loadingTågvagnar begravs efter den våldsamma tågkrocken i östra Kina den 23 juli.  (Foto; STR/AFP/Getty Images)
Tågvagnar begravs efter den våldsamma tågkrocken i östra Kina den 23 juli. (Foto; STR/AFP/Getty Images)
Utrikes

Ilska mot regimen i Kina efter svår tågolycka

Helena Zhu, Epoch Times

Efter en dramatisk kollision mellan två kinesiska snabbtåg i östra Kina, som krävde minst 40 människoliv, råder stor vrede bland den kinesiska allmänheten.

Snabbtågen i Kina har varit föremål för intensiv officiell propaganda i flera år. Det har hela tiden funnit personer som tvivlar, men många vanliga kineser har köpt kommunistpartiets linje att de ultrasnabba tågen och de nya banorna är tecken på Kinas lyckade modernisering.

Olyckan i lördags då ett tåg plöjde in i ett annat, stillastående tåg bakifrån, vilket ledde till att sex vagnar spårade ur och föll från en viadukt, har förändrat läget.

”Nu är det dags,
” skrev en djärv internetskribent. ”Först och främst kräver jag utvecklingsstopp och reformer inom snabbjärnvägen … För det andra ska järnvägsministeriet stämmas … För det tredje ska ledningsstrukturen inom konstruktionen och utformningen av snabbjärnvägen göras offentlig.”

Skribenten, som kallar sig Wang Wei, listade ännu fler krav i sin bloggpost på Sina Weibo, en kinesisk mikroblogg. Hans upprörda kommentarer postades om mer än 30 000 gånger och fick över 6 000 kommentarer, så gott som alla mycket uppskattande.

Men i stället för att försöka gjuta olja på vågorna har de kinesiska myndigheternas agerande efter olyckan lett till ännu mer ilska, i vad som uppfattas som mörkläggningar, ineffektiva räddningsoperationer och påtvingad mediatystnad.

En av de första sakerna propagandamyndigheterna gjorde efter tragedin var att skicka ut direktiv till mediaredaktörer via sms där de informerades om vad de fick och inte fick skriva. Det centrala propagandadepartementets policy var att ”inte ifrågasätta och inte utveckla” och media beordrades att inte ”undersöka orsakerna till olyckan”.

I direktivet, som läckte ut på nätet, stod vidare: ”Det huvudsakliga temat för rapporteringen kring fallet med snabbtåget i Wenzhou ska från och med nu vara ‘i tragedins ögonblick visar sig stor kärlek’.”


Trots att vraket efter de två krockande tågen ligger kvar under bron i Zhejiangprovinsen löpte trafiken på redan efter två dagar, den 25 juli. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Trots att vraket efter de två krockande tågen ligger kvar under bron i Zhejiangprovinsen löpte trafiken på redan efter två dagar, den 25 juli. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Dessutom dök stora grävmaskiner upp direkt efter lördagens olycka och började begrava de förolyckade vagnarna. Enligt en kinesisk internetomröstning ansåg 98 procent av de svarande att detta var ett taffligt försök att sopa igen spåren och förhindra en rejäl undersökning av orsakerna till olyckan.

I brådskan med att begrava vagnarna begravdes tydligen också minst en död kropp och till och med en överlevare. En film som en åskådare tog och sedan publicerade på videosajten Youku visar hur en livlös kropp grävdes ut och bars bort från vraket, och en person med efternamnet Yang sade till Radio Free Asia att en överlevande grävts fram ur en begravd vagn.

– Vi gick till olycksplatsen i morse, när de häll på att ta bort vraken, och de hade just hittat någon som levde, sade Yang, som förlorade sin gravida fru, sin treårige son pch båda sina svärföräldrar i den värsta tågolyckan i Kina sedan 2008.

Videon har redan visats 2,8 miljoner gånger.

Andra menar att myndigheterna dessutom ljuger om dödssiffran.

”Fyra vagnar, samtliga fulla med mer än 400 personer föll av spåret. Jag kan inte på allvar tro på att bara 210 skadades och 35 dödades,” kommenterade en användare på Weibo. ”Vad hände med alla de andra? Föll de ner från viadukten efter en kollision i hög hastighet och kom undan helt oskadda? Varför kan man inte publicera listan på offren? Varför begravdes vagnarna trots folks protester? Varför kan man inte göra en oberoende utredning? Jag tror helt enkelt inte på siffrorna från järnvägsministeriet.”

”Billkds”, den användare som spred videon på Weibo, uppmanade de kinesiska internetanvändarna att ”tro sina egna ögon”.

”Vad du ser är sanningen, det där är vad som faktiskt hände,” skrev han.

Trots tragedin och den massiva kritiken gör partikadrerna sitt bästa för att hålla masken. Trots att de förvridna vagnarna fortfarande låg kvar under viadukten återupptog man trafiken igen, som för att visa att systemet fortfarande är pålitligt.

Järnvägsministeriets talesperson Wang Yongping sade till reportrarna:
– Våra snabbtåg är säkra och testade och vår teknologi är avancerad.

Till den statliga nyhetsbyrån Xinhua sade han:
– Vi har fortfarande förtroende för systemet, trots att denna olycka haft negativa konsekvenser för Kinas järnväg och många människor börjat oroa sig för säkerheten på våra snabbjärnvägar.

För att eliminera några av de ”negativa konsekvenserna” tog man bland annat bort resultatet av en internetomröstning som 65 000 personer hann delta i, och där den överväldigande majoriteten uppgav sig vara ”mycket missnöjda” med regimens hantering av situationen.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTågvagnar begravs efter den våldsamma tågkrocken i östra Kina den 23 juli.  (Foto; STR/AFP/Getty Images)
Tågvagnar begravs efter den våldsamma tågkrocken i östra Kina den 23 juli. (Foto; STR/AFP/Getty Images)
Utrikes

Ilska mot regimen i Kina efter svår tågolycka

Helena Zhu, Epoch Times

Efter en dramatisk kollision mellan två kinesiska snabbtåg i östra Kina, som krävde minst 40 människoliv, råder stor vrede bland den kinesiska allmänheten.

Snabbtågen i Kina har varit föremål för intensiv officiell propaganda i flera år. Det har hela tiden funnit personer som tvivlar, men många vanliga kineser har köpt kommunistpartiets linje att de ultrasnabba tågen och de nya banorna är tecken på Kinas lyckade modernisering.

Olyckan i lördags då ett tåg plöjde in i ett annat, stillastående tåg bakifrån, vilket ledde till att sex vagnar spårade ur och föll från en viadukt, har förändrat läget.

”Nu är det dags,
” skrev en djärv internetskribent. ”Först och främst kräver jag utvecklingsstopp och reformer inom snabbjärnvägen … För det andra ska järnvägsministeriet stämmas … För det tredje ska ledningsstrukturen inom konstruktionen och utformningen av snabbjärnvägen göras offentlig.”

Skribenten, som kallar sig Wang Wei, listade ännu fler krav i sin bloggpost på Sina Weibo, en kinesisk mikroblogg. Hans upprörda kommentarer postades om mer än 30 000 gånger och fick över 6 000 kommentarer, så gott som alla mycket uppskattande.

Men i stället för att försöka gjuta olja på vågorna har de kinesiska myndigheternas agerande efter olyckan lett till ännu mer ilska, i vad som uppfattas som mörkläggningar, ineffektiva räddningsoperationer och påtvingad mediatystnad.

En av de första sakerna propagandamyndigheterna gjorde efter tragedin var att skicka ut direktiv till mediaredaktörer via sms där de informerades om vad de fick och inte fick skriva. Det centrala propagandadepartementets policy var att ”inte ifrågasätta och inte utveckla” och media beordrades att inte ”undersöka orsakerna till olyckan”.

I direktivet, som läckte ut på nätet, stod vidare: ”Det huvudsakliga temat för rapporteringen kring fallet med snabbtåget i Wenzhou ska från och med nu vara ‘i tragedins ögonblick visar sig stor kärlek’.”


Trots att vraket efter de två krockande tågen ligger kvar under bron i Zhejiangprovinsen löpte trafiken på redan efter två dagar, den 25 juli. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Trots att vraket efter de två krockande tågen ligger kvar under bron i Zhejiangprovinsen löpte trafiken på redan efter två dagar, den 25 juli. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Dessutom dök stora grävmaskiner upp direkt efter lördagens olycka och började begrava de förolyckade vagnarna. Enligt en kinesisk internetomröstning ansåg 98 procent av de svarande att detta var ett taffligt försök att sopa igen spåren och förhindra en rejäl undersökning av orsakerna till olyckan.

I brådskan med att begrava vagnarna begravdes tydligen också minst en död kropp och till och med en överlevare. En film som en åskådare tog och sedan publicerade på videosajten Youku visar hur en livlös kropp grävdes ut och bars bort från vraket, och en person med efternamnet Yang sade till Radio Free Asia att en överlevande grävts fram ur en begravd vagn.

– Vi gick till olycksplatsen i morse, när de häll på att ta bort vraken, och de hade just hittat någon som levde, sade Yang, som förlorade sin gravida fru, sin treårige son pch båda sina svärföräldrar i den värsta tågolyckan i Kina sedan 2008.

Videon har redan visats 2,8 miljoner gånger.

Andra menar att myndigheterna dessutom ljuger om dödssiffran.

”Fyra vagnar, samtliga fulla med mer än 400 personer föll av spåret. Jag kan inte på allvar tro på att bara 210 skadades och 35 dödades,” kommenterade en användare på Weibo. ”Vad hände med alla de andra? Föll de ner från viadukten efter en kollision i hög hastighet och kom undan helt oskadda? Varför kan man inte publicera listan på offren? Varför begravdes vagnarna trots folks protester? Varför kan man inte göra en oberoende utredning? Jag tror helt enkelt inte på siffrorna från järnvägsministeriet.”

”Billkds”, den användare som spred videon på Weibo, uppmanade de kinesiska internetanvändarna att ”tro sina egna ögon”.

”Vad du ser är sanningen, det där är vad som faktiskt hände,” skrev han.

Trots tragedin och den massiva kritiken gör partikadrerna sitt bästa för att hålla masken. Trots att de förvridna vagnarna fortfarande låg kvar under viadukten återupptog man trafiken igen, som för att visa att systemet fortfarande är pålitligt.

Järnvägsministeriets talesperson Wang Yongping sade till reportrarna:
– Våra snabbtåg är säkra och testade och vår teknologi är avancerad.

Till den statliga nyhetsbyrån Xinhua sade han:
– Vi har fortfarande förtroende för systemet, trots att denna olycka haft negativa konsekvenser för Kinas järnväg och många människor börjat oroa sig för säkerheten på våra snabbjärnvägar.

För att eliminera några av de ”negativa konsekvenserna” tog man bland annat bort resultatet av en internetomröstning som 65 000 personer hann delta i, och där den överväldigande majoriteten uppgav sig vara ”mycket missnöjda” med regimens hantering av situationen.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024