loadingFlöjtisten Gunilla von Bahr. (Foto från Gunilla von Bahr)
Flöjtisten Gunilla von Bahr. (Foto från Gunilla von Bahr)
Shen Yun

Gunilla von Bahr: "Varenda liten rörelse fanns i orkestern"

Yvonne Kleberg & Barbro Plogander, Epoch Times Sverige

Gunilla von Bahr är en av Sveriges mest framgångsrika flöjtister och tidigare musikadministratör. Hon kom till den kinesiska föreställningen Shen Yun Performing Arts på onsdagskvällen.

Som musikadministratör har Gunilla von Bahr varit chef för Musik i Kronoberg, Malmö symfoniorkester och rektor för Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Under de senaste åren har Gunilla von Bahr lyssnat mycket på indisk och kinesisk flöjtmusik. Den här kvällen hade hon nöjet att lyssna på Shen Yuns orkester, där distinkta klanger från uråldriga kinesiska instrument badar i ett hav av västerländska stråkar, slagverk, träblås- och bleckblåsinstrument.

– Det var fascinerande, som att komma in i en annan värld. Det tog lite tid i början, för öronen skulle vänja sig och sinnet skulle öppna sig. Så en djupandning, okej nu är jag här, njut! Det var jättehärligt.

Dansen Plommonblom var en speciell skönhetsupplevelse för Gunilla von Bahr. Plommonblomman är högt älskad av det kinesiska folket. Fastän liten och skir visar den prov på uthållighet i motgångar, då den till och med blommar i snö. Den ger ett osvikligt läfte om våren.

– Plommonblom var otroligt vackert, att se det här professionella framförandet var fantastiskt fint. Det var mycket fint frammejslat. Att orkestern och dansen kunde vara så otroligt “tighta”. De hade bra timing och var så fantastiskt samspelta. Varenda liten rörelse fanns i orkestern, säger Gunilla von Bahr.

Föreställningen var spännande, humoristisk och det fanns också ett allvar tycker Gunilla von Bahr. Hon syftar på dansen, Vår berättelse, som enligt programboken baseras på en sann berättelse. Den handlar om en lärare som utövar den andliga metoden Falun Dafa. Hon blir förföljd efter att ha skrivit orden, sanning, godhet, tålamod på tavlan i klassrummet.

– Jag är romantisk och jag tyckte om när det var lekfullt och där fanns också humor och allvar blandat. När man vet vad som ligger bakom [förföljelsen av Falun Dafa], då blir det allvarligare och leken blir också allvarligare. Det talar mycket till en, det känns väldigt viktigt att vi kan tala om det på det här viset genom kulturen.

Det är viktigt att ha med hjärtat, vilket hon själv upplevt starkt när hon har uppträtt.

– Det har kommit från hjärtat. Jag har spelat väldigt mycket och med den upplevelsen har jag haft publiken med mig och det tror jag är oerhört viktigt. Detta kunde jag känna som publik idag.

Det hon tycker om med Shen Yuns musik är mjukheten, att det liksom sjunger men också innehåller kontraster.

– Det här med kontraster det tycker jag om, det känns jättehärligt. För det första är det inte precisa toner hela tiden, utan det är en helt annan tonskala, och för det andra gör man kvartstoner. Jag tycker att det är jättehärligt. Ju mer man håller på med det, desto roligare och mer spännande är det.

I dagens samhälle finns det för mycket av det onda tycker Gunilla von Bahr. Hon skulle gärna se mer kärleksfullhet.

– Jag upplever att det verkligen är ett kärleksbudskap här, att vi alla är människor på jorden och att vi bara har en jord som vi tillsammans ska vara rädda om.

För ytterligare information se hemsidan www.ShenYunPerformingArts.org

Epoch Times är mediapartner till Shen Yun Performing Arts.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFlöjtisten Gunilla von Bahr. (Foto från Gunilla von Bahr)
Flöjtisten Gunilla von Bahr. (Foto från Gunilla von Bahr)
Shen Yun

Gunilla von Bahr: "Varenda liten rörelse fanns i orkestern"

Yvonne Kleberg & Barbro Plogander, Epoch Times Sverige

Gunilla von Bahr är en av Sveriges mest framgångsrika flöjtister och tidigare musikadministratör. Hon kom till den kinesiska föreställningen Shen Yun Performing Arts på onsdagskvällen.

Som musikadministratör har Gunilla von Bahr varit chef för Musik i Kronoberg, Malmö symfoniorkester och rektor för Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Under de senaste åren har Gunilla von Bahr lyssnat mycket på indisk och kinesisk flöjtmusik. Den här kvällen hade hon nöjet att lyssna på Shen Yuns orkester, där distinkta klanger från uråldriga kinesiska instrument badar i ett hav av västerländska stråkar, slagverk, träblås- och bleckblåsinstrument.

– Det var fascinerande, som att komma in i en annan värld. Det tog lite tid i början, för öronen skulle vänja sig och sinnet skulle öppna sig. Så en djupandning, okej nu är jag här, njut! Det var jättehärligt.

Dansen Plommonblom var en speciell skönhetsupplevelse för Gunilla von Bahr. Plommonblomman är högt älskad av det kinesiska folket. Fastän liten och skir visar den prov på uthållighet i motgångar, då den till och med blommar i snö. Den ger ett osvikligt läfte om våren.

– Plommonblom var otroligt vackert, att se det här professionella framförandet var fantastiskt fint. Det var mycket fint frammejslat. Att orkestern och dansen kunde vara så otroligt “tighta”. De hade bra timing och var så fantastiskt samspelta. Varenda liten rörelse fanns i orkestern, säger Gunilla von Bahr.

Föreställningen var spännande, humoristisk och det fanns också ett allvar tycker Gunilla von Bahr. Hon syftar på dansen, Vår berättelse, som enligt programboken baseras på en sann berättelse. Den handlar om en lärare som utövar den andliga metoden Falun Dafa. Hon blir förföljd efter att ha skrivit orden, sanning, godhet, tålamod på tavlan i klassrummet.

– Jag är romantisk och jag tyckte om när det var lekfullt och där fanns också humor och allvar blandat. När man vet vad som ligger bakom [förföljelsen av Falun Dafa], då blir det allvarligare och leken blir också allvarligare. Det talar mycket till en, det känns väldigt viktigt att vi kan tala om det på det här viset genom kulturen.

Det är viktigt att ha med hjärtat, vilket hon själv upplevt starkt när hon har uppträtt.

– Det har kommit från hjärtat. Jag har spelat väldigt mycket och med den upplevelsen har jag haft publiken med mig och det tror jag är oerhört viktigt. Detta kunde jag känna som publik idag.

Det hon tycker om med Shen Yuns musik är mjukheten, att det liksom sjunger men också innehåller kontraster.

– Det här med kontraster det tycker jag om, det känns jättehärligt. För det första är det inte precisa toner hela tiden, utan det är en helt annan tonskala, och för det andra gör man kvartstoner. Jag tycker att det är jättehärligt. Ju mer man håller på med det, desto roligare och mer spännande är det.

I dagens samhälle finns det för mycket av det onda tycker Gunilla von Bahr. Hon skulle gärna se mer kärleksfullhet.

– Jag upplever att det verkligen är ett kärleksbudskap här, att vi alla är människor på jorden och att vi bara har en jord som vi tillsammans ska vara rädda om.

För ytterligare information se hemsidan www.ShenYunPerformingArts.org

Epoch Times är mediapartner till Shen Yun Performing Arts.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024