En positiv anda med leenden och närhet till skratt möter besökaren i holländska paret Neerings glass- och chokladbutik i Grythyttan. Dessutom är det ett riktigt smultronställe för finsmakaren.
Den här dagen är det fullt i butiken av barn och vuxna som trängs för att välja kulglass.
– Svenskarna är ett glassälskande folk, säger Jacko och Corrie Neerings. Det spelar ingen roll om det är fint eller regnigt väder. Folk kommer ändå för att äta glass.
Butiken verkar ha blivit något av en träffpunkt på orten. En kvinna, som är en av stammisarna, berättar att hon brukar ta en stor kopp cappucino med kanelglass till när hon fryser. ”Det är jättegott” säger hon.
Nyfikna kunder får provsmaka bland cirka 15 dagsfärska glassorter, som producerats i butikens egen glasstillverkning. Mandarin, saffran, smurf, messmör och lakrits är några av de 75 glassorter som man kan välja bland.
Förutom glass tillverkar de egen choklad. Glassen säljs även till restauranger och butiker, men chokladen, som enligt Corrie är otroligt arbetsam att göra, säljs bara i butiken. Idéerna till de olika glass- och chokladsorterna kommer från paret Neering själva, samt från kunder som kommer med diverse smakförslag.
– Det är roligt att kunderna har önskemål och ger oss idéer, tycker Corrie.
Intresset för Sverige väcktes i samband med att en svensk kund kom in i paret Neerings matbutik i Amsterdam. Kunden berättade om att det fanns mycket ekologisk mat i Sverige. Detta intresserade paret Neering som då hade ett stort utbud ekologisk mat i sin holländska butik, men gärna ville skaffa mer.
Jacko sökte på nätet och fann hemsidan för Måltidens hus i Grythyttan. Han blev nyfiken och ringde upp till Hällefors kommun, som då hade ett projekt där man ville locka just holländska företagare till kommunen. Således tog paret Neering och deras tre barn i februari 2005 en semestertripp till Hällefors. Där fick de bland annat träffa näringslivschefen som gav dem diverse råd och förslag.
”Här vill vi bo” var barnens reaktion på Värmland. Detta ledde till att familjen återvände i maj samma år. De såg sig om och märkte att kiosken i Grythyttan inte var igång. Inom kort köpte de kiosken av kommunen och något senare ett hus. Matbutiken i Amsterdam såldes och följande sommar gick flyttlasset till Sverige.
För cirka ett år sedan slogs portarna till butiken upp. Sedan dess har det varit många köer av glass- och chokladsugna svenskar i affären. Det första halvåret hade butiken cirka 20 000 kunder. Den stora efterfrågan på glass från restauranger, i bland annat Örebro, ledde till att familjen fick utöka produktionen.
Trots det stora intresset för deras butik, blev paret glatt överraskade när kommunen berättade för dem att de valts till årets företagare 2006.
– Det var mycket roligt, berättar Corrie. Det hade vi inte väntat oss för vi hade ju inte haft butiken så länge.
Förutom att tillgodose efterfrågan på glass och choklad, kommer Neerings i september att öppna ytterligare en butik, ett stenkast från den första. Delikatesser, mattillbehör och färdiglagad mat blir en del av utbudet. Varorna kommer att levereras från lokala producenter och en del från bland annat Holland. Ekologiska varor kommer att finnas tillsammans med konventionellt producerade produkter.
– Det är en inriktning vi vill fortsätta med. Ekologisk mat växer. Det är bra för jorden och för människor, säger Corrie.
På frågan vad som har gjort det nuvarande företaget framgångsrikt, svarar Corrie:
– Annorlunda produkter, bra kvalitet och bra priser så att alla kan köpa våra produkter. Vi är inte här för att tjäna pengar. Vi är här för att göra bra produkter. Det är viktigare att ha en bra livskvalitet – att vara lycklig på insidan. I Holland handlar det mer om att producera mer under ett tidstryck.