Kinas klädtillverkare står inför en betydligt osäkrare framtid, eftersom den tid då låga priser kunde uppnås med hjälp av billig arbetskraft och låg inflation verkar gå mot sitt slut.
Dagens tillverkare måste hantera allt dyrare råmaterial, uppvärderingen av yuanen, brist på arbetskraft och elektricitet och en instabil internationell marknad.
Priset på bomull har skjutit i höjden sedan början på 2011 och nådde 30 000 yuan per ton, vilket är mellan 10 och 15 procent högre än slutet av 2010. I Zhujiangfloddeltat är arbetarnas löner 10 procent högre än förra året på grund av arbetskraftbrist, vilket pressat upp minimumlönen till 2000 yuan. Följaktligen har många klädtillverkare som inte kunnat betala dessa löner tvingats stänga eller skära ner.
Guo från Shenzhen är en veteran inom branschen. Han sade att höga arbetskostnader och materialkostnader allvarligt skadat hans företag.
– Vi jobbar väldigt hårt för att sälja, men priset som erbjuds för våra produkter är för lågt. Eftersom vi inte har råd med omkostnaderna kan vi inte sälja.
I Jiangbei-gallerian i Chongqing visar man upp vårkollektionen, men priserna är högre än vad många konsumenter är beredda att betala. Mao, som jobbar på ett privat företag, sade:
– Den här våren kan man inte hitta något för runt 200 yuan. Till och med en enkel bomullsskjorta kostar mer än 300 yuan. Jag letade länge, men kunde inte hitta något ”att slå till med”.
I en artikel som publicerades på China Textile Information Net står att den genomsnittliga nettovinsten inom textilindustrin är mellan tre och fyra procent. Om värdet på yuanen går upp med fem procent kommer mer än hälften av textilbranschen att påverkas allvarligt, eftersom Kina då inte längre kommer vara den producent som har de lägsta kostnaderna.
En artikel på Asia Textile Alliance Nets hemsida rapporterade om att kläder tillverkade i Kina inte är konkurrenskraftiga i världen på grund av brist på kreativitet och låg designkvalitet. De flesta av Kinas klädtillverkare kopierar andra märken. Generellt kopierar ett mindre kinesiskt märke ett större kinesiskt märke, medan det större kinesiska märket kopierar ett internationellt märke.
Kinas textilindustris framtid kommer bli svår om Kina är alltför beroende av den utländska marknaden och inte kan sätta priser. Om man vill bryta igenom dessa hinder måste man höja sin position i branschen, skapa sina egna märken och kontrollera försäljningsnätverken.
Kina behöver flytta fokus från den internationella marknaden till den inhemska, men en förutsättning för detta är att kineserna har tillräcklig disponibel inkomst. Enligt ekonomen Lang Xianping utgör Kinas löner bara 8 procent av BNP i nuläget, vilket är en märkbar sänkning från 12 procent för 10 år sedan. Snittet i Nordamerika och Europa är 55 procent och i Sydamerika 38 procent. Utifrån dessa siffror ser Lang att kinesernas låga disponibla inkomst förblir ett hinder för utveckling i fastlandskina.
Översatt från engelska