Jag går och fiskar
Isfiske efter gös. (Foto: Mark A. Stahl/Getty Images)


Vad skulle jag beställa som min sista måltid på denna planet? Det skulle vara en nyligen fångad gös, tillagad över lägereld. För många år sedan tillbringade jag en fantastisk sommar med att forska om fiskar i norra Ontario.

Efter det kan ingen exklusiv restaurang med vita dukar erbjuda mig en bättre fiskmåltid. Fisk var dessutom på den tiden fria från gifter. Så vad bör vi veta vad gäller hälsoeffekterna av att nu äta fisk?

Vi får ofta höra att vi bör äta fisk då det är en stor källa till protein. Men vi varnas också för möjliga faror. Till exempel så anrikas kvicksilver i vissa fiskar.

Dioxin och PCB hittas i fisk, och djurförsök visar att de ämnena kan orsaka cancer. Forskare befarar att de även kan vara vara cancerframkallande hos människor och utlösa neurologiska problem.

Men i det stora hela så finns det ändå många fördelar med att äta fisk. Under 2006 undersökte två stora forskningsgrupper, The Harvard School of Public Health och Institute of Medicine (IOM) för- och nackdelar med att äta fisk.

Forskare på Harvard fann bevis på att de två omega-3 fettsyrorna EPA och DHA i fisk var viktiga för bra syn, immunförsvaret, normal hudfysiologi och för utvecklingen av foster och spädbarn. Eskimåer som äter mycket fisk har till exempel en låg förekomst av hjärt- och kärlsjukdomar.

Båda studierna fann att även om man fick i sig gifter av att äta fisk så var det värt risken, och att en hälsosam diet bör innefatta två portioner med cirka 90 gram fisk i veckan.

Men dock kvarstår försiktighet för gravida och mammor. Det är mer sannolikt att kvicksilver finns i stora fiskar med lång livslängd som lever på mindre med kort livslängd.

Men mindre fisk innehåller stora mängder av fettsyran DHA som är viktig för fostrets utveckling. Gravida kvinnor bör därför äta omkring 330 gram av andra typer av fisk och skaldjur varje vecka.

Resten av oss bör veta att inte all fisk skapas samma. Som exempel ger röding mer vitamin D än någon annan fisk, musslan kommer på en andraplats. Ostron är högst på vitamin B12 och järn. Tonfisk är oöverträffad vad gäller kalium, och när det gäller kalcium kan ingen fisk matcha kräftan. Om man tittar efter fisk med hög magnesiumnivå, som skyddar mot allvarliga hjärtrubbningar, så beställ tonfisk eller kräfta. Om man ser på den stora bilden så ger fiskätande en hälsosam måltid, men fastän fisk är bra för oss, så har inte människor varit så vänliga mot fiskarna. Vi har inte bara smutsat ner deras miljö, utan vi äter också mer fisk, så fiskstammarna minskar.

Detta har oroat mig, då jag tänker på lägerelden och den fångade färska gösen. Till skillnad från en del av mina vänner så är jag inte säker på vart jag tar vägen när jag lämnar denna planet. Om det finns en himmel någonstans, så är det heller ingen garanti att den har vackra sjöar fulla med gös.

För att lindra min ”depression” har en av mina söner erbjudit sig att flyga till Fort Francis i norra Ontario, sen vidare till Quetico Park, där jag en sommar ensam tillbringade veckor – för att utforska och äta. Jag vill gardera mig genom att satsa på ett säkert kort.

Gifford-Jones är läkare och medicinsk journalist med praktik i Toronto, Kanada.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/7-4-23/54457.html