loadingBilden visar uppbyggnaden av Guangzhou tunnelbanelinje 3 (Foto:  Getty Images)
Bilden visar uppbyggnaden av Guangzhou tunnelbanelinje 3 (Foto: Getty Images)
Utrikes

Inspektör avskedad efter avslöjande om brister i tunnelbanetunnel

Xie Dongyan, Epoch Times

En kinesisk kvalitetsinspektör menar att utvidgningen av Guangzhous tunnelbana, som enligt planerna ska vara klar till asiatiska spelen den 30 oktober, är osäker på grund av undermålig betong. Efter att han gått ut offentligt med detta och varnat för en möjlig tunnelkollaps tvingades han bort från sitt jobb.

Zhong Jizhang, som är ingenjör och före detta kvalitetsinspektör på Sujians inspektionscentrum, har sedan den 30 augusti varnat för att den norra förlängningen av linje 3 på Guangzhous tunnelbana är en säkerhetsrisk.

På sin blogg på portalen Sina, som har titeln ”Dödens väg till asiatiska spelen i Guangzhou”, säger Zhong att han känner att han måste avslöja sanningen, trots att han blivit skrämd och hotad.

Den norra förlängningen av tredje linjen på Guangzhous tunnelbana har sin norra ände vid Baiyuns internationella flygplats och den södra änden vid Guangzhous östra tågstation. Den löper hela vägen till Panyudistriktet och är en viktig transportväg mellan flygplatsen och ”byn” där asiatiska spelens deltagare ska bo.

Enligt Zhong har vissa provtagningar vid inspektioner visat att betongens hållfasthet bara ligger på två tredjedelar av det godkända värdet, och han menar att detta kan orsaka en tunnelkollaps. Bygget klarade sig igenom inspektioner trots strukturbristerna, säger han.

Efter att byggfirman Chang Cheng Bilfinger Berger Construction Engineering fullbordat projektet inspekterades det av Sujians inspektionscentrum. Av sex prover klarade bara en den accepterade nivån, medan alla de andra var långt ifrån tillräckligt bra. Detta bekräftades senare genom upprepade tester.

Enligt Zhong hade chefen på firman, som är Pekingbaserad, kontakter med chefen på Sujians inspektionscentrum och ville att inspektionsrapporten skulle gå via denne, men Zhong vägrade. Senare ringde en ingenjör som arbetade under Zhong till byggplatsen för att fråga om rapporten och fick till svar: ”Det behövs inga fler inspektioner. I vår värld kan allt lösas med pengar.”

Zhong sade att han var den enda personen på inspektionscentret som hade tillstånd utfärdat av transportministeriet att inspektera broar och tunnlar. Hans chef var rädd att han skulle avslöja inspektionsskandalen och sade vid ett möte att ingen skulle ge några intervjuer eller tillåta att några relaterade departement genomförde undersökningar.

Zhong tvingades bort från sitt jobb, och en av hans underordnade, Mao Shan, sparkades även han i augusti.

Vid en intervju med New Daily Express sade Mao att Pekings byggnadsföretag hade fabricerat en godkänd inspektionsrapport genom att kombinera godkända delar av två olika inspektionsrapporter och sedan lämnat in dem som en rapport.

Zhong sade även till Epoch Times att tunnelbaneföretaget säger emot sig självt när det talar om kvalitetsinspektionerna. Från början sade de till honom att de lurats av byggfirman, men i en intervju med New Daily Express sade tunnelbanans kvalitetsövervakare att den slutliga inspektionen inte kommer bli klar förrän den 28 oktober.

Och trots att Zhong redan postat information om bristerna i kvalitetsinspektionerna på internet den 30 augusti sade Su Zhenyu, chefen för kvalitet och säkerhet på tunnelbaneföretaget, att de inte visste något om det förrän den 30 september.

Senare har tunnelbaneföretaget sagt i en bulletin att en annan inspektionsfirma, Guangzhou Construction Quality & Safety Inspection Center, hade inspekterat betongen i de anslutande tunnlarna mellan linje 2 och linje 3 den 31 augusti 2009 och funnit att hållfastheten i de två proverna inte var tillräcklig. Själva strukturerna i de anslutande tunnlarna skulle dock vara säkra, hävdar man.

– För dem som hanterar data är ett projekt diskvalificerat om det inte möter kraven. Man kan inte bara säga att det är otillräckligt. Av de sex proverna var fem underkända. För att uttrycka det enkelt är det som att ha en stol där benen på ena sidan är trasiga. Även fast de andra benen är bra är stolen oanvändbar, sade Zhong till New Daily Express.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/44783/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBilden visar uppbyggnaden av Guangzhou tunnelbanelinje 3 (Foto:  Getty Images)
Bilden visar uppbyggnaden av Guangzhou tunnelbanelinje 3 (Foto: Getty Images)
Utrikes

Inspektör avskedad efter avslöjande om brister i tunnelbanetunnel

Xie Dongyan, Epoch Times

En kinesisk kvalitetsinspektör menar att utvidgningen av Guangzhous tunnelbana, som enligt planerna ska vara klar till asiatiska spelen den 30 oktober, är osäker på grund av undermålig betong. Efter att han gått ut offentligt med detta och varnat för en möjlig tunnelkollaps tvingades han bort från sitt jobb.

Zhong Jizhang, som är ingenjör och före detta kvalitetsinspektör på Sujians inspektionscentrum, har sedan den 30 augusti varnat för att den norra förlängningen av linje 3 på Guangzhous tunnelbana är en säkerhetsrisk.

På sin blogg på portalen Sina, som har titeln ”Dödens väg till asiatiska spelen i Guangzhou”, säger Zhong att han känner att han måste avslöja sanningen, trots att han blivit skrämd och hotad.

Den norra förlängningen av tredje linjen på Guangzhous tunnelbana har sin norra ände vid Baiyuns internationella flygplats och den södra änden vid Guangzhous östra tågstation. Den löper hela vägen till Panyudistriktet och är en viktig transportväg mellan flygplatsen och ”byn” där asiatiska spelens deltagare ska bo.

Enligt Zhong har vissa provtagningar vid inspektioner visat att betongens hållfasthet bara ligger på två tredjedelar av det godkända värdet, och han menar att detta kan orsaka en tunnelkollaps. Bygget klarade sig igenom inspektioner trots strukturbristerna, säger han.

Efter att byggfirman Chang Cheng Bilfinger Berger Construction Engineering fullbordat projektet inspekterades det av Sujians inspektionscentrum. Av sex prover klarade bara en den accepterade nivån, medan alla de andra var långt ifrån tillräckligt bra. Detta bekräftades senare genom upprepade tester.

Enligt Zhong hade chefen på firman, som är Pekingbaserad, kontakter med chefen på Sujians inspektionscentrum och ville att inspektionsrapporten skulle gå via denne, men Zhong vägrade. Senare ringde en ingenjör som arbetade under Zhong till byggplatsen för att fråga om rapporten och fick till svar: ”Det behövs inga fler inspektioner. I vår värld kan allt lösas med pengar.”

Zhong sade att han var den enda personen på inspektionscentret som hade tillstånd utfärdat av transportministeriet att inspektera broar och tunnlar. Hans chef var rädd att han skulle avslöja inspektionsskandalen och sade vid ett möte att ingen skulle ge några intervjuer eller tillåta att några relaterade departement genomförde undersökningar.

Zhong tvingades bort från sitt jobb, och en av hans underordnade, Mao Shan, sparkades även han i augusti.

Vid en intervju med New Daily Express sade Mao att Pekings byggnadsföretag hade fabricerat en godkänd inspektionsrapport genom att kombinera godkända delar av två olika inspektionsrapporter och sedan lämnat in dem som en rapport.

Zhong sade även till Epoch Times att tunnelbaneföretaget säger emot sig självt när det talar om kvalitetsinspektionerna. Från början sade de till honom att de lurats av byggfirman, men i en intervju med New Daily Express sade tunnelbanans kvalitetsövervakare att den slutliga inspektionen inte kommer bli klar förrän den 28 oktober.

Och trots att Zhong redan postat information om bristerna i kvalitetsinspektionerna på internet den 30 augusti sade Su Zhenyu, chefen för kvalitet och säkerhet på tunnelbaneföretaget, att de inte visste något om det förrän den 30 september.

Senare har tunnelbaneföretaget sagt i en bulletin att en annan inspektionsfirma, Guangzhou Construction Quality & Safety Inspection Center, hade inspekterat betongen i de anslutande tunnlarna mellan linje 2 och linje 3 den 31 augusti 2009 och funnit att hållfastheten i de två proverna inte var tillräcklig. Själva strukturerna i de anslutande tunnlarna skulle dock vara säkra, hävdar man.

– För dem som hanterar data är ett projekt diskvalificerat om det inte möter kraven. Man kan inte bara säga att det är otillräckligt. Av de sex proverna var fem underkända. För att uttrycka det enkelt är det som att ha en stol där benen på ena sidan är trasiga. Även fast de andra benen är bra är stolen oanvändbar, sade Zhong till New Daily Express.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/44783/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024