loadingFolk handlar i en second handbutik 'Emmaus Defi' i december 2014 under en stor julrea i Paris. (Foto: Stephane de Sakutin/AFP/Getty Images)
Folk handlar i en second handbutik 'Emmaus Defi' i december 2014 under en stor julrea i Paris. (Foto: Stephane de Sakutin/AFP/Getty Images)
Miljö

Intresset bara ökar för second hand

Epoch Times Sverige, Madeleine Almberg

Att köpa kläder som någon annan inte längre vill ha, är både miljösmart och ligger i tiden. Från att ha varit lite perifert, har det nu blivit trendigt och allt fler människor väljer second hand.

När Erikshjälpen öppnade sin första butik för tjugofem år sedan, fanns det ingen som nämnde trender inom second hand. Då var de flesta kunderna de som inte hade råd att köpa nytt eller människor som hade ett väldigt stort intresse för antikviteter.

I dag är det mer en livsstil och second hand har blivit en naturlig del i vårt konsumtionsmönster. Dagens kunder är betydligt mer trendkänsliga, miljömedvetna och inte minst många fler.

– Framför allt har
det blivit något som ”alla gör”. De stora sajterna Tradera och Blocket har bidragit mycket till detta. Det har blivit lätt och rätt att omge sig med äldre saker, säger Karin Staberg, butikskommunikationschef på Erikshjälpen Second Hand Butiker.

Miljömedvetenhet och en längtan efter kvalitet är bidragande orsaker till att intresset för second hand har ökat så markant den senaste tiden.

– Jag tror att många är trötta på plywood-möbler från Ikea och andra billiga producenter. Folk längtar nog mer efter kvalitet idag. Det är en av second hands stora utmaningar, att möblerna som produceras nu har så dålig kvalitet och inte håller för att återanvändas, säger Staberg.

I Sverige är vi trendkänsliga och snabba på att ta till oss tips i inredningstidningar och tv-program om hur man använder gamla saker.

Dansk design är alltid efterfrågat, liksom rotting, lerkrukor med patina, näver och trärent.

– Just nu är det mycket naturmaterial som är poppis. Hantverkstrenden är också kvar ett tag till och bonader på väggen är på väg tillbaka. I dag är det också riktigt många som letar 90-tals kläder på second hand – väldigt hippt, säger Karin.

Second hand är ett utmärkt sätt att bli av med saker som fortfarande är fina och användbara, men som man av någon anledning inte vill ha kvar längre. Dessutom gör man en miljövinst. Vid tillverkningen av en bomullströja går det åt tusentals liter vatten och stora mängder bekämpningsmedel, samt kemikalier som kan orsaka skador hos dem som arbetar med bomullen.

Dessutom går det åt en avsevärd mängd energi och kemikalier när kläder färgas eller bleks och sedan tillkommer transporten till landet där produkten ska säljas.

– Second hand är ett smart, personligt och viktigt sätt att handla. Att inte slänga en hel och ren bomullströja i soporna, utan skänka den till second hand och låta någon annan köpa den istället är en stor miljövinst. Handlar man second hand-varor hos oss eller någon annan seriös ideell second hand-aktör, hjälper man också till att göra livet bättre för utsatta människor, säger Staberg.

Erikshjälpen använder överskottet från second hand-butikerna till hjälpinsatser. Överskottet delas mellan stiftelsen Erikshjälpen och butikernas lokala samarbetspartners som jobbar för att barn som har det svårt i världen och i Sverige ska få det bättre.

Intresset för second hand kommer troligtvis fortsätta att öka och fler aktörer kommer ge sig in på marknaden.

– Jag tror vi kommer se allt fler alternativ och aktörer inom second hand-branschen. Det kommer bli enklare att handla. Flera stora aktörer kommer satsa allt mer på nätbaserad försäljning. Det kommer att bli lättare att skänka till second handbutiker och återvinna material som i dag bara blir brännbara sopor.  Så återvinningstanken kommer nog att bli mer central för oss konsumenter och varors kretslopp kommer spela roll, säger Staberg.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFolk handlar i en second handbutik 'Emmaus Defi' i december 2014 under en stor julrea i Paris. (Foto: Stephane de Sakutin/AFP/Getty Images)
Folk handlar i en second handbutik 'Emmaus Defi' i december 2014 under en stor julrea i Paris. (Foto: Stephane de Sakutin/AFP/Getty Images)
Miljö

Intresset bara ökar för second hand

Epoch Times Sverige, Madeleine Almberg

Att köpa kläder som någon annan inte längre vill ha, är både miljösmart och ligger i tiden. Från att ha varit lite perifert, har det nu blivit trendigt och allt fler människor väljer second hand.

När Erikshjälpen öppnade sin första butik för tjugofem år sedan, fanns det ingen som nämnde trender inom second hand. Då var de flesta kunderna de som inte hade råd att köpa nytt eller människor som hade ett väldigt stort intresse för antikviteter.

I dag är det mer en livsstil och second hand har blivit en naturlig del i vårt konsumtionsmönster. Dagens kunder är betydligt mer trendkänsliga, miljömedvetna och inte minst många fler.

– Framför allt har
det blivit något som ”alla gör”. De stora sajterna Tradera och Blocket har bidragit mycket till detta. Det har blivit lätt och rätt att omge sig med äldre saker, säger Karin Staberg, butikskommunikationschef på Erikshjälpen Second Hand Butiker.

Miljömedvetenhet och en längtan efter kvalitet är bidragande orsaker till att intresset för second hand har ökat så markant den senaste tiden.

– Jag tror att många är trötta på plywood-möbler från Ikea och andra billiga producenter. Folk längtar nog mer efter kvalitet idag. Det är en av second hands stora utmaningar, att möblerna som produceras nu har så dålig kvalitet och inte håller för att återanvändas, säger Staberg.

I Sverige är vi trendkänsliga och snabba på att ta till oss tips i inredningstidningar och tv-program om hur man använder gamla saker.

Dansk design är alltid efterfrågat, liksom rotting, lerkrukor med patina, näver och trärent.

– Just nu är det mycket naturmaterial som är poppis. Hantverkstrenden är också kvar ett tag till och bonader på väggen är på väg tillbaka. I dag är det också riktigt många som letar 90-tals kläder på second hand – väldigt hippt, säger Karin.

Second hand är ett utmärkt sätt att bli av med saker som fortfarande är fina och användbara, men som man av någon anledning inte vill ha kvar längre. Dessutom gör man en miljövinst. Vid tillverkningen av en bomullströja går det åt tusentals liter vatten och stora mängder bekämpningsmedel, samt kemikalier som kan orsaka skador hos dem som arbetar med bomullen.

Dessutom går det åt en avsevärd mängd energi och kemikalier när kläder färgas eller bleks och sedan tillkommer transporten till landet där produkten ska säljas.

– Second hand är ett smart, personligt och viktigt sätt att handla. Att inte slänga en hel och ren bomullströja i soporna, utan skänka den till second hand och låta någon annan köpa den istället är en stor miljövinst. Handlar man second hand-varor hos oss eller någon annan seriös ideell second hand-aktör, hjälper man också till att göra livet bättre för utsatta människor, säger Staberg.

Erikshjälpen använder överskottet från second hand-butikerna till hjälpinsatser. Överskottet delas mellan stiftelsen Erikshjälpen och butikernas lokala samarbetspartners som jobbar för att barn som har det svårt i världen och i Sverige ska få det bättre.

Intresset för second hand kommer troligtvis fortsätta att öka och fler aktörer kommer ge sig in på marknaden.

– Jag tror vi kommer se allt fler alternativ och aktörer inom second hand-branschen. Det kommer bli enklare att handla. Flera stora aktörer kommer satsa allt mer på nätbaserad försäljning. Det kommer att bli lättare att skänka till second handbutiker och återvinna material som i dag bara blir brännbara sopor.  Så återvinningstanken kommer nog att bli mer central för oss konsumenter och varors kretslopp kommer spela roll, säger Staberg.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024