loadingMiranda Zhou-Galati uppträder i finalen av en tidigare årgång av NTD Televisions tävling i klassisk kinesisk dans. (Foto: Bing Dai/The Epoch Times)
Miranda Zhou-Galati uppträder i finalen av en tidigare årgång av NTD Televisions tävling i klassisk kinesisk dans. (Foto: Bing Dai/The Epoch Times)
Opinion

I Kina får man inte dansa som man vill

Ku Dan, Epoch Times

I år kommer den femte internationella kinesiska danstävlingen att arrangeras av den internationella tv-stationen NTD Television. 18 augusti hålls den i Hongkong och den 5 oktober i New York.

Även i år stör tjänstemän från det kinesiska kommunistpartiet arrangemanget. Politisk-rättsliga utskottet har utfärdat en hemlig order som kräver att kinesiska dansare ska bojkotta tävlingen, och förbjuder alla kinesiska dansare att delta i den.

I Kina har människor friheten att hoppa ner från en byggnad eller i en flod. Men de får inte dansa när och hur de vill. Och dansare får i synnerhet inte använda sin fantasi för att skapa en unik rytm eller dansstil. Istället måste de underkasta sina rörelser partikulturens restriktioner, eftersom dans betraktas som ett politiskt verktyg.

Genom historien har kineserna varit mycket duktiga på att sjunga och dansa. Den kinesiska dansen har en lång historia, på flera tusen år. Den kinesiska dansens djupa och kulturellt rika rörelser finns i den klassiska dansen, som står i fokus i tävlingen.

Varför förbjöd då kommunistregimen kinesiska dansare att delta i NTD:s internationella tävling? Vad fruktar den? Att den autentiska konsten i tävlingen ska gestalta ärlighet, vänlighet och skönhet, i skarp kontrast till dess egen bedräglighet, fulhet och ondska? Fruktar makthavarna att tävlingsdeltagarna ska fly till friheten utomlands? Eller oroar de sig kanske över att den allmänna opinionen i ännu högre grad ska vända sig emot dem?

Den kinesiska regimen är akut medveten om en sak: Tiden då folk sjöng kommunistsånger och endast dansade politiska gruppdanser är förbi; självständiga dansare intresserar sig nu för den ursprungliga och äkta kulturen.

Totalitarism är frihetens ärkefiende, även om friheten aldrig kan sättas i kedjor. 1961 hoppade den sovjetiske dansaren Rudolf Nurejev av till Frankrike för sin konstnärliga frihets skull. Han bröt sig ur totalitarismens fängelse och blev en fackla av hopp för alla andra dansare.

Det fanns liknande exempel i Kina på 1980-talet. Li Cunxin fick träna med Houstonbaletten i USA och efter tre dagar beslöt han sig för att hoppa av och leva i frihet. Efter avhoppet hölls han fången på den kinesiska ambassaden, och han släpptes fri först efter att den dåvarande USA-presidenten Georg HW Bush trädde in. Li Cunxins berättade om detta i sin självbiografi ”Maos siste dansare”, som även blivit film.

Alla som tycker om att dansa kan göra det i stort sett hela livet, men professionella dansares karriärer är tämligen korta. Därför är en internationell kinesisk danstävling ett mycket värdefullt tillfälle att visa upp sina färdigheter och vidga sina horisonter.

Hur högt kan en person spela i livet? Men det klart, för en dansare som lever under kommunistiskt styre kan högt spel ibland ge dubbla vinsten: Dels friheten att dansa, dels friheten att leva.

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMiranda Zhou-Galati uppträder i finalen av en tidigare årgång av NTD Televisions tävling i klassisk kinesisk dans. (Foto: Bing Dai/The Epoch Times)
Miranda Zhou-Galati uppträder i finalen av en tidigare årgång av NTD Televisions tävling i klassisk kinesisk dans. (Foto: Bing Dai/The Epoch Times)
Opinion

I Kina får man inte dansa som man vill

Ku Dan, Epoch Times

I år kommer den femte internationella kinesiska danstävlingen att arrangeras av den internationella tv-stationen NTD Television. 18 augusti hålls den i Hongkong och den 5 oktober i New York.

Även i år stör tjänstemän från det kinesiska kommunistpartiet arrangemanget. Politisk-rättsliga utskottet har utfärdat en hemlig order som kräver att kinesiska dansare ska bojkotta tävlingen, och förbjuder alla kinesiska dansare att delta i den.

I Kina har människor friheten att hoppa ner från en byggnad eller i en flod. Men de får inte dansa när och hur de vill. Och dansare får i synnerhet inte använda sin fantasi för att skapa en unik rytm eller dansstil. Istället måste de underkasta sina rörelser partikulturens restriktioner, eftersom dans betraktas som ett politiskt verktyg.

Genom historien har kineserna varit mycket duktiga på att sjunga och dansa. Den kinesiska dansen har en lång historia, på flera tusen år. Den kinesiska dansens djupa och kulturellt rika rörelser finns i den klassiska dansen, som står i fokus i tävlingen.

Varför förbjöd då kommunistregimen kinesiska dansare att delta i NTD:s internationella tävling? Vad fruktar den? Att den autentiska konsten i tävlingen ska gestalta ärlighet, vänlighet och skönhet, i skarp kontrast till dess egen bedräglighet, fulhet och ondska? Fruktar makthavarna att tävlingsdeltagarna ska fly till friheten utomlands? Eller oroar de sig kanske över att den allmänna opinionen i ännu högre grad ska vända sig emot dem?

Den kinesiska regimen är akut medveten om en sak: Tiden då folk sjöng kommunistsånger och endast dansade politiska gruppdanser är förbi; självständiga dansare intresserar sig nu för den ursprungliga och äkta kulturen.

Totalitarism är frihetens ärkefiende, även om friheten aldrig kan sättas i kedjor. 1961 hoppade den sovjetiske dansaren Rudolf Nurejev av till Frankrike för sin konstnärliga frihets skull. Han bröt sig ur totalitarismens fängelse och blev en fackla av hopp för alla andra dansare.

Det fanns liknande exempel i Kina på 1980-talet. Li Cunxin fick träna med Houstonbaletten i USA och efter tre dagar beslöt han sig för att hoppa av och leva i frihet. Efter avhoppet hölls han fången på den kinesiska ambassaden, och han släpptes fri först efter att den dåvarande USA-presidenten Georg HW Bush trädde in. Li Cunxins berättade om detta i sin självbiografi ”Maos siste dansare”, som även blivit film.

Alla som tycker om att dansa kan göra det i stort sett hela livet, men professionella dansares karriärer är tämligen korta. Därför är en internationell kinesisk danstävling ett mycket värdefullt tillfälle att visa upp sina färdigheter och vidga sina horisonter.

Hur högt kan en person spela i livet? Men det klart, för en dansare som lever under kommunistiskt styre kan högt spel ibland ge dubbla vinsten: Dels friheten att dansa, dels friheten att leva.

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024