”Jag såg precis den här bilden”, skrev användaren Ban Zha, som postade en skärmdump av Pans CCTV-intervju. ”Det kändes som att något saknades. Nu vet jag vad det är: ett par handbojor.”

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024