Harmoni och balans håller kroppen frisk
Cristi Bundukamara slappnar av under en akupunktursession vid medicinsymposiet på University Of Miami Miller School Of Medicine den 23 april 2010 i Florida, USA. (Foto: Joe Raedle/Getty Images)


Att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar är grundtanken inom kinesisk traditionell medicin. I det forna Kina krävdes till exempel av kejsarens läkare att de skulle hålla kejsaren frisk. Om han blev sjuk betydde det att läkarna inte hade gjort ett bra arbete. Våra tankar påverkar våra kroppar och är vi stressade så påverkar det ofta sömnen.

Men traditionell kinesisk medicin handlar inte bara om att förebygga utan också om att ta ansvar för sin egen hälsa.

– I dagens samhälle har det blivit så att vi kör på så länge det går, och ofta struntar i att bry oss om att vårda vår egen hälsa. De flesta tar sig tid att besiktiga bilen en gång om året. Men vi är inte alltid lika noga med att sköta om vår hälsa regelbundet, säger Lei wang, akupunktör och verksam inom traditionell kinesisk medicin i Göteborg.

Obalanser i kroppen ger svagare immunsystem

Tanken inom kinesisk medicin bygger i grunden på en helhetssyn; hela kroppen behöver vara i balans och harmoni. En obalans ger lätt upphov till svagare immunsystem och sedan kan sjukdomen dyka upp.

I det gamla Kina fanns många naturliga och enkla sätt att hjälpa balansera kroppen och sinnet.

Det är viktigt att finna inre harmoni och tänka positiva tankar eftersom människans inre sinnestillstånd har stark påverkan på immunsystemet.

Positiva tankar är positivt för kroppen

Lei Wang arbetar med traditionell kinesisk medicin för att behandla obalanser och sjukdomstillstånd i kroppen. (Foto: med tillstånd av Lei Wang)

Lei Wang arbetar med traditionell kinesisk medicin för att behandla obalanser och sjukdomstillstånd i kroppen. (Foto: med tillstånd av Lei Wang)

Inom den österländska, traditionella läkekonsten ansågs människans sätt att leva, äta och tänka ha en stark koppling till den egna hälsan. Inom den kinesiska medicinen talar man om att alla känslor och tankar påverkar våra inre organ.

Starka negativa tankar kan nästan jämföras med en slags gift som påverkar hälsan negativt. Inom den kinesiska medicinen anser man därför att det är viktigt för hälsan att hålla en balans vad gäller känslor och tankar.

– Min erfarenhet är att människor som har mer positiva tankar, går lättare att behandla och blir också friska fortare, säger Lei Wang.

Lei nämner en japansk forskare, Masaru Emoto, som till exempel har visat att människans tankar till och med kan påverka vattnets kristaller.

Ta stress på allvar

Stress påverkar motståndskraften negativt. Stress är en stor orsak till obalanser i kroppen som exempelvis högt blodtryck, huvudvärk, sömnproblem eller magont.

– Ibland är vi så stressade att vi inte ens känner symtomen innan det har gått för långt, och på så sätt utsätter vi oss för stora risker. Därför är det väldigt viktigt att prioritera, planera och se till att ha tid. Vi kanske behöver bryta gamla mönster och lära oss något nytt, säger Lei.

Man kan använda olika metoder för att bryta stressen. Meditation är ett exempel på ett sätt som använts sedan forna tider för att få lugn i sinnet, balans i kroppen och starkare motståndskraft.

Stress påverkar sömnen

Stress påverkar sömnen, och om man inte sover bra blir man lättare stressad. Kan vi förbättra sömnen så har vi redan börjat att bryta en ond cirkel.

Sömn är människans grundläggande behov. Många har erfarenhet av hur dålig sömn påverkar ens hälsa negativt. Man blir mer infektionskänslig, humöret påverkas och flera kroppsfunktioner, som exempelvis magen, fungerar sämre. Bra sömn hjälper kroppen att återhämta sig och höjer immunförsvaret.

– Det finns en rad saker vi kan göra för att få så bra sömn som möjligt, säger Lei.

Leis tips för god sömn

  • Ta gärna ett varmt fotbad innan du lägger dig.
  • Massera fötterna innan du går till sängs. Gnugga handflatorna mot varandra så de blir varma. Massera sedan mitten av fotsulan (vid trampdynorna och en bit ner mot hålfoten) med öppen handflata i cirkelrörelser. Byt sedan och gör samma sak på andra foten.
  • Undvik att äta och dricka för mycket innan du går och lägger dig.
  • Försök varva ner mentalt innan läggdags. Det är mycket svårare att somna om man tänker för intensivt.
  • Träna inte precis innan du ska sova.
  • Det är bra att lägga sig tidigt och gå upp tidigt.
  • Det är bra att följa den naturliga dygnsrytmen, det vill säga att sova på natten och vara vaken på dagen.

I nästa artikel berättar Lei Wang mer om hur man själv kan stärka sin motståndskraft. Ju starkare motståndskraft man har desto mindre risk är det att drabbas av influensa eller andra infektioner.

Traditionell kinesisk medicin: Vattenmelon och mungbönor svalkar på sommaren

Kostens betydelse för hälsa inom kinesisk medicin

Gammal visdom för god sömn (del 1)

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri