loadingKejsare Wu av Liang. (Foto: Wikimedia Commons)
Kejsare Wu av Liang. (Foto: Wikimedia Commons)
Traditionell kinesisk kultur

Kinas förste munkkejsare Wu av Liang

Epoch Times

Kejsare Wu av Liang levde mellan 464-549 och kallas även för Xiao Yan. Han föddes i Nanlanling Zhoudouli under De sydliga dynastierna. Xiao Yan regerade i 48 år och dog vid en ålder av 86 år. Han var en av de kejsare i Kinas som levt längst, bara Qingdynastins kejsare Qianlong (1711-1799) levde längre.

Enligt ”Comprehensive Mirror for Aid in Government ”, en klassiker i kinesisk historieskrivning, hade kejsare Wu ”en bred kunskap och var bevandrad i litteratur, Yin-Yang-teori, ridning, bågskytte, musik, kalligrafi i både kursiv och officiell stil och kinesisk Wei-chi”. Han var särskilt konstnärligt och litterärt begåvad. På den tiden talade människor om kejsaren och sju andra välkända litteraturkunniga som ”Jinglings åtta vänner”.

Kejsare Wu av Liang trodde på taoismen när han var ung. När han besteg tronen under det tredje året, kallade han samman tvåhundratusen munkar och lekmän för att hålla en omfattande religiös sammankomst. Han sade att han skulle ”avstå från taoismen och återvända till buddhismen”. Hans förhoppning var att bygga upp ett ”buddhistiskt land” där människor skulle rikta sin uppmärksamhet från ära och berömmelse till strävan efter befrielse från världens ”röda damm”.

Efter att kejsar Wu hade konverterat till buddhismen blev han munk i templet Tongtai.  Han blev en fullfjädrad munk fyra gånger om. När han bodde i templet år 527, använde han grova lerkärl, koppar och skålar. Han läste och reciterade buddhistiska skrifter dagligen, från det han hörde morgonklockan fram till solnedgången när trumman ljöd, och han städade templet tillsammans med de andra munkarna.

Men ett imperium kan inte existera utan sin kung, så efter att de civila och militära ministrarna bönat och bett många gånger övertalades till slut kejsaren att återvända till sitt palats.

I september år 529 vägrade han dock återigen att komma tillbaka till palatsen och han blev än en gång munk i templet Tongtai.

Hans ministrar försökte med alla medel övertyga kejsare Wu, men deras ansträngningar var förgäves. Till slut donerade ämbetsmännen en enorm summa pengar till templet för hans räddning och i gengäld samtyckte kejsaren Wu att återkomma till palatset i oktober 529.

Men dragningen efter klosterkläderna var oemotståndlig. År 546 lämnade den då 83-årige kejsaren Wu slottet återigen för att bli munk. Den här gången betalade ministrarna dubbelt så mycket som tidigare i ”lösensumma”.

Men bara ett år senare blev kejsar Wu till Tongtai ännu en gång munk, det blev den fjärde gången. Han stannade där i 37 dagar innan ministrarna fick honom tillbaka.

Buddhismen respekterades och gynnades av de efterföljande kejsarna och spridningen av buddhismen nådde sin höjdpunkt under De sydliga dynastierna. Samhället som helhet påverkades starkt av Buddhas lära, från den kungliga klanen till vanligt folk.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/48298/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKejsare Wu av Liang. (Foto: Wikimedia Commons)
Kejsare Wu av Liang. (Foto: Wikimedia Commons)
Traditionell kinesisk kultur

Kinas förste munkkejsare Wu av Liang

Epoch Times

Kejsare Wu av Liang levde mellan 464-549 och kallas även för Xiao Yan. Han föddes i Nanlanling Zhoudouli under De sydliga dynastierna. Xiao Yan regerade i 48 år och dog vid en ålder av 86 år. Han var en av de kejsare i Kinas som levt längst, bara Qingdynastins kejsare Qianlong (1711-1799) levde längre.

Enligt ”Comprehensive Mirror for Aid in Government ”, en klassiker i kinesisk historieskrivning, hade kejsare Wu ”en bred kunskap och var bevandrad i litteratur, Yin-Yang-teori, ridning, bågskytte, musik, kalligrafi i både kursiv och officiell stil och kinesisk Wei-chi”. Han var särskilt konstnärligt och litterärt begåvad. På den tiden talade människor om kejsaren och sju andra välkända litteraturkunniga som ”Jinglings åtta vänner”.

Kejsare Wu av Liang trodde på taoismen när han var ung. När han besteg tronen under det tredje året, kallade han samman tvåhundratusen munkar och lekmän för att hålla en omfattande religiös sammankomst. Han sade att han skulle ”avstå från taoismen och återvända till buddhismen”. Hans förhoppning var att bygga upp ett ”buddhistiskt land” där människor skulle rikta sin uppmärksamhet från ära och berömmelse till strävan efter befrielse från världens ”röda damm”.

Efter att kejsar Wu hade konverterat till buddhismen blev han munk i templet Tongtai.  Han blev en fullfjädrad munk fyra gånger om. När han bodde i templet år 527, använde han grova lerkärl, koppar och skålar. Han läste och reciterade buddhistiska skrifter dagligen, från det han hörde morgonklockan fram till solnedgången när trumman ljöd, och han städade templet tillsammans med de andra munkarna.

Men ett imperium kan inte existera utan sin kung, så efter att de civila och militära ministrarna bönat och bett många gånger övertalades till slut kejsaren att återvända till sitt palats.

I september år 529 vägrade han dock återigen att komma tillbaka till palatsen och han blev än en gång munk i templet Tongtai.

Hans ministrar försökte med alla medel övertyga kejsare Wu, men deras ansträngningar var förgäves. Till slut donerade ämbetsmännen en enorm summa pengar till templet för hans räddning och i gengäld samtyckte kejsaren Wu att återkomma till palatset i oktober 529.

Men dragningen efter klosterkläderna var oemotståndlig. År 546 lämnade den då 83-årige kejsaren Wu slottet återigen för att bli munk. Den här gången betalade ministrarna dubbelt så mycket som tidigare i ”lösensumma”.

Men bara ett år senare blev kejsar Wu till Tongtai ännu en gång munk, det blev den fjärde gången. Han stannade där i 37 dagar innan ministrarna fick honom tillbaka.

Buddhismen respekterades och gynnades av de efterföljande kejsarna och spridningen av buddhismen nådde sin höjdpunkt under De sydliga dynastierna. Samhället som helhet påverkades starkt av Buddhas lära, från den kungliga klanen till vanligt folk.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/48298/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024