"Kinas Twitter" kvävs av internetcensuren
Weibos logotype på en skärm, den 2 januari 2014 i Paris. Antalet användare på den kinesiska sociala plattformen har minskat kraftigt på grund av regimens kampanj mot internet som påbörjades i mars 2012. (Lionel Bonaventure/AFP/Getty Images)


Tidigare var Sina Weibo, en social media-plattform som liknar Twitter, det mest populära forumet för offentlig debatt i Kina. Men på grund av regimens internetcensurkampanj har antalet inlägg minskat med över 70 procent, enligt en ny undersökning som brittiska tidningen The Telegraph har beställt.

Qian Weining med kollegor på East China University studerade en grupp på 1,6 miljoner mikrobloggare på Weibo. Man förde statistik på deras dagliga inlägg sedan plattformen lanserades i början av 2011 till slutet av 2013.

Forskarna fann att urvalsgruppen nådde en topp på 83,8 miljoner inlägg i mars 2012, precis innan kommunistpartiet började dra åt tumskruvarna genom att tvinga användare att registrera sig med sina riktiga namn.

Partiet gick sedan vidare med att stänga av aktivisters konton; man stängde av alla som lade upp fem ”känsliga” poster på två dagar. Därefter, i juni 2012, greps hundratals användare för att ha spridit ”rykten” på Weibo.

Urvalsgruppens dagliga inlägg sjönk med hälften precis två veckor efter att riskkapitalisten Charles Xue – som hade över 12 miljoner Weibo-följare – greps i augusti, anklagad för att ha gått till prostituerade. Senare tvingades han på nationell tv, med handfängsel och fängelsekläder, erkänna att han skrivit ”oansvariga” inlägg.

Andra kända mikrobloggare med miljontals följare gav efter för partilinjen och blev inte längre lika aktiva på internet, genom att radera inlägg, hålla tyst, eller till och med stänga sina konton.


The Telegraphs nya undersökning visar att mikrobloggandet på Sina Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter, har sjunkit i samband med den kinesiska regimens attack på mikrobloggsportalen. (Skärmdump/ECNU via The Telegraph)

The Telegraphs nya undersökning visar att mikrobloggandet på Sina Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter, har sjunkit i samband med den kinesiska regimens attack på mikrobloggsportalen. (Skärmdump/ECNU via The Telegraph)

Vid en titt på urvalsgruppen har de flesta användare blivit inaktiva. Endast 114 000 gjorde inlägg i december jämfört med nästan 430 000 som gjorde 40 inlägg nästan varje dag i mars 2012, vilket innebär en minskning med 73 procent. En liknande minskning kunde man se på antalet inlägg: endast 17,9 miljoner i december 2013 mot nästan 68 miljoner i mars 2012.

En talesperson för Sina berättade för The Telegraph att den nya undersökningen inte är representativ. ”Antalet folk som loggar in varje dag ökar hela tiden. Antalet folk som loggar in mindre ofta har förvisso inte växt lika robust, men det här påverkar inte plattformen så värst mycket”, sade han.

Många nätanvändare har gått över till WeChat, en mobiltelefonapp för snabbmeddelanden till individer och små grupper, som är mer privat och säkrare.

En Weiboanvändare kommenterade: ”Allt fler bloggare går över från Weibo till WeChat, eftersom officiell censur inte är lika stark på WeChat. Nu har Weibo blivit ett ställe där man postar ’till salu’-information, håller koll på var kändisar håller hus och diskuterar resmål. Så sorgligt!”

Research av Sophia Fang.

Översatt från engelska.