Högt uppsatt redaktör på nyhetsbyrån Xinhua begick självmord


Song Bin, Den statliga kinesiska nyhetsbyrån Xinhuas biträdande chef och chefredaktör i Anhuiprovinsen, begick självmord under måndagskvällen, enligt officiella källor. Vissa kommentatorer ifrågasätter dock om hans död helt säkert var ett självmord.

Song Bin hittades död på sitt kontor på kvällen den 28 april. Enligt Xinhuas egna källor led Song av depression och hade hängt sig. Han ska även ha lämnat ett självmordsbrev. Nyheten rapporterades i kinesiskspråkig media utanför Kina och även senare på kinesiska webbportaler.

Song hade arbetat på Xinhuas avdelning i provinsen Anhui i flera år och blev biträdande chef och chefredaktör 2009.

På senare tid har det emellertid förekommit ett flertal självmord bland kinesiska regeringstjänstemän. Det senaste uppmärksammade dödsfallet bland höga kinesiska tjänstemän var Li Wufeng, biträdande chef på det kinesiska statsrådets informationskontor, som föll ner från ett hus. Utifrån detta har somliga analytiker uttryckt skepsis över huruvida Song verkligen tog sitt eget liv.

Hua Po, som är en Pekingbaserad politisk observatör, sade till TV-stationen NTD Television att Song ”kan ha varit inblandad i någon komplicerad fråga” och blivit ”tystad”.

Den kinesiska antikorruptionskampanjen har också varit verksam i Anhuiprovinsen på sistone. Flera tjänstemän har tagits in för förhör, bland annat staden Chuzhous partisekreterare. Enligt icke namngivna källor som NTD Television citerade så kan Song Bins död vara kopplad till en förmodad kommande utredning av Anhuiprovinsens förre propagandaminister, Zang Shikai.

Den politiske kommentatorn Wang Beiji sade till NTD att det faktum att flera tjänstemän inom propagandamaskineriet nu utreds eller har dött under mystiska förhållanden tyder på att partiets antikorruptionskampanj troligen riktar in sig på just denna sektor. Man gör sig av med personer som man anser politiskt opålitliga eller faktiskt korrupta.

Nyhetsbyrån Xinhua, där den nu avlidne Song Bin arbetade, är att betrakta som kommunistpartiets direkta mediaspråkrör, och därmed en del av propagandaapparaten.

Rapportering av Gisela Sommer.