loadingBasketstjärnan Yao Ming är en av de 50 välkända kineser som medverkar i reklamfilmer som ska förbättra den internationella synen på Kina. (Foto: Filippo Monteforte/AFP)
Basketstjärnan Yao Ming är en av de 50 välkända kineser som medverkar i reklamfilmer som ska förbättra den internationella synen på Kina. (Foto: Filippo Monteforte/AFP)
Opinion

Kina tar kändisar till hjälp att bättra på anseendet

Hans Bengtsson - Epoch Times

En rad världskända kineser ska hjälpa kommunistregimen att bättra på Kinas internationella anseende. Det ska ske med hjälp av tv-reklaminslag som kommer att sändas i bland annat CNN senare i år, rapporterar nyhetsbyrån AP.

Basketstjärnan Yao Ming, filmproducenten John Woo och pianounderbarnet Lang Lang finns bland de 50 kända kineser som får bidra med sin stjärnglans, liksom astronauten Yang Liwei och OS-medaljören i simhopp, Guo Jingjing. 

Reklaminslagen ska sprida en trevligare bild än de människorättsövegrepp och Pekings kontroll av Tibet som Kinas styrande, enligt AP:s experter, tycker att internationella medier har rapporterat för mycket om. Regimen har anklagat medierna för att vara partiska och fokusera på negativa nyheter.

I de halvminutslånga inslagen ska stjärnorna göra reklam för Kinas framsteg inom ekonomi, kultur, sport med mera, enligt den statliga nyhetsbyrån Xinhua. Syftet är att sprida en bild av välstånd, demokrati, öppenhet, fred och harmoni.

Reklamfilmerna ska vara klara i oktober och de ska sändas av bland annat CNN, uppger Xinhua.

Detta är bara ytterligare en åtgärd från Kinas sida för att sprida en mera gynnsam bild till utlandet. Sedan flera år har det etablerats så kallade Konfuciusinstitut vid universitet i flera västländer. Det finns bland andra ett i Stockholm och ett 60-tal i USA. Dessa institut sprider inte den kinesiska filosofen Konfucius läror, som ju namnet antyder, utan fungerar som propagandaverktyg i den kommunistiska regimens händer.

Den statliga kinesiska tv-stationen CCTV ger sedan flera år internationella sändningar över de flesta västländerna. Och i juli startades en ny kanal som särskilt riktar sig till den internationella publiken: CNC World är på engelska och sänder internationella och kinesiska nyheter ur ett kinesiskt perspektiv.

Samtidigt tillåts inte delar av Kina se den oberoende tv-stationen NTDTV:s sändningar till Kina. NTDTV är fri från statens censur och kontroll. Företaget är baserat i USA och startades (liksom Epoch Times) för att möta det globalt ökande behovet av Kinanyheter som är fria från statlig censur och propaganda.

Brotten mot de mänskliga rättigheterna är ett område som den kinesiska regimen och de nyhetsstationer den styr mörkar. Förtrycket av tibetaner och uigurer, demokratiaktivister och andra oliktänkande liksom förföljelsen av Falun Gong har fått en välgörande exponering i NTDTV.

Men NTDTV hindras att sända till delar av Kina sedan företrädare för regimen fick Eutelsat i Frankrike, där NTD köpt sändningsutrymme till Kina, att ta bort NTD från satelliten. Förklaringen var tekniska problem, men stavas snarare politisk och kommersiell vinning. Det pågår sedan flera år en rättsprocess mellan NTD och Eutelsat om detta.

Som alla upplysta människor förstår vore det mycket illa om Kina lyckas få sända dessa reklamfilmer i de stora västliga nyhetskanalerna. Det finns redan tillräckligt med propaganda. Det vi behöver nu är en sannare bild av Kina. Den lär vi inte få från regimens reklamfilmer. Det är mycket beklagligt att de stjärnor som många, både kineser och västerlänningar, ser upp till lånar ut sina goda namn till denna propaganda och att västerländska medier accepterar att sända dem.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBasketstjärnan Yao Ming är en av de 50 välkända kineser som medverkar i reklamfilmer som ska förbättra den internationella synen på Kina. (Foto: Filippo Monteforte/AFP)
Basketstjärnan Yao Ming är en av de 50 välkända kineser som medverkar i reklamfilmer som ska förbättra den internationella synen på Kina. (Foto: Filippo Monteforte/AFP)
Opinion

Kina tar kändisar till hjälp att bättra på anseendet

Hans Bengtsson - Epoch Times

En rad världskända kineser ska hjälpa kommunistregimen att bättra på Kinas internationella anseende. Det ska ske med hjälp av tv-reklaminslag som kommer att sändas i bland annat CNN senare i år, rapporterar nyhetsbyrån AP.

Basketstjärnan Yao Ming, filmproducenten John Woo och pianounderbarnet Lang Lang finns bland de 50 kända kineser som får bidra med sin stjärnglans, liksom astronauten Yang Liwei och OS-medaljören i simhopp, Guo Jingjing. 

Reklaminslagen ska sprida en trevligare bild än de människorättsövegrepp och Pekings kontroll av Tibet som Kinas styrande, enligt AP:s experter, tycker att internationella medier har rapporterat för mycket om. Regimen har anklagat medierna för att vara partiska och fokusera på negativa nyheter.

I de halvminutslånga inslagen ska stjärnorna göra reklam för Kinas framsteg inom ekonomi, kultur, sport med mera, enligt den statliga nyhetsbyrån Xinhua. Syftet är att sprida en bild av välstånd, demokrati, öppenhet, fred och harmoni.

Reklamfilmerna ska vara klara i oktober och de ska sändas av bland annat CNN, uppger Xinhua.

Detta är bara ytterligare en åtgärd från Kinas sida för att sprida en mera gynnsam bild till utlandet. Sedan flera år har det etablerats så kallade Konfuciusinstitut vid universitet i flera västländer. Det finns bland andra ett i Stockholm och ett 60-tal i USA. Dessa institut sprider inte den kinesiska filosofen Konfucius läror, som ju namnet antyder, utan fungerar som propagandaverktyg i den kommunistiska regimens händer.

Den statliga kinesiska tv-stationen CCTV ger sedan flera år internationella sändningar över de flesta västländerna. Och i juli startades en ny kanal som särskilt riktar sig till den internationella publiken: CNC World är på engelska och sänder internationella och kinesiska nyheter ur ett kinesiskt perspektiv.

Samtidigt tillåts inte delar av Kina se den oberoende tv-stationen NTDTV:s sändningar till Kina. NTDTV är fri från statens censur och kontroll. Företaget är baserat i USA och startades (liksom Epoch Times) för att möta det globalt ökande behovet av Kinanyheter som är fria från statlig censur och propaganda.

Brotten mot de mänskliga rättigheterna är ett område som den kinesiska regimen och de nyhetsstationer den styr mörkar. Förtrycket av tibetaner och uigurer, demokratiaktivister och andra oliktänkande liksom förföljelsen av Falun Gong har fått en välgörande exponering i NTDTV.

Men NTDTV hindras att sända till delar av Kina sedan företrädare för regimen fick Eutelsat i Frankrike, där NTD köpt sändningsutrymme till Kina, att ta bort NTD från satelliten. Förklaringen var tekniska problem, men stavas snarare politisk och kommersiell vinning. Det pågår sedan flera år en rättsprocess mellan NTD och Eutelsat om detta.

Som alla upplysta människor förstår vore det mycket illa om Kina lyckas få sända dessa reklamfilmer i de stora västliga nyhetskanalerna. Det finns redan tillräckligt med propaganda. Det vi behöver nu är en sannare bild av Kina. Den lär vi inte få från regimens reklamfilmer. Det är mycket beklagligt att de stjärnor som många, både kineser och västerlänningar, ser upp till lånar ut sina goda namn till denna propaganda och att västerländska medier accepterar att sända dem.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024