Hundarna i främsta sätet?
En hund i designerplagiat vid husdjurens modevecka i New York i augusti (Timothy A. Clary/AFP/Getty Images)


Husdjursindustrin växer och affärerna erbjuder nu lyxiga husdjurstjänster som hade ansetts vara absurda för bara en generation sedan.

Tjänsterna går bortom inackorderingskennlar och hundpromenader. Ett Ritz-Carltonhotell i Sarasota i Florida erbjuder hundmassage för drygt 800 kronor (130 US$). För ytterligare 1400 kronor (220 US$) får den bortskämda valpen massage i enskilt rum, klopolish eller -polering, en gourmetmiddag med ekologisk ragu, gourmethundkex och lyxvatten serverat på silverfat.

Amerikaner är inte de enda som skämmer bort sina valpar. Australien, Storbritannien, Kanada och många andra länder serverar mat till hundar och katter som aldrig förr. Hundspa med tjänster som sträcker sig från tasskurer till aromaterapibad poppar upp runtom i världen.

Nu kan man klä husdjur i designade kläder från Old Navy och ha dess päls tvättad med tea treeschampoo skapad av John Paul, medgrundaren till Paul Mitchell. Det finns till och med fejkade minkkappor, befjädrade franska sängar och botaniska parfymer skapade exklusivt för fyrbenta, för att inte nämna recept för bodybuildingpreparat och bantningsmedel.

Produkter som dessa säljs vid exklusiva djuraffärer som Dusty Days Pet Boutique i Arizona och Lush Puppy i Las Vegas. Husdjursbutiker säljer allt från gourmetmat till hundsmink, designade silversmycken och pärlhalsband.

Men den här trenden går bortom hundsömnad och Cotton Ginny för katter. Vissa personer tar till och med sig djuren till kyrkan. Den katolska kyrkan St Raphael i Cleveland tillåter församlingen att ta med sina hundar för välsignelse och tjänsten rapporteras inkludera sången ”Who let the dogs out.”

En del har inte några invändningar mot att hundarna deltar på mässan, men de flesta skulle nog ifrågasätta om en hund höll i den. Inte för att det har hänt ännu. Men det finns en hund som har blivit prästvigd kyrkoherde genom en onlinekyrka. Med certifikatet i hand är Reverend Tyker (som ser ut att vara en skottsk terrier) redo att välsigna djurförbund så att husdjursägarna inte behöver oroa sig för att deras husdjur ska ha sex före äktenskapet.

”Vigsel som bullar till hela hjorden!” kungör webbsidan för husdjursgiftermål. ”Gör en ärlig man utav din bagge. Om de är uppfostrade… Ge dem en vigsel! Förgör de utomäktenskapliga kullarna!”

Webbsajten erbjuder vigsel för alla djurarter och säger att Tyker även viger par av olika arter. Sajtens ägare drar ett streck vid att viga djur med människor.

Andra husdjurstjänster sträcker sig också mellan resonabla och löjliga. Vad gäller det första kan termen ”husdjurspsykolog” låta som ett skämt, men faktiskt hjälper det här reglerade yrket djurägare att göra upp en ”beteendeförändrande plan” för de husdjur som uppför sig illa. Med ökad reglering har fler skolor i USA börjat erbjuda utbildning i detta yrke. Husdjurspsykologer tar upp till 320 kronor i timmen (50 US$), men de lägger inte upp Lassie på divanen och gräver i hennes taskiga barndomshistoria.

Det är ett jobb som hör till området husdjurskommunikation.

Dessa ”djurkommunikatörer” pratar med djur som är på den här sidan av livet eller bortom. Vissa husdjurpkommunikatörer säger att de inte behöver träffa djuret och kan göra det över telefonen genom att ”harmonisera med deras energi.” Många hävdar att det hjälper ägaren och husdjuret att bättre förstå varandra, hitta djurets hälsoproblem eller nysta upp problem i beteendet.

En djurkommunikatör har en husdjursblogg där hon loggar diverse konversationer hon haft med olika djur. Där överför hon orden från en missförstådd pitbull som säger att det gör henne upprörd när människor tror att hon bits. En annan postning förtäljer orden från en kanin som klagar över att hennes bur var för stökig.

Åtskilliga företag erbjuder husdjurskistor, urnor, begravningar, minnesstunder och uppstoppning. En av de som erbjuder tjänster för avlidna djur är ett husdjursjuvelsföretag, som specialtillverkar juveler från husdjurets kvarlevor.

En del av de här husdjurstjänsterna kan verka fåniga, men kostnaden för dem är inget att skratta åt. Den totala summan som spenderades inom husdjursindustrin i USA i år uppskattas att nå 260 miljarder kronor (40,8 US$) enligt American Pet Products Manufacturers Association.

Det mesta av pengarna, drygt 101 miljarder kronor (16,1 US$) läggs på mat. Veterinärkosnaderna uppgår till knappt 63 miljarder kronor (10 US$) liksom utrustning och receptfria mediciner. Trimnings- och inackorderingskostnader beräknas hamna på drygt 18 miljarder kronor (2,9 US$).

Enligt Nationeal Pet Owners Survey rapporterades 63 procent av USA:s hushåll i år (71,1 miljoner hem) äga ett husdjur, jämfört med 56 procent 1998, en ökning med 7 procent.

Det pekar på att den snabba ökningen i kostnader för husdjuren beror på att människor lägger mer pengar på sina katter. Med hundspa och diamanthalsband för katter kan man börja undra vad som ska komma härnäst.


Bearbetad från engelsk version