loadingKinesiska turister med shoppingkassar går förbi en märkesaffär i området Tsim Sha Tsui i Hongkong, 15 november 2004. (Foto: Samantha Sin/AFP/Getty Images)
Kinesiska turister med shoppingkassar går förbi en märkesaffär i området Tsim Sha Tsui i Hongkong, 15 november 2004. (Foto: Samantha Sin/AFP/Getty Images)
Utrikes

Kineser spenderar stora pengar på lyxvaror utomlands under nyåret

Wang Liang, Epoch Times

Kineser har kommit att bli de största konsumenterna av lyxvaror i utlandet under de kinesiska helgerna, enligt World Luxury Association. Klockor, lädervaror, mode, kosmetika och parfym är vad de handlar mest. Kineser spenderade 7,2 miljarder dollar i utlandet under årets kinesiska nyår. Det är ett nytt rekord och 15 procent över förväntan, enligt World Luxury Association.

Europa var de kinesiska konsumenternas favoritställe för att handla lyxvaror, med 46 procent av handeln. De andra populäraste områdena är Nordamerika, med 19 procent, samt Hongkong, Macao och Taiwan med 35 procent.

Under denna period köpte kinesiska konsumenter 62 procent av alla lyxvaror som såldes i Europa. För Nordamerika var siffran 28 procent och för Hongkong, Macao och Taiwan 69 procent.

I Europa spenderade kineserna mest pengar i Frankrike, Italien, Schweiz och Storbritannien. Under det kinesiska nyåret, mellan 1 januari och 1 februari i år, ökade försäljningen av lyxvaror i Europa med 12 procent jämfört med förra året.

I USA var samma siffra 7,5 procent. Kinesiska shoppare utgör 28 procent av den totala andelen sålda varor på USA:s lyxmarknad. De främsta shoppingdestinationerna är New York, Los Angeles, Boston, Hawaii, Chicago och Washington DC. Främst köper man kläder, lädervaror och smycken.

I Hongkong och Macao ökade försäljningen med 14,7 procent och kunder från det kinesiska fastlandet stod för 69 procent av intäkterna.

Rapporten sade även att lyxvaror köpta inne i Kina under nyårsperioden uppgår till sammanlagt 1,75 miljarder, vilket är ungefär en fjärdedel av lyxvaror kineserna köper utanför landet under denna period. De populäraste inhemska shoppingdestinationerna är  Peking och Shanghai, där man köper kläder, lädervaror, alkohol, klockor, smycken, kosmetika och parfym.

Enligt World Luxury Associations undersökning föredrar många kineser att köpa lyxprodukter när de reser utomlands, eftersom dessa varor vanligen är mycket dyrare i Kina. Dessutom uppskattar man det större urvalet.

Dessutom släppte World Luxury Association en rapport om kinesernas lyxinköp för hela 2011. Den visade att Kina nu är den största marknaden för lyxprodukter. De sammanlagda försäljningssiffrorna för lyxvaror köpta av fastlandskineser under 2011 (om man räknar bort privatplan, yachter och lyxbilar) landade på 12,6 miljarder dollar, vilket är 28 procent av hela världens lyxvarumarknad. 

I rapporten stod det att ge gåvor förbättrar ens image och visar upp sin sociala status var de största orsakerna till kinesernas besatthet av lyxvaror.

Att ”ge gåvor” i Kina innebär även att ge mutor, ett allerstädes närvarande fenomen när det gäller att smörja hjulen inom affärsvärlden och i samhället i stort. Enligt den senaste utgåvan av China Economic Weekly har gåvomarknaden i Kina växt till en industri som omsätter 122 miljarder i år.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKinesiska turister med shoppingkassar går förbi en märkesaffär i området Tsim Sha Tsui i Hongkong, 15 november 2004. (Foto: Samantha Sin/AFP/Getty Images)
Kinesiska turister med shoppingkassar går förbi en märkesaffär i området Tsim Sha Tsui i Hongkong, 15 november 2004. (Foto: Samantha Sin/AFP/Getty Images)
Utrikes

Kineser spenderar stora pengar på lyxvaror utomlands under nyåret

Wang Liang, Epoch Times

Kineser har kommit att bli de största konsumenterna av lyxvaror i utlandet under de kinesiska helgerna, enligt World Luxury Association. Klockor, lädervaror, mode, kosmetika och parfym är vad de handlar mest. Kineser spenderade 7,2 miljarder dollar i utlandet under årets kinesiska nyår. Det är ett nytt rekord och 15 procent över förväntan, enligt World Luxury Association.

Europa var de kinesiska konsumenternas favoritställe för att handla lyxvaror, med 46 procent av handeln. De andra populäraste områdena är Nordamerika, med 19 procent, samt Hongkong, Macao och Taiwan med 35 procent.

Under denna period köpte kinesiska konsumenter 62 procent av alla lyxvaror som såldes i Europa. För Nordamerika var siffran 28 procent och för Hongkong, Macao och Taiwan 69 procent.

I Europa spenderade kineserna mest pengar i Frankrike, Italien, Schweiz och Storbritannien. Under det kinesiska nyåret, mellan 1 januari och 1 februari i år, ökade försäljningen av lyxvaror i Europa med 12 procent jämfört med förra året.

I USA var samma siffra 7,5 procent. Kinesiska shoppare utgör 28 procent av den totala andelen sålda varor på USA:s lyxmarknad. De främsta shoppingdestinationerna är New York, Los Angeles, Boston, Hawaii, Chicago och Washington DC. Främst köper man kläder, lädervaror och smycken.

I Hongkong och Macao ökade försäljningen med 14,7 procent och kunder från det kinesiska fastlandet stod för 69 procent av intäkterna.

Rapporten sade även att lyxvaror köpta inne i Kina under nyårsperioden uppgår till sammanlagt 1,75 miljarder, vilket är ungefär en fjärdedel av lyxvaror kineserna köper utanför landet under denna period. De populäraste inhemska shoppingdestinationerna är  Peking och Shanghai, där man köper kläder, lädervaror, alkohol, klockor, smycken, kosmetika och parfym.

Enligt World Luxury Associations undersökning föredrar många kineser att köpa lyxprodukter när de reser utomlands, eftersom dessa varor vanligen är mycket dyrare i Kina. Dessutom uppskattar man det större urvalet.

Dessutom släppte World Luxury Association en rapport om kinesernas lyxinköp för hela 2011. Den visade att Kina nu är den största marknaden för lyxprodukter. De sammanlagda försäljningssiffrorna för lyxvaror köpta av fastlandskineser under 2011 (om man räknar bort privatplan, yachter och lyxbilar) landade på 12,6 miljarder dollar, vilket är 28 procent av hela världens lyxvarumarknad. 

I rapporten stod det att ge gåvor förbättrar ens image och visar upp sin sociala status var de största orsakerna till kinesernas besatthet av lyxvaror.

Att ”ge gåvor” i Kina innebär även att ge mutor, ett allerstädes närvarande fenomen när det gäller att smörja hjulen inom affärsvärlden och i samhället i stort. Enligt den senaste utgåvan av China Economic Weekly har gåvomarknaden i Kina växt till en industri som omsätter 122 miljarder i år.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024