loading(Foto: AFP/ Sven Nackstrand)
(Foto: AFP/ Sven Nackstrand)
Utrikes

H & M satsar på modemedvetna japaner

(TT)

Först tar de Kina – sedan Japan.

Klädkedjan Hennes & Mauritz fortsätter sin expansion i österled. 2008 öppnas den första butiken i modemedvetna Tokyo.

– Naturligt med tanke på att H & M har för avsikt att expandera in i Asien, säger Rolf Karp, analytiker på Öhman Fondkommission, till TT.

– Jag är inte förvånad, jag hade nog räknat med Japan i och med Kina-inträdet.

Satsningen på Kina offentliggjordes tidigare i år. H & M har tecknat kontrakt för en butik i Shanghai och en i Hongkong som öppnar i vår. Karp tror att fler butiker – och fler länder i regionen – står på agendan.

– Det är en del av expansionsplanen, de måste ta nya länder. Det är viktigt eftersom konkurrenterna finns där. Inditex planerar att expandera med tio, tolv butiker i Japan nästa år, säger han.

Spanska Inditex äger bland annat butikskedjorna Zara och Massimo Dutti.

H & M:s butik kommer att ligga i det populära shoppingområdet Harajuku i Tokyo. Byggarbetet har börjat och öppnandet planeras till hösten 2008. Bolaget förhandlar dessutom om ytterligare ett butikskontrakt i staden.

Japan, med 128 miljoner invånare varav 13 miljoner i Tokyo, anses allmänt vara en av de mest svårflirtade marknaderna med mycket trendmedvetna köpare. Karp tror dock att H & M kan klara utmaningen.

– De kan bara gå från noll och uppåt. Det handlar om att tillföra något som är nytt och det tror jag att H & M gör, säger han.

– Japan är en viktig marknad med mycket mode.

Bolagets informationschef Kristina Stenvinkel är också positiv.

– Vi tror att våra kollektioner kommer att passa väl in där, säger hon till TT och lägger till att modet blir mer och mer internationellt och lika i stora städer världen över.

Några direkta skillnader jämfört med klädkedjans andra butiker blir det inte i Japan.

– Vi vill att det ska vara samma H & M i alla länder, sedan gör vi viss anpassning efter vädret. När vi öppnade i Dubai och Kuwait nyligen hade vi samma sortiment som i Spanien. Vi har till exempel inte lika mycket tjocka dunjackor där…

H & M-aktien blev en av måndagens vinnare på börsen efter beskedet.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: AFP/ Sven Nackstrand)
(Foto: AFP/ Sven Nackstrand)
Utrikes

H & M satsar på modemedvetna japaner

(TT)

Först tar de Kina – sedan Japan.

Klädkedjan Hennes & Mauritz fortsätter sin expansion i österled. 2008 öppnas den första butiken i modemedvetna Tokyo.

– Naturligt med tanke på att H & M har för avsikt att expandera in i Asien, säger Rolf Karp, analytiker på Öhman Fondkommission, till TT.

– Jag är inte förvånad, jag hade nog räknat med Japan i och med Kina-inträdet.

Satsningen på Kina offentliggjordes tidigare i år. H & M har tecknat kontrakt för en butik i Shanghai och en i Hongkong som öppnar i vår. Karp tror att fler butiker – och fler länder i regionen – står på agendan.

– Det är en del av expansionsplanen, de måste ta nya länder. Det är viktigt eftersom konkurrenterna finns där. Inditex planerar att expandera med tio, tolv butiker i Japan nästa år, säger han.

Spanska Inditex äger bland annat butikskedjorna Zara och Massimo Dutti.

H & M:s butik kommer att ligga i det populära shoppingområdet Harajuku i Tokyo. Byggarbetet har börjat och öppnandet planeras till hösten 2008. Bolaget förhandlar dessutom om ytterligare ett butikskontrakt i staden.

Japan, med 128 miljoner invånare varav 13 miljoner i Tokyo, anses allmänt vara en av de mest svårflirtade marknaderna med mycket trendmedvetna köpare. Karp tror dock att H & M kan klara utmaningen.

– De kan bara gå från noll och uppåt. Det handlar om att tillföra något som är nytt och det tror jag att H & M gör, säger han.

– Japan är en viktig marknad med mycket mode.

Bolagets informationschef Kristina Stenvinkel är också positiv.

– Vi tror att våra kollektioner kommer att passa väl in där, säger hon till TT och lägger till att modet blir mer och mer internationellt och lika i stora städer världen över.

Några direkta skillnader jämfört med klädkedjans andra butiker blir det inte i Japan.

– Vi vill att det ska vara samma H & M i alla länder, sedan gör vi viss anpassning efter vädret. När vi öppnade i Dubai och Kuwait nyligen hade vi samma sortiment som i Spanien. Vi har till exempel inte lika mycket tjocka dunjackor där…

H & M-aktien blev en av måndagens vinnare på börsen efter beskedet.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024