En klar septemberdag då vädret blivit svalare öppnades dörrarna för årets harpfestival ”Harpa hela helgen” på Palladium i Malmö. Det är femte året för arrangörerna Öresunds harpister, och i år i samarbete med Musik i Syd och Camac harps.
Väl inkommen på Palladium möts jag av harpmusik som omedelbart får mig att vilja följa efter till musikens källa. Tonerna tar mig till övre foajén och där sitter italienska harpisten och kammarmusikern Gabriella Dall´Olio och håller masterklass i pedalharpa för harpstudenter. Eleverna har olika nationaliteter, ålder och bakgrund.
– Hitta det som är viktigt i varje fras. Även när man spelar ”piano” måste man artikulera väl, säger Gabriella till en elev. (Piano är en musikterm som betyder tyst). Fem elever hinner under lördagens masterklass få Gabriellas uppmärksamhet och respons inför en mycket intresserad skara åskådare.
Under lunchkonserten spelar harpelever från olika delar i Sverige upp vad de har lärt sig. Eleverna kommer från kommunala musikskolor i Göteborg, Stockholm, Uppsala och Kristianstad. En och en annan elev kommer från musikhögskolan och någon som lär sig privat befinner sig också där. Även de spelar upp varsitt stycke.
– Min dotter spelar harpa. Clara och jag har åkt till Edinburghs harpfestival i några år. Att bara vara där, lyssna och uppleva stämningen är speciellt. Alla är så glada. När jag hörde om den här festivalen så ville jag gärna följa med. Vi har en stor bil eftersom jag har fyra barn, så jag erbjöd mig att åka hit med Clara, hennes kompisar och deras harpor, säger Dorothea Langrange.
Eftermiddagen fortsätter med workshops. En workshop är ”om hur man kan lägga upp sitt övande” och en workshop är med Tristan Le Govic som spelar traditionell musik från Bretagne på keltisk harpa.
Först fick alla prova på att dansa en traditionell dans från Bretagne och när de sedan ackompanjerade dansen låg vikten vid att titta och följa dansarna och deras steg för att hitta rytmen, inte vid att spela rätt toner.
– Jag är här för att det är en harpfestival och det finns inte så många liknande. Jag höll själv ”First Sweden harpdays 2005” i Stockholm och ”Second Sweden harpdays 2007” i Uppsala. Intresset för harpa finns men det är dolt. Man behöver inte bli proffs. Inställningen har varit fel. För höga ambitioner gör att det blir svårt för instrumentet att växa och risken är att många droppar av, säger Gudrun Schneider, harpist och harplärare i Uppsala.
Lördagens aktiviteter avrundas med en konsert med Gabriella Dall´Olio på pedalharpa.
Under söndagen fortsätter man att ge masterklass och workshop. Festivalen är öppen för alla; nybörjare, erfarna och bara nyfikna. ”Harpa hela helgen” avslutades med en konsert med Tristan Le Govic på keltisk harpa.
Eftersom festivalen hålls vartannat år i Sverige och vartannat år i Danmark, får man nästa år ta sig över sundet för att vara med.
Tristan Le Govic och Gabriella Dall´Olios råd:
Gabriellas råd till dem som vill bli solister och orkesterharpist:
– Ge inte upp, lär dig av misstagen, lär från förebilder men bli inte som dem. Du kan bli en annan underbar harpist.
Tristans råd till dem som vill lära sig spela harpa är att lyssna på mycket på olika slags musik och att vara öppen för olika repertoarer för att hitta det man tycker om.