Ian Wachtmeister: "Finns inget som liknar Shen Yun"
Greve Ian Wachtmeister och Anna Wachtmeister uppskattade Shen Yuns sista föreställning i Stockholm den 7 april 2015. (Foto: NTD Television)


— Jag tycker att damen som spelade på två strängar var fascinerande. Man brukar säga att "han har många strängar på sin lyra"; hon hade bara två strängar på sin och åstadkom den mest fantastiska musik, sade greve Ian Wachtmeister om erhu-virtuosen Mei Xuan, då han och Anna Wachtmeister för första gången såg Shen Yuns föreställning på Cirkus i Stockholm den 7 april.

Greve Ian Wachtmeister är företagsledare, politiker och författare. Han var partiledare för Ny demokrati och riksdagsledamot 1991-1994.

Även Anna Wachtmeister, som har en konsultfirma, var förtjust i musiken:

— Jag tycker om att de kombinerar de här vackra klassiska instrumenten i västvärlden med de kinesiska instrumenten. Det är en sådan fin kombination. Det blev jättevackert, sade hon.

Shen Yuns orkester uttrycker på samma gång både den västerländska orkesterns storslagenhet och den distinkta känslan från Kinas 5 000-åriga civilisation, enligt Shen Yuns hemsida.

Bland de klassiska kinesiska instrumenten i orkestern finns den tvåsträngade erhun, flöjten dizi, pipan som är en luta och det lekfulla träblåsinstrumentet suona.

Ian Wachtmeister reflekterade även över sångtexterna, som framfördes av sopranen Yu Ming och tenoren Tian Ge.

— Den här historien om vad tron gör, vem man tror på, vad man hoppas på, att om man aldrig ger upp så kommer man till himlen, eller vad det nu är, sade han.

Han förundrades över att Shen Yun inte får uppträda i Kina.

— Konstigt. Det är konstigt. För det (som Shen Yun iscensätter) är ju bara det onda mot det goda. De slåss och är snälla. Det är saga. Jag tycker det är härligt, sade han i pausen.

Enligt Shen Yuns hemsida är den traditionella kinesiska kulturen rotad i andlighet. Samhället var djupt influerat av buddhismen, taoismen och konfucianismen, men sedan kommunistpartiet tog makten har de systematiskt utplånat Kinas gamla kultur och påtvingat samhället ateism. 

Shen Yun visar mini-dramer från det gamla Kina, historiska legender och även berättelser från det nutida Kina, där den andliga metoden Falun Dafa förföljs. 

— Jag tänker såhär: I vår värld där det händer så mycket otäcka saker – hur i allsin dar kan man bli rädd för folk som erkänner sig till den här livsåskådningen? sade han efter föreställningen.  

Anna Wachtmeister höll med:

— Varför skulle det vara hotfullt? Jag förstår inte det. Det är bara vackert!

— Nästan allting som sker i världen är farligt, men det här är ofarligt. Så man undrar, den som blir rädd för det där måste ju vara väldigt rädd i största allmänhet. Det säger mer om den som blir rädd för det, den mäktige som blir rädd för det, sade Ian Wachtmeister.

Ian Wachtmeister har varit i Kina tre gånger, berättade han, i Hongkong, Peking och Shanghai. Men inte Anna Wachtmeister.

— Jag skulle gärna åka dit. Skulle vara jättespännande. Men den här vackra konsten får vi njuta av här istället, inte i Kina, sade hon.

Till någon som inte sett Shen Yun uppträda, skulle Ian Wachtmeister säga:

— Gå och se den, för det finns inget liknande någonstans.

NTD Television och Susanne W Lamm rapporterade. 

För mer information, besök ShenYunPerformingArts.org 

Epoch Times anser att Shen Yun Performing Arts är ett betydande kulturevenemang i vår tid. Vi är stolta över att ha rapporterat om publikreaktioner sedan Shen Yun startade 2006.