Hon designade sin drömbil
En glad Marie Karlsson, 23 år, vinnare av en Volvo C30 i en internettävling. (Foto: Volvo Personbilar Sverige AB)


I Vetlanda svävar en 23-årig tjej på små moln. Det är Marie Karlsson, som efter sommaren kommer att susa fram på vägarna i en bil som hon har vunnit i en kombinerad slogan och designtävling. Marie och 6 000 personer till deltog i tävlingen ”Designa din egen Volvo C30”.

För att öka intresset för Volvos minsta bilmodell C30, fick Volvo Personbilar Sverige idén att använda mönsterfilm, sådan som används på reklambilar. Marie Karlsson som till vardags är ingenjör, deltog i tävlingen via internet. Hon designade blommor på bilen, en vit blomdekor på svart botten, plus lite rödmetallic exteriört.

– Jag förstår inte att detta har hänt, jag är så himla lycklig, säger en lätt chockad men överlycklig Marie Karlsson i en kommentar på Volvos hemsida.


Marie Karlssons vinnarbil Volvo C30 (Foto: Volvo Personbilar Sverige AB)

Marie Karlssons vinnarbil Volvo C30 (Foto: Volvo Personbilar Sverige AB)

I dag har Marie ingen bil och hon har en tid tittat efter en, men nu behövs det inte längre för snart kommer en splitter ny liten bil att bli hennes egen. Tävlingsbidragets slogan lyder: ”Om kvalité och hög teknologi får råda, väljer jag min blommiga C30 som står för båda”.

Reklamchefen Bengt Junemo på Volvo Personbilar Sverige är också nöjd och säger:

– Vi har nått ett helt fantastiskt resultat. Dels har vi haft 112 000 besökare på vår sajt och 81 000 klick på våra annonsbanners. Det är långt fler än när vi lanserar en ny bilmodell. Vi har heller aldrig tidigare haft ett så rekordartat intresse för en tävling. Ett roligt inslag är att den lockade många yngre och kvinnliga deltagare.

Möjligheten att sätta mönster på bilen har Volvo hittills erbjudit sina kunder i Sverige och Finland, men intresset vaknar i andra länder också. Volvo C30 är en miljöbil. Den riktar sig mot trendmedvetna som vågar satsa på ett mönster som gör att bilen verkligen syns på gatan. Dessutom skyddar mönsterfilmen bilen och tröttnar man på ett mönster går det lätt att byta till ett annat, säger reklammakarna.