Julbordsstrategier
För att öka chanserna att välbehållen ta sig igenom säsongens alla julbord kan det vara bra att ta del av lite matnyttiga tips. (Foto: Hans Bengtsson/Epoch Times)


Med julen runt knuten brukar det förr eller senare bli aktuellt med julbord. Denna frestelse innehåller inte bara Janssons utan ett överflöd av läckerheter. Problemet är bara hur man skall hantera situationen med all denna mat. För vem har inte stått där utsvulten med lystna ögon, över allt det goda och lovat sig – inte i år igen – jag skall inte äta mig så mätt att jag nästan mår illa.

Trots erfarenhet av visdomsorden ”Magen blir fortare mätt än ögonen” kan det vara lättare sagt än gjort att kontrollera det tillfälliga habegäret, rådande optimism eller vad det nu än må vara. Det gäller att navigera med säker hand för att inte överäta med den påföljande risken att man helst bara vill lägga sig i ett hörn och sova och aldrig tänker äta igen – i alla fall inte innan frukost…

Fallgrop nr 1: stora tallrikar

Allt för ofta är tallrikarna jättestora, det är lätt att det hamnar lite väl mycket på dem. Det kan vara bra att tänka på att lägga upp maten snyggt på tallriken. Är du nyfiken av dig och gärna vill smaka på det mesta men inte gillar att slänga mat? Ta då ytterst lite och tänk dig att det bara är provsmakning; du kan hämta mer av det du gillar senare.

Fågel fisk eller mittemellan?

Tugga väl och känn efter vad det smakar, försök identifiera alla smakerna. Något sött, salt, surt och bittert ger en fulländad smakupplevelse. Julens exklusiva kryddor kan vara förföriska i rätt kombination samt är ofta bra för matsmältningen. På många ställen har utbudet av julbordsrätter blivit bättre – även den som gärna äter lite nyttigare och grönt kan hitta en hel del.

Är du fettskrämd?
Det finns teorier om att proteiner och fett är en bättre kombination för kroppen än proteiner och kolhydrater, så eftersom det vanligen serveras många kött- och fiskrätter är det en idé att undvika det sötade. Mycket talar för att just intag av mycket socker gör oss onödigt feta, inte fettet i sig.

Ytterligare några riktmärken

• Innan du går hemifrån – Drick ett stort glas med (citron-)vatten, gärna med ett par teskedar psylliumfröskal, ca 30 minuter innan middagen. Detta dämpar hungern och ger magen lite fibrer så att du inte överäter. Samtidigt hjälper det till att reglera blodsockret.

• Glögg-entré? Skippa den söta glöggen och sikta istället in dig på tillbehören – tugga länge på ett par sötmandlar och några russin.

• Ät mest av de fina feta fiskarna som kokt lax och varmrökt makrill.

• Ät upp dekoren! Sallad och annat bladgrönt.

• Ta gärna av de kalla såserna, många gånger innehåller de bra matsmältningskryddor, gräddfil och yoghurt.

• Julens alla sorters kål är bra mat, speciellt brysselkål och grönkål trots sin eventuella ”julsötma”.

• Ägg är rena vitaminpillret, så även i juletid.

• Gotter! – Välj ostbrickan med fikon, druvor och nötter eller äggosten från Bohuslän.

• Ät den traditionell ris à la maltan med varma färska bär, fruktsallad
– eller varför inte med en klyftad klementin!

• Ta gärna av ischokladen gjord på kokosfett men undvik knäcken som är rena sockerbomben.

• Tycker du om julmust? Drick den som det vore vin, i ett vinglas med en kanna vatten till.

Glöm nu inte
, mitt i maten, att prata och skratta med dina bordskamrater – njut i fulla drag av både mat och julstämning, för hur god maten än är, är det främst för att träffas och umgås som man samlas kring julbordet.