loading
Inrikes

Hastigheten kontrolleras hela veckan

Barbro Plogander - Epoch Times

Trafiksäkerheten är i fokus denna vecka och särskilt gäller det hastigheten. Det sker inom ramarna för det europeiska trafiksamarbetet.

– Vi kommer att övervaka hastigheten både manuellt och med trafiksäkerhetskamerorna, säger Mattias Andersson, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen enligt ett pressmeddelande.

Hastighetskamerorna blir bara fler och fler. Förra året sattes 700 upp och nu ska de kompletteras med ytterligare 160. Eftersom många faktiskt släpper på gaspedalen när de ser en sådan kamera, anser polisen att de är till hjälp för bilisterna att hålla hastigheten. Medelhastigheten sänktes också med åtta procent vilket minskar risken för olyckor. Alla kameror kommer att vara i drift under hastighetsveckan.

Det går inte att köra fort mellan kamerorna heller. Om polisen analyserar de båda kamerorna och sedan beräknar tiden så får de farten mellan kamerorna. Och den som kört för fort kan få betala dyrt. Böter för hastighetsöverträdelser har höjts och polisen börjar nu rapportera lägre gränser.

Självklart är målet för polisen att minska antalet skadade och dödade i trafiken. Vägverket tror att 100-150 liv om året kan räddas på det sättet. Därutöver minskas koldioxidutsläppen med 700 000 ton när hastigheten sänks.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Hastigheten kontrolleras hela veckan

Barbro Plogander - Epoch Times

Trafiksäkerheten är i fokus denna vecka och särskilt gäller det hastigheten. Det sker inom ramarna för det europeiska trafiksamarbetet.

– Vi kommer att övervaka hastigheten både manuellt och med trafiksäkerhetskamerorna, säger Mattias Andersson, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen enligt ett pressmeddelande.

Hastighetskamerorna blir bara fler och fler. Förra året sattes 700 upp och nu ska de kompletteras med ytterligare 160. Eftersom många faktiskt släpper på gaspedalen när de ser en sådan kamera, anser polisen att de är till hjälp för bilisterna att hålla hastigheten. Medelhastigheten sänktes också med åtta procent vilket minskar risken för olyckor. Alla kameror kommer att vara i drift under hastighetsveckan.

Det går inte att köra fort mellan kamerorna heller. Om polisen analyserar de båda kamerorna och sedan beräknar tiden så får de farten mellan kamerorna. Och den som kört för fort kan få betala dyrt. Böter för hastighetsöverträdelser har höjts och polisen börjar nu rapportera lägre gränser.

Självklart är målet för polisen att minska antalet skadade och dödade i trafiken. Vägverket tror att 100-150 liv om året kan räddas på det sättet. Därutöver minskas koldioxidutsläppen med 700 000 ton när hastigheten sänks.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024