Hur jag slutade med socker
(LJUPCO/Photos.com)


I slutet av tonåren började jag att kämpa med min vikt. Men ju mer dietprodukter jag åt desto mer beroende blev jag av socker.

Jag hade precis bestämt mig för att fokusera mer på studierna, och mindre på att träna dans, så jag gjorde en drastisk nedskärning av min fysiska träning. Samtidigt pågick omfattande hormonella förändringar i min 16-åriga kropp och jag började öka i vikt.

Bantning

Jag bestämde mig för att börja banta. Jag läste Ornish bantningsböcker. Det jag lärde mig var att det som gjorde mig fet – det var minsann fett. Vid den tiden hade produkter med lågt fettinnehåll blivit enormt populära, vilket gjorde att det ingick många fettfria matprodukter i mina bantningskurer.

Ornish uppmuntrade till att äta hälsokost, men jag var endast 16 och kunde egentligen ingenting om matlagning. Därför gjorde jag som så många andra nordamerikaner och vände mig till det stora utbudet av färdiglagad lågfett och fettfri mat som erbjöds i handeln.

Inte långt efter att jag ändrat på min diet, fann jag att min hunger hade blivit större än någonsin. Ett par år senare läste jag att fett får en att känna sig mätt och utan det kommer man aldrig att känna sig riktigt mättad efter en måltid. Så jag lade till fett igen.

Men jag åt ändå de fettfria, sockerfyllda desserterna och kände mig fortfarande kroniskt hungrig, lat och trött! Jag ökade ytterligare i vikt, kände mig ständigt trött och var kroniskt hungrig trots att jag tillät mig själv att äta stora matportioner.

Ju mer dietprodukter jag åt, desto mer beroende blev jag av socker.

Jag började även lida av kroniskt trötthet, depression och enorm viktökning. Till slut hade jag ökat runt 18 kilo i vikt.

Vad är ”socker”?

Vi alla vet vad socker är. Det är det där härliga vita eller bruna pulvret som vi lägger i kaffe eller te, godis eller tårtor.

Men socker kan finnas i nästan all slags mat, även om det manifesterar sig i olika former. Olika sockerarter är mer eller mindre farliga.

Gryn och bröd innehåller socker. Nästa gång du äter brunt ris så prova att tugga det 30 till 50 gånger tills det blir till vätska. Då kommer att upptäcka att det smakar sött.

Den sötman kommer från sockret som frigjorts efter att ha tuggat riset. Men det sockret är huvudsakligen glykos och har inte samma effekt på kroppen som andra sockerarter har.

Vi behöver faktiskt glykos för att fungera väl, så när jag säger ”sparka ut sockret ”, så menar jag inte att sparka kolhydrater såsom bröd och gryn.

Jag talar huvudsakligen om fruktos.

Läkaren Robert H. Lustig vid University of California i San Fransisco, förklarar i sin artikel ”Sugar: The Bitter Truth” (Socker: Den Bittra Sanningen), att det är fruktosen i sockret som är skadlig för oss.

När man äter den utan den näring och de fibrer som finns i frukter som har högt fruktosvärde, så ökar det risken för det metabola syndromet, (ett samlingsnamn för sjukdomstillstånd som är kopplade till att kroppens ämnesomsättning och cirkulation är störda, övers. anm.) vilket kan yttra sig som typ 2 diabetes, förhöjd halt av triglycerider, fettlever och bukfetma.

Betänk: socker består till 50 procent av fruktos, och 55 procent av den högfruktoshaltiga majssirapen HFCS (high-fructose corn syrup) och 50 till 70 procent av agavenektarn består av fruktos.

Allt detta är farligt eftersom fruktos från dessa sockerarter inte har brutits ned av frukternas fibrer. Även om sockret som finns i frukter innehåller 70 procent fruktos så är det inte skadligt för oss eftersom fruktens fibrer hjälper oss att bryta ned det. Fibrer är naturens motgift mot fruktos.

De flesta nordamerikaner får sin dos av fruktos från läsk, juice, chokladmjölk, glass, kakor, och tårta. Det tillsätts även i flera typer av behandlad mat för att förhöja smakerna. Eftersom fruktosen är billig är det lätt att fylla maten med den.

År 2009 hjälpte Robert H. Lustig den amerikanska hjärtföreningen, ”American Heart Association”, med att skriva om riktlinjerna för rekommenderat intag av socker. Föreningen har nu fastställt att det rekommenderade intaget av socker är nio teskedar för män och sex teskedar för kvinnor. Högre intag anses som skadligt.

Utesluta sockret

Efter att ha fått kännedom om hur giftigt socker är och hur vanligt förekommande det är i vår kost så bestämde jag mig att utesluta det. Jag lade märke till att det fanns i flera av de godsaker som jag älskade, inkluderat light-glass, fullkornsbröd samt ”hälsosamma” flingor.

Jag trodde att jag hade gjort bra ifrån mig eftersom jag ändå åt fullkornsbröd och bara unnade mig en daglig dos av godsaker med max 160-kalorier, så utsatte jag mig själv (och mina barn) för en långsam förgiftning.

Så tog jag bort bröden och flingorna innehållandes HFCS. Det gjorde även light-glassen med de artificiella sötningsmedlen, som jag inte rekommenderar.

Jag bakade istället äpplen med kanel och åt blåbär och kokos. Det dämpade mitt sockersug och begär efter bakverk. Som ett resultat försvann de tre kilona som jag kämpat med i flera år.

Tysan Lerner är en certifierad hälso-coach och personlig tränare. Hon hjälper kvinnor med att uppnå sina kropps- och skönhetsmål utan att behöva svälta sig själva eller tillbringa flera timmar i gymmet. Hennes hemsida är www.lavendermamas.com

Översatt från engelska.