Kapitalförvaltare: "Så vacker att jag nästan smälte"
Kapitalförvaltaren Göran Sundström och hustrun Agneta, på Shen Yun Performing Arts föreställning på Cirkus i Stockholm den 9 april. (Foto: Yvonne Kleberg/Epoch Times)


Kapitalförvaltaren Göran Sundström och hustrun Agneta, såg Shen Yun Performing Arts föreställning på eftermiddagen i Stockholm den 9 april.

Agneta Sundström tyckte spontant att det var väldigt fint med filmduken i scenens bakgrund på vilken det projicerades bilder, landskap och människor som en del av scenframträdandet.

– Den ger det hela ett djup. Sedan tycker jag mest om dansarna, säger hon.

Hon ser sig som lite av en estet.

– Och hennes mamma var konstnär, skjuter maken in.

– Även musiken var väldigt fin. Jag tycker mycket om de mjuka och fina tonerna, säger Agneta Sundström.

Orkestern består av både klassiska västerländska instrument som violin, oboe, kontrabas med mera, och klassiska kinesiska instrument som överhus, sona och pipa, vilka tillsammans i Shen Yuns egna kompositioner ger ett unikt sound som uttrycker såväl kraft och stillhet som olika känslor och stämningar.

– De var väldigt duktiga, säger hon.

Agneta Sundström och maken Göran blev överraskade över att Shen Yun är baserat i New York, USA, och inte i Kina. Men det är just det förhållandet som gör att kompaniet kan erbjuda publiken den genuina kinesiska kulturen, berättade scenpresentatörerna mellan två nummer.

Det ateistiska kommunistpartiet som styrt Kina i drygt 60 år har förvanskat och förstört landets kultur till den grad att den gudomligt inspirerade kinesiska kulturen finns bättre bevarad utanför landets gränser än innanför dem.

Också Göran Sundström uppskattade musiken mycket.

– Jag har alltid gillat den österländska musiken, trots att jag är totalt omusikalisk.

Han är allmänt förtjust i föreställningens österländska uttryck. Han uppskattade åtskilliga nummer, ”det var flera riktiga höjdare”, men han hade lättast att komma ihåg en spektakulär dans med skålar på huvudet.

– Den där ”krukdansen” var så vacker att jag nästan smälte, säger han om numret som i programboken heter Mongolisk skåldans.

I den dansar kvinnor klädda i vackra mongoliska dräkter samtidigt som de balanserar flera skålar på huvudet i en välkomstdans i vilken de efterliknar gässens flykt.

Hustrun Agneta Sundström fastande framför allt för de storslagna dansnumren med uppemot 20 dansare på scenen samtidigt.

Paret fick kännedom om föreställningen genom en annonsbilaga i en morgontidning och köpte biljetterna som kompensation för en Kinaresa de lät bli, på grund av att den skulle bli för ansträngande.

Istället fick de 5 000 år av traditionell kinesisk kultur, presenterat på Cirkus i ett kyligt men vårsoligt Stockholm.

Rapportering: Yvonne Kleberg och Hans Bengtsson.