Han couture ger en inblick i forntida Kinas trosuppfattningar
En modell visar Han couture som är designad av Xiao Xiong and Jia Tong i Kina. (The Epoch Times)


Den stiliserade klädseln av Han couture, känd för sin elegans och de inneboende kulturella inslagen, går i Kina tillbaka till perioden av de gula kejsarna Yao och Shun för omkring två tusen år f. Kr.

Särskilt bland den välutbildade befolkningen hade kläderna stor betydelse i människornas sätt att leva i dåtidens Kina och de betraktades som konstverk.

Kläderna hade djupa innebörder bakom deras delikata yttre utseende. I den kinesiska traditionella kulturen trodde många på buddhismen och taoismen och på ett samband mellan kropp, ande och själ.

Han couture som syftar på Han-folket, den största etniska folkgruppen i Kina, överensstämde med religion och andlighet, som bygger på principen om att vara ”ett med himlen och människan”. Vad som återspeglas i kläderna är det som ordspråket betyder – respekt och tro på det gudomliga.

Kineserna skildrade sin trosuppfattning genom att använda olika material, färger och mönster i kläderna. Naturelement införlivades också harmoniskt i dem.

– Det finns ett gammalt talesätt: en gentleman kommer inte att ta bort jaden från sina kläder såvida det inte finns skäl till det, säger Fan Hong, en erfaren designer i New York, som även varit ledande domare i en av New Tang Dynasty Televisionens (NTDTV) årliga globala designertävlingar för Han couture.

– I det forntida Kina bar människorna jade vid sin midja, männen bar den med ett svärd. Det var inte för att framhäva sig. Jade representerar fem moraliska betydelser. Som en människa borde individen ha fem dygder: välvilja, rättfärdighet, artighet, visdom och tro.

Han couture designades för att få bäraren att se värdig men ändå avslappnad ut. Ärmarna på kvinnors klänningar var en fot breda, omslutande händerna och förekom i varierande färger från lila till blåa, röda och gula.

– Männen i Tangdynastin klädde sig i dräkter med runda kragar, medan kvinnorna hade blusar med vida och eleganta ärmar, sade veterandesignern Fan Hong.

Han couture nådde sin bästa tidsperiod under Tangdynastin och till Mingdynastins sista period och varade i mer än tusen år. Tangdynastin var en blomstrande tidsperiod och dyrt material såsom siden användes i stor utsträckning med rika färger och mönster.

Natursymboler trycktes ofta på kläderna, till exempel fenghuang , som betyder fågel fenix. Fenghuang är känd för att bringa lycka och bär med sig kvaliteterna födelse och död. Den symboliserar himmelska makter, cykeln av återfödelse och dygderna ärlighet och lojalitet.

Samtidigt som Songdynastins mode var elegant och formell, var det allsidigt och passade alla från regeringstjänstemän till den gemene mannen. Frisyrerna var stiliga – kvinnorna hade flätat hår och bar band som hade bilder av fenix.

Klädstilen under Mingdynastin var mer ceremoniell och bestod av många veckade mönster och satinmönster. Fenixfågeln var återigen populär under denna tid och också blommor trycktes på många tyger.

Ett annat särdrag för Mingdynastin var capen som kallades ”rosa molnform” på grund av sin perfekta form.

Historiskt sett skiljer sig Kina från andra länder. Dess sociala struktur tog form i de olika dynastierna. När en ny dynasti uppstod  ändrades även klädernas stil. Men fastän modet utvecklades med varje ny dynasti höll det fast vid den forntida trons principer. Han coutures historia ger inblick i tänkesätt och djupare innebörd av människolivet enligt människornas tro i forntida Kina.

Översätt: http://en.epochtimes.com/n2/arts-entertainment/han-couture-insight-ancient-china-6995.html