Han Gan - mästare i att måla hästar i Tangdynastin
Han Gan var mästare på att måla hästar i Tangdynastin. (Illustratör: Zhiching Chen, Epoch Times)


Sedan lång tid tillbaka har Kina varit känt som ”Mittens Rike”. Benämningen har en djup innebörd och beskriver ett land där gudomliga varelser och människor en gång i tiden levde sida vid sida. Den traditionella kinesiska kulturen anses vara en ”gudomligt” inspirerad kultur, och är den enda kultur i världen som har 5 000 år av kontinuerligt nedtecknad historia. Den har efterlämnat otaliga litterära klassiker, historiska dokument, kulturlämningar och nationella förteckningar som speglar dess enorma omfattning.

Han Gan levde runt år 740 e.Kr. och var hovmålare i Tangdynastin. Han var bra på att måla ett stort antal objekt, inklusive figurer, växter och hästar. I Kinas historia ansågs han av  alla konstnärer vara den som bäst kunde teckna hästar.

När han var ung tjänade han sitt levebröd genom att leverera viner. En gång gick Han Gan till poeten Wang Weis hus för att få betalt för en vinräkning. Eftersom Wang Wei inte var hemma satte han sig ned och väntade.

Medan han väntade ritade han figurer och hästar på marken. När Wang Wei kom hem och såg teckningarna blev han imponerad av Han Gans talang och erbjöd sig att sponsra hans lärotid som målare. Tio år senare hade Han Gan lärt sig att måla, läroperioden avslutades och Han Gan blev känd konstnär.

Tangdynastin var
känd för sitt starka militära kavalleri. Eftersom hästar var oumbärliga för krigarna höll många människor sig med hästar i huvudstaden Chang’an.  Hästar var också ett viktigt tema i måleri och skulptur vid den tiden.

Han Gan var så hängiven hästmålning att han tillbringade mycket tid i stallet med att observera hästar. Det sägs att när Han Gan blev kallad till hovet för att kejsaren ville hitta lärare som kunde lära honom måla, sade Han Gan att hästarna i kungliga stallet var hans bästa lärare.

Till skillnad från många konstnärer vars penseldrag återspeglade hur hästen var byggd, lade Han Gan stor uppmärksamhet vid hästens muskler och skinn. Som ett resultat av hans flitiga observationer och övande, skapade han sin egen stil.

Han Gans mest kända klassiska verk är porträttet av ”Natt-skinande vit” (Huiyebai) som väl representerar Han Gans livfulla sätt att måla. ”Natt-skinande vit” var en häst som tillhörde kejsaren.

I målningen är hästen muskulös och full av styrka. Den är bunden till en påle med huvudet  lyft högt, manen fladdrar i luften, den spetsar sina öron, näsborrarna är uppspärrade liksom ögonen. Målning är väl strukturerad med koncisa och kraftfulla penseldrag.

Det rådde ingen tvekan om att den bästa hästmålaren i Tangdynastin var Han Gan och han förtjänade sitt rykte som mästare på hästmåleri.