Folk samlades för att titta på fotograferingen av flera fotomodeller som bar Han kläder på Xuanwu Lake i Nanjing den 25 mars. De klassiska kinesiska klänningarna som bärs av modellerna designades och syddes av Xiao Xiong och Jia Tong. De visar upp sina senaste skapelser varje månad. Men om du vill äga en av deras skapelser, så var beredd på att få vänta länge.
Xiao sade att hennes passion för traditionell kinesisk kultur och hennes kunskap i modedesign, samt ett intresse för romaner, gjorde att hon drogs till klassisk kinesisk litteratur, speciellt verk av Li Houzhu. När dessa två designers först visade upp några fotografier av några enkla Han kläder som de designat själva, så erhöll de så positiva reaktioner från omgivningen att det övergick deras egen förväntan.
Med uppmuntran och stöd från beundrare började klädskaparna forska och fördjupa sig i klassiska kinesiska kläder. Xiao förklarade att många av deras verk sakta fulländades genom noggrann forskning och brainstorming. De flesta av deras verk härstammar från De Fem Dynastierna och De Tio Rikena, så väl som Tang och Ming dynastierna. Varje dräkt är ett konstverk.
Xiong förklarar att deras produktion är en mycket komplicerad process. Det är mycket svårt nu att hitta det material som användes på den tiden, så som naturlig hampa, siden och en speciell bomull.
Då mönster och färger skiljer sig mycket från förr i tiden, så måste klädskaparna ofta göra egna mönster och färga tygen själva. Huvudbonaderna som hör till klänningarna är också handgjorda av Xiong och Jia.
Sedan de började sälja sina kläder online för ett år sedan, så har de fått in fler beställningar än de kan producera. Deras produktionshastighet är för närvarande omkring tjugo plagg i månaden och priserna varierar mellan 400 till 1000 yuan (ca 400-1000 SEK).
Under de senaste åren har Han kläder gjort comeback. De bärs ofta vid traditionella tillställningar som det kinesiska nyåret, kinesiska festivaler, blomsterfestivaler, ”Girl’s Festival” och ”Shangsi festivalen”.
Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/14771/