H & M satsar på modemedvetna japaner
(Foto: AFP/ Sven Nackstrand)


Först tar de Kina – sedan Japan.

Klädkedjan Hennes & Mauritz fortsätter sin expansion i österled. 2008 öppnas den första butiken i modemedvetna Tokyo.

– Naturligt med tanke på att H & M har för avsikt att expandera in i Asien, säger Rolf Karp, analytiker på Öhman Fondkommission, till TT.

– Jag är inte förvånad, jag hade nog räknat med Japan i och med Kina-inträdet.

Satsningen på Kina offentliggjordes tidigare i år. H & M har tecknat kontrakt för en butik i Shanghai och en i Hongkong som öppnar i vår. Karp tror att fler butiker – och fler länder i regionen – står på agendan.

– Det är en del av expansionsplanen, de måste ta nya länder. Det är viktigt eftersom konkurrenterna finns där. Inditex planerar att expandera med tio, tolv butiker i Japan nästa år, säger han.

Spanska Inditex äger bland annat butikskedjorna Zara och Massimo Dutti.

H & M:s butik kommer att ligga i det populära shoppingområdet Harajuku i Tokyo. Byggarbetet har börjat och öppnandet planeras till hösten 2008. Bolaget förhandlar dessutom om ytterligare ett butikskontrakt i staden.

Japan, med 128 miljoner invånare varav 13 miljoner i Tokyo, anses allmänt vara en av de mest svårflirtade marknaderna med mycket trendmedvetna köpare. Karp tror dock att H & M kan klara utmaningen.

– De kan bara gå från noll och uppåt. Det handlar om att tillföra något som är nytt och det tror jag att H & M gör, säger han.

– Japan är en viktig marknad med mycket mode.

Bolagets informationschef Kristina Stenvinkel är också positiv.

– Vi tror att våra kollektioner kommer att passa väl in där, säger hon till TT och lägger till att modet blir mer och mer internationellt och lika i stora städer världen över.

Några direkta skillnader jämfört med klädkedjans andra butiker blir det inte i Japan.

– Vi vill att det ska vara samma H & M i alla länder, sedan gör vi viss anpassning efter vädret. När vi öppnade i Dubai och Kuwait nyligen hade vi samma sortiment som i Spanien. Vi har till exempel inte lika mycket tjocka dunjackor där…

H & M-aktien blev en av måndagens vinnare på börsen efter beskedet.