Julrusch hos hjälporganisationerna
Foto: AFP /Michael Gottschalk


De svenska plånböckerna har aldrig varit så välfyllda som just nu och handeln räknar med att vi ska köpa julklappar för minst 14 miljarder kronor de närmaste veckorna.

Men det finns också undersökningar som visar att allt fler börjar bli lätt illamående av konsumtionshysterin och kanske till och med får en släng av dåligt samvete. Det är känslor som hjälp- och biståndsorganisationerna de närmaste veckorna kommer att göra allt för att utnyttja. Det blir traditionella insamlingar, men också julkort och speciella julklappar i form av penninggåvor till organisationen som både företag och privatpersoner uppmanas att köpa.

Röda Korset upprepar i år förra årets succé där den som skänker 50 kronor via ett sms får en specialskriven ringsignal, i år komponerad av Orup. Nytt för i år är kampanjen Runda upp, där kunder i de stora klädbutikerna erbjuds att skänka en slant vid inköpstillfället. Förra årets julkampanj gav 23 miljoner och Bitte Gernandt, kampanjansvarig på Röda Korset, hoppas på minst lika mycket i år.

– Men vi ser att konkurrensen hårdnar även inom den här sektorn, säger hon och tillägger att det blivit allt viktigare att nå företagsledningarna under december.

– Många företag väljer bort att ge traditionella julgåvor till kunder, leverantörer och anställda. I stället ger de ett större bidrag till en hjälporganisation, säger Bitte Gernandt.

Stockholms stadsmission påpekar att det inte bara är julklappar som släpas runt i kassar på Stockholms gator i december. I trängseln finns också huvudstadens 3 863 hemlösa (Socialstyrelsens siffra) som har allt de äger i sina kassar. I kampanjen framhålls att några hundralappar ger en hemlös en säng, en dusch, mat och mänsklig värme. ”Sådant som julen egentligen handlar om”.

Cancerfonden fick in 17 miljoner på julinsamlingen förra året och hoppas få in ännu mer i år. Större delen kommer från privatpersoner och lottförsäljning, men även för Cancerfonden blir företagen allt viktigare.

– För företag är julen ett naturligt tillfälle att visa medarbetare och kunder att man tar ett socialt ansvar. Vi ser en trend att företagen i större uträckning vill ge en present i form av engagemang i stället för en fysisk present, säger generalsekreteraren Ursula Tenglin.

Svenska kyrkans mission har i år för sin julinsamling temat Se människan bakom hiv och aids. För året blev resultatet 24 miljoner kronor och målet i år är att öka det med någon miljon. Kyrkans mission skiljer sig från de övriga hjälporganisationerna genom att inte lägga ner så mycket möda på att nå företag.

– Vi vänder oss i första hand till våra kyrkor och församlingar eftersom vi under december når många människor som annars inte går i kyrkan, säger projektledaren Helena Frankson.