Katastrofen i Tianjin kan ha orsakats av bristande säkerhet
Flammor stiger mot himlen efter explosionerna i Tianjin på natten till den 13 augusti. Enligt Bob Richards, en amerikansk säkerhetsexpert bidrog Kinas dåliga säkerhetsrutiner troligen till olyckan. Foto: STR/AFP/Getty Images


Efter att två enorma explosioner orsakat stor förödelse i hamnen i den kinesiska staden Tianjin den 12 augusti, finns det fortfarande ingen officiell förklaring till vad som orsakade explosionen. Utredning pågår, enligt kinesiska myndigheter, men det är troligt att Kinas dåliga säkerhetsrutiner för farliga ämnen har bidragit, menar experter. Samtidigt misstänker många att katastrofens omfattning är större än vad man vill erkänna från officiellt kinesiskt håll.

Explosionerna inträffade i ett lager tillhörande Tianjing Dongjian Port Ruihai International Logistics, ett företag som specialiserar sig på att lagra och förflytta farliga ämnen. Hamnen i Tianjin är den tionde största i världen, och den sjunde största i Kina.

Kinesiska myndigheter har sagt att olyckan utreds, men man håller hårt i informationen. Bob Richards, en amerikansk expert vid Hazardous Materials Transportation Safety Program är dock inte överraskad över de katastrofala explosionerna. Han har mer än 30 års erfarenhet av att utveckla och implementera internationella säkerhetsbestämmelser, och menar att Kinas väldokumenterade brist på säkerhetsrutiner för att hantera farliga ämnen troligen var en bidragande orsak.


En skadad man i närheten av platsen för explosionen i hamnstaden Tianjin i norra Kina, 13 augusti 2015. Det har länge riktats internationell kritik mot Kinas bristande säkerhetsrutiner för lagring och frakt av farliga ämnen. Foto: Greg Baker/AFP/Getty Images

En skadad man i närheten av platsen för explosionen i hamnstaden Tianjin i norra Kina, 13 augusti 2015. Det har länge riktats internationell kritik mot Kinas bristande säkerhetsrutiner för lagring och frakt av farliga ämnen. Foto: Greg Baker/AFP/Getty Images

– Det förvånar mig inte för säkerheten i Kina är väldigt slapp, sade han, och tillade att det även gäller dem som packar och fraktar.

Richards menar att allt kan fraktas och lagras säker, så länge man har rätt bestämmelser och följer dem.

– Det finns skrupelfria fraktfirmor [i Kina] som ofta inte följer de internationella reglerna, sade han. 95 procent av incidenterna orsakas av att folk inte följer de existerande reglerna, enligt Richards.

Även europeiska företag har kritiserat Kina för dålig säkerhet och översyn.


En förstörd bil i närheten av olycksplatsen. De kraftiga explosionerna på natten den 12 augusti förstörde industribyggnader, brände massor av bilar och välte fraktcontainers. Foto: STR/AFP/Getty Images

En förstörd bil i närheten av olycksplatsen. De kraftiga explosionerna på natten den 12 augusti förstörde industribyggnader, brände massor av bilar och välte fraktcontainers. Foto: STR/AFP/Getty Images

Enligt Maritime Transport Working Group, som representerar europeiska transportintressen i Kina, är farlig last från Kina ett ständigt problem.

”Många fall av falska deklarationer för farlig last från Kina har rapporterats, vilket har resulterat i många bränder och ökad risk för skador på person och fartyg, samt svåra föroreningar. Till exempel kan last som beskrivs som plastleksaker vara fyrverkerier. Att lasta dessa lådor i närheten av maskinrummet kan leda till katastrof”, står det i en rapport från gruppen som publicerades2012.

I det lager där explosionen inträffade lagras enligt kinesiska tidningen Caixin en lång lista på farliga ämnen, såsom kaustiksoda, olika syror, komprimerad gas och andra miljö- och hälsofarliga ämnen.

Misstankar kring dödssiffran

Hittills har dödssiffran som myndigheterna rapporterat legat på 50 bekräftat döda, dussintals ännu saknade och 700 skadade.

På kinesiska sociala medier spekuleras dock i betydligt högre dödssiffror. Dels vet man att staten alltid anger mycket lägre antal döda och skadade vid katastrofer än vad som faktiskt är fallet, såsom har visats vid såväl översvämningar, jordbävningar, epidemier och tågolyckor.

Dessutom verkar dödstalet misstänkt lågt med tanke på vilken våldsam explosion det var. AP rapporterade att en hel sovsal för arbetare förstördes (där de flesta av arbetarna borde ha legat och sovit, eftersom explosionen skedde vid midnatt). Fraktcontainers flög omkring som leksaksklossar, tusen nytillverkade bilar brändes ut totalt och fönster på flera kilometers avstånd förstördes.


Eld och rök syns genom ett krossat fönster i en lägenhet i närheten av olycksplatsen i Tianjin, som orsakade massiv materiell förödelse och minst 44 dödsoffer och 500 skadade, enligt officiella siffror. Bilden är tagen den 13 augusti 2015, dagen efter explosionerna. Foto: STR/AFP/Getty Images

Eld och rök syns genom ett krossat fönster i en lägenhet i närheten av olycksplatsen i Tianjin, som orsakade massiv materiell förödelse och minst 44 dödsoffer och 500 skadade, enligt officiella siffror. Bilden är tagen den 13 augusti 2015, dagen efter explosionerna. Foto: STR/AFP/Getty Images

Hongkongbaserade Apple Daily rapporterade exklusivt att en icke namngiven källa inom polisen sagt att enligt hans vetskap kom bara fyra av de 120 brandmän och poliser som gick in i katastrofområdet tillbaka.

Oriental Net, som också är Hongkongbaserat, citerade sociala medier, där folk hävdade att man sett soldater bära bort hundratals kroppar. Användare har också klagat på att deras poster om olyckan har tagits bort.

Informationen kontrolleras

Trots den officiella tystnaden kring olyckans orsaker meddelade statliga medier att den högsta ledningen på Ruhai International redan har gripits, och att Kinas ledare Xi Jinping kräver stränga straff för de som är ansvariga för explosionerna.

Myndigheterna har spärrat av ett område på drygt en och en halv kilometer kring olycksplatsen och håller reportrar och åskådare borta.


Arbetare väntar på en lastbil i närheten av olycksplatsen i Tianjin den 13 augusti, där minst 44 människor miste livet, dagen innan, enligt statliga medier. I sociala medier och Hongkongbaserade medier spekuleras dock i betydligt högre dödstal. Foto: Fred Dufour/AFP/Getty Images)

Arbetare väntar på en lastbil i närheten av olycksplatsen i Tianjin den 13 augusti, där minst 44 människor miste livet, dagen innan, enligt statliga medier. I sociala medier och Hongkongbaserade medier spekuleras dock i betydligt högre dödstal. Foto: Fred Dufour/AFP/Getty Images)

Som ett tecken på hur känslig beskrivningen av olyckan är, flyttade statliga CCTV snabbt fokus till en annan scen från en presskonferens när miljöskyddsbyråns chef tvekade på en fråga om kemikalierna i lagret förvarades tillräckligt långt bort från de boende i området.

Tianjins internetpolis lade upp meddelanden på nätet där man varnade folk för att komma med andra uppgifter om antalet döda och skadade än de officiella. Det kommer att vara ”nolltolerans för ryktesspridning”, som det hette.

Frank Fang från Epoch Times och The Associated Press har bidragit till rapporten