Hösten - tung tid för många


På det svenska språket rimmar ordet höst med tröst. Kanske är det inte en tillfällighet. För en del svenskar innebär hösten en tung tid som kräver mycket tröst och ibland räcker inte ens det. Då kan det till och med krävas medicinering för att klara av den.

Hösten innebär för många en behaglig tid med svampplockning, älgjakt och mysiga hemmakvällar med god mat och tända ljus. Sommaren, med eller utan vackert väder, är över och livet går in i ett lugnare tempo. För andra är det en mörk tid man går till mötes både bokstavligen och själsligt.

Att känna sig mer trött när hösten kommer är inget onormalt, men när tillståndet blir allvarligare talar man om höst- och vinterdepression eller SAD(Seasonal Affective Disorder) som det egentligen heter.

Tillståndet är en naturlig men en ovanligt kraftfull reaktion på den mörka årstiden. Ofta kan en ovanligt regnig och solfattig sommar leda till att fler mår dåligt. Man tror att det är bristen på solljusset som har en påverkan.

Ljuset har betydelse för regleringen av melatoninbildningen i hjärnan. Det är melatonin som är hjärnans sömnmedel och som produceras på natten och när vi befinner oss i mörker. På dagen minskar eller avbryts melatononbildningen när ljuset når näthinnan i bakre ögat. Under sommaren får vi tillräckligt med ljus för att dygnsrytmen ska fungera normalt.

Mellan tre till fyra procent av Sveriges befolkning lider av SAD. Kanske kan ärftlig sårbarhet spela roll men man vet inte varför vissa lider mer än andra.

Symtomen på SAD är trötthet, koncentrationssvårigheter och nedstämdhet. För den drabbade känns ingenting roligt. Trots att man sovit ut ordentligt, känner man sig ändå trött när man vaknar. En del får stort sug på sötsaker och kolhydratrik mat med viktuppgång som följd.

Men det finns hjälp att få. Man kan vända sig till sin vårdcentral för att få vägledning. Läkaren kan bedöma vilket behov av hjälp man har och ibland kan det behövas en remiss till ljusterapibehandling. Vid svårare depression kan antidepressiv behandling vara nödvändig.

Jag tror också att det finns en del knep att ta till i förebyggande syfte för den som brukar uppleva hösten som en jobbig tid.

Att se till att komma ut och röra sig under den ljusa tiden på dagen är bra, gå, lunka eller springa. Många blir hjälpta av att ha så kallade ljusterapilampor på sin arbetsplats. Det kan också vara nödvändigt att acceptera att man inte är i toppform på hösten, så dra ner på dina prestationskrav. Försök att äta nyttigt, sov tillräckligt och försök vara snäll mot dig själv. Glöm inte heller att vi går snart mot ljusare tider.

Källa: Vårdguiden