loading
Shen Yun

Kinesisk etnisk dans: ett fönster mot Kinas mångfald

Ivan Pentchoukov, Epoch Times

I öst är Kinas uråldriga kultur så gott som försvunnen, men i väst får dess essens nytt fäste. Det här är del 4 i en serie på nio, som utforskar traditionell kinesisk kultur för att ge en djupare förståelse av det unika med det New York-baserade klassikt kinesiska danskompaniet Shen Yun Performing Arts.

Tvärtemot en vanlig missuppfattning tillhör inte kineser en enhetlig etnicitet. Det finns faktiskt 55 officiellt erkända folkgrupper i Kina, och alla har de formats av det lokala klimatet, naturen och andliga traditioner till sina distinkta karaktärsdrag.

Dessa karaktärsdrag finns i sin tur införlivade i de olika gruppernas unika dansstilar, vilka är mycket rika och varierande. Därför skiljer sig de stora kinesiska minoriteternas etniska danser från den klassiska kinesiska dansens systematiska skola och den etniska Han-majoritetens kinesiska folkdans.

Något som utmärker
det New York-baserade Shen Yun Performing Arts är att man på scen presenterar kinesiska minoriteters etniska danser. Shen Yun grundades år 2006 och ser som sitt uppdrag att återuppväcka 5 000 år av kinesisk kultur, vilken ansågs vara gudomligt inspirerad.

Just innan ridån går upp vet man inte vad som väntar. De tvåspråkiga konferenciererna ger en del vinkar och precis tillräckligt med information för att få publiken att sitta spikrakt i sätena. Det kan vara en musiker med ett soloframträdande, en dramabaserad dans, utsökt klassisk kinesisk dans, eller en etnisk dans eller folkdans. Tidigare har man framfört etniska danser från bland annat Korea, Tibet, Yi, Mongoliet, Manchuriet och Miao.

Emellertid skulle de olika folkgrupperna bli lurade om dansarna bara utförde en rörelses form. Shen Yuns koreografer och dansare höjer upp presentationen av Kinas olika folkgrupper till en högre nivå genom ambitionen att representera kulturens innersta själ.

Till exempel är ”gästfrihet
oerhört viktigt för det mongoliska folket, vilken också har en framträdande plats i deras danser”, enligt Shen Yuns webbsida. Mongoliska danser har ofta inkluderat rekvisita såsom skålar, vinbägare, och till och med buntar av ätpinnar, vilket tyder på att gästerna trakteras med mat och dryck.

”Den mongoliska dansen ger en livfull känsla som bubblar av energi och entusiasm”, enligt Shen Yuns webbsida.

Som kontrast är koreanska etniska danser mer förfinade och avmätta. ”Dansen kännetecknas av andningsrörelser som betonar symmetri. Andningen är en viktig del av den koreanska dansen – den ger dansaren möjligheten att uttrycka inre känslor genom att koordinera andetagen med musikrytmen”, enligt Shen Yuns webbsida.

”Dessa egenskaper ger
koreansk etnisk dans en transcendental och lugnande värdig skönhet.”

Även om alla kinesiska folkgrupper, Han-majoriteten inräknad, har sina olika karaktärsdrag, omfattas de alla av vidden och djupet i den kinesiska kulturen. Shen Yuns uppdrag att återuppliva denna kultur är verkligen storslagen, och det är glädjande att se att de lyckas.

– Shen Yun Performing Arts gör ett fantastiskt jobb med att återuppliva och stärka traditionell kinesisk kultur. Den konstnärliga presentationen är elegant och vacker, och förmedlar dessutom andlighet och tro, säger den berömde kinesiske historikern och kommentatorn Xin Haonian i en intervju med Epoch Times översatt till engelska, efter att han sett en Shen Yun-föreställning i januari fjol på New Yorks Lincoln Center.

En etnicitets kultur
representeras inte bara av dess seder och klädsel, utan också av dess ”Yun” som ingår i kompaniets namn, ”Shen Yun”.

”Här avser ’Yun’ en individs hela framtoning – det subtila i personens varje rörelse – vad kroppsspråket uttrycker”, enligt Ben Freed, en av Shen Yuns konferencierer som finns i ett blogginlägg från honom på Shen Yuns webbsida.

Därför är det naturligt att varje minoritetsgrupp har sina egna aspekter av ”Yun” som kan förkroppsligas och förmedlas genom dans.

– Genom historiska berättelser och legender ger Shen Yun liv åt några av de små detaljerna i det traditionella kinesiska sättet att leva. Porträtten av de kinesiska minoriteternas olika kultur är mycket imponerande, sade Xin.

Xin fortsatte med att berömma Shun Yun-artisterna för deras ”djupa förståelse av det andliga värdet hos den traditionella kinesiska kulturen och meningen med livet”.

– När Shen Yun-artister framträder förmedlar de skönheten och andan i den traditionella kinesiska kulturen. Publiken kommer att känna det, sade han.

Michelle Ren, koreograf
och solistdansare för Shen Yun, förklarar satsningen med att inte bara ge publiken underhållning, utan också en känsla av värme, i en intervju på Shen Yuns webbsida.

– Vi har alla samma förhoppning om att kunna främja den äkta, rena och vackra kinesiska kulturen. Vi vill alltid förmedla vår mest uppriktiga önskan till publiken … När våra hjärtan är rena kommer publiken att ha en behaglig och fin känsla.

Miao-dansen

En särskilt spännande kinesisk etnisk dans kommer från Miao (eller Hmong). Miao är Kinas femte största folkgrupp och en av de äldsta.

Iklädda dräkter i lysande blått och lila, snabbar dansarna på sina steg till trummornas ökande takt. Deras rikligt dekorerade silversmycken är både bländande för ögat och njutbara för öronen.

För Miao fungerar smycken både som utsmyckning och musikinstrument, och blir faktiskt en del av dansen, med små klockor och berlocker. Rörelse och musik blir ett när de klingande smyckena förvandlar dansen till en gemensam och smittsam rytm.

Överdådet av smycken symboliserar en klans status och anseende i folkgruppen Miao. Ju mer det klingar, desto bättre! Miaos dansrörelser är utformade för att maximera klingandet, som förmedlar jubel, och som också tros driva bort ondska.

Dansarna är täckta från topp till tå i rikt ornamenterade armband, halsband och hårprydnader. Med så mycket smycken som tynger ner dem justerar dansarna dansen därefter.

”Fritt svängande händer
och höfter är ett vanligt tema, liksom att lyfta övre delen av benet först innan underbenet rör sig. Andra vanliga rörelser omfattar snurrar, handklappningar, att korsa händer och fötter, gunga med huvud och höfter, och små hopp-sparkar”, enligt Shen Yun Performing Arts webbsida.

”Yvig och snabb dans gör att damernas plisserade kjolar vecklar ut sig i olika former. Varje danskombination är fylld med den bubblande energi som är karaktäristisk för Miao-dans.”

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Shen Yun

Kinesisk etnisk dans: ett fönster mot Kinas mångfald

Ivan Pentchoukov, Epoch Times

I öst är Kinas uråldriga kultur så gott som försvunnen, men i väst får dess essens nytt fäste. Det här är del 4 i en serie på nio, som utforskar traditionell kinesisk kultur för att ge en djupare förståelse av det unika med det New York-baserade klassikt kinesiska danskompaniet Shen Yun Performing Arts.

Tvärtemot en vanlig missuppfattning tillhör inte kineser en enhetlig etnicitet. Det finns faktiskt 55 officiellt erkända folkgrupper i Kina, och alla har de formats av det lokala klimatet, naturen och andliga traditioner till sina distinkta karaktärsdrag.

Dessa karaktärsdrag finns i sin tur införlivade i de olika gruppernas unika dansstilar, vilka är mycket rika och varierande. Därför skiljer sig de stora kinesiska minoriteternas etniska danser från den klassiska kinesiska dansens systematiska skola och den etniska Han-majoritetens kinesiska folkdans.

Något som utmärker
det New York-baserade Shen Yun Performing Arts är att man på scen presenterar kinesiska minoriteters etniska danser. Shen Yun grundades år 2006 och ser som sitt uppdrag att återuppväcka 5 000 år av kinesisk kultur, vilken ansågs vara gudomligt inspirerad.

Just innan ridån går upp vet man inte vad som väntar. De tvåspråkiga konferenciererna ger en del vinkar och precis tillräckligt med information för att få publiken att sitta spikrakt i sätena. Det kan vara en musiker med ett soloframträdande, en dramabaserad dans, utsökt klassisk kinesisk dans, eller en etnisk dans eller folkdans. Tidigare har man framfört etniska danser från bland annat Korea, Tibet, Yi, Mongoliet, Manchuriet och Miao.

Emellertid skulle de olika folkgrupperna bli lurade om dansarna bara utförde en rörelses form. Shen Yuns koreografer och dansare höjer upp presentationen av Kinas olika folkgrupper till en högre nivå genom ambitionen att representera kulturens innersta själ.

Till exempel är ”gästfrihet
oerhört viktigt för det mongoliska folket, vilken också har en framträdande plats i deras danser”, enligt Shen Yuns webbsida. Mongoliska danser har ofta inkluderat rekvisita såsom skålar, vinbägare, och till och med buntar av ätpinnar, vilket tyder på att gästerna trakteras med mat och dryck.

”Den mongoliska dansen ger en livfull känsla som bubblar av energi och entusiasm”, enligt Shen Yuns webbsida.

Som kontrast är koreanska etniska danser mer förfinade och avmätta. ”Dansen kännetecknas av andningsrörelser som betonar symmetri. Andningen är en viktig del av den koreanska dansen – den ger dansaren möjligheten att uttrycka inre känslor genom att koordinera andetagen med musikrytmen”, enligt Shen Yuns webbsida.

”Dessa egenskaper ger
koreansk etnisk dans en transcendental och lugnande värdig skönhet.”

Även om alla kinesiska folkgrupper, Han-majoriteten inräknad, har sina olika karaktärsdrag, omfattas de alla av vidden och djupet i den kinesiska kulturen. Shen Yuns uppdrag att återuppliva denna kultur är verkligen storslagen, och det är glädjande att se att de lyckas.

– Shen Yun Performing Arts gör ett fantastiskt jobb med att återuppliva och stärka traditionell kinesisk kultur. Den konstnärliga presentationen är elegant och vacker, och förmedlar dessutom andlighet och tro, säger den berömde kinesiske historikern och kommentatorn Xin Haonian i en intervju med Epoch Times översatt till engelska, efter att han sett en Shen Yun-föreställning i januari fjol på New Yorks Lincoln Center.

En etnicitets kultur
representeras inte bara av dess seder och klädsel, utan också av dess ”Yun” som ingår i kompaniets namn, ”Shen Yun”.

”Här avser ’Yun’ en individs hela framtoning – det subtila i personens varje rörelse – vad kroppsspråket uttrycker”, enligt Ben Freed, en av Shen Yuns konferencierer som finns i ett blogginlägg från honom på Shen Yuns webbsida.

Därför är det naturligt att varje minoritetsgrupp har sina egna aspekter av ”Yun” som kan förkroppsligas och förmedlas genom dans.

– Genom historiska berättelser och legender ger Shen Yun liv åt några av de små detaljerna i det traditionella kinesiska sättet att leva. Porträtten av de kinesiska minoriteternas olika kultur är mycket imponerande, sade Xin.

Xin fortsatte med att berömma Shun Yun-artisterna för deras ”djupa förståelse av det andliga värdet hos den traditionella kinesiska kulturen och meningen med livet”.

– När Shen Yun-artister framträder förmedlar de skönheten och andan i den traditionella kinesiska kulturen. Publiken kommer att känna det, sade han.

Michelle Ren, koreograf
och solistdansare för Shen Yun, förklarar satsningen med att inte bara ge publiken underhållning, utan också en känsla av värme, i en intervju på Shen Yuns webbsida.

– Vi har alla samma förhoppning om att kunna främja den äkta, rena och vackra kinesiska kulturen. Vi vill alltid förmedla vår mest uppriktiga önskan till publiken … När våra hjärtan är rena kommer publiken att ha en behaglig och fin känsla.

Miao-dansen

En särskilt spännande kinesisk etnisk dans kommer från Miao (eller Hmong). Miao är Kinas femte största folkgrupp och en av de äldsta.

Iklädda dräkter i lysande blått och lila, snabbar dansarna på sina steg till trummornas ökande takt. Deras rikligt dekorerade silversmycken är både bländande för ögat och njutbara för öronen.

För Miao fungerar smycken både som utsmyckning och musikinstrument, och blir faktiskt en del av dansen, med små klockor och berlocker. Rörelse och musik blir ett när de klingande smyckena förvandlar dansen till en gemensam och smittsam rytm.

Överdådet av smycken symboliserar en klans status och anseende i folkgruppen Miao. Ju mer det klingar, desto bättre! Miaos dansrörelser är utformade för att maximera klingandet, som förmedlar jubel, och som också tros driva bort ondska.

Dansarna är täckta från topp till tå i rikt ornamenterade armband, halsband och hårprydnader. Med så mycket smycken som tynger ner dem justerar dansarna dansen därefter.

”Fritt svängande händer
och höfter är ett vanligt tema, liksom att lyfta övre delen av benet först innan underbenet rör sig. Andra vanliga rörelser omfattar snurrar, handklappningar, att korsa händer och fötter, gunga med huvud och höfter, och små hopp-sparkar”, enligt Shen Yun Performing Arts webbsida.

”Yvig och snabb dans gör att damernas plisserade kjolar vecklar ut sig i olika former. Varje danskombination är fylld med den bubblande energi som är karaktäristisk för Miao-dans.”

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024