Grundare av dansskola såg Shen Yun: “Det känns som om jag kommit hem”
Saphira Ortega, dansare och danslärare, vid Shen Yun Performing Arts föreställning i Kennedy Center den 29:e januari. (Foto: med tillstånd av NTD Television)


Saphira Ortega har dansat och undervisat i 20 år. Hon är också grundare till en dansskola. När hon såg Shen Yun Performing Arts i The Kennedy Center i Washington D.C. visste hon vad hon skulle titta efter, och hon såg mycket.

– Jag är professionell dansare så när jag har möjlighet att se dans på mycket hög nivå, då känns det som att jag har kommit hem, sade hon i ett samtal efter framträdandet.

– Det jag tyckte bäst om var hur de hade iscensatt allting och hur de samverkar med musiken. Att kunna förmedla både det yttre och känslan är något som fascinerar mig, och det är samtidigt estetiskt tilltalande.

Ortega hade öronmärkt några sidor i sin programbok. Hon hade jämfört sina intryck, noterat vem som gjort koreografin till olika dansnummer och gjort sedan egna bedömningar.

– Hon är en enastående koreograf, sade Ortega om Michelle Ren, en av huvuddansarna och koreograferna.

– Jag hade hoppats få träffa henne och gratulera henne, eftersom jag uppmärksammade hennes dansnummer och hon har ett mycket klart och rent sätt att få dansarna att röra sig på och av scenen, vilket skapar en större känsla av intimitet.

Hon noterade saker ur två vinklar: dels som professionell dansare med erfarenhet av koreografi, iscensättande och att sätta upp ett framträdande, samtidigt som hon också var en del i publiken som blev fullkomligt bländad av vad hon upplevde. Lång, smidig och klädd i mörklila klänning uttryckte hon sina känslor med livliga armrörelser, uppriktigt ansiktsuttryck och mycket tydliga formuleringar.

– Det är mycket imponerande att med den här kalibern och det stora antalet artister, genomföra något så elegant och komplett när jag vet att de bara har varit här i tre dagar, sade hon.

Ortega valde att följa sin passion och efter 15 år som advokat startade hon dansskolan Saffron. Hon har dansat sedan juridikstudierna. Dansskolan är specialiserad på klassisk dans från mellanöstern och folkdans. Ortega producerar också dansföreställningar och koreografier. Med 400 studenter och 80 medarbetare är Saffron en av de största dansskolorna i landet. Hon vet hur ”absurt komplext” det kan vara att sätta ihop en föreställning.

Varje nummer introducerades med sin historia, sitt sammanhang och sin betydelse och det “hjälpte verkligen publiken att snabbt träda in i och få en koppling till dansnumren”, sade hon.

– De har noggrant valt ut element i den kinesiska historian och folkloristiska element som är lätta att porträttera genom dans. Och genom att medvetet välja ut saker, medvetet välja ut olika ögonblick ur kulturen och historian kunde de uppnå ett litet överflöd.

Hon sade att Shen Yuns kulturella överflöd var otroligt elegant. Hon tänkte särskilt på hur dansarna rörde sig in i och ut ur formationerna ”mycket, mycket snabbt och mycket precist”.

– Att dansa i formation på den nivån bör inte underskattas, det är verkligen saker på hög nivå.

Hon lade också märke till skillnaderna mellan männen och kvinnorna. Det verkade som att det var färre män än kvinnor på scenen, eftersom ”de ville skapa rörelsemönster där rörelserna är större och spannet på rörelserna är större”. Å andra sidan är ”kvinnorna så fina och nätta så för att få den rörelse de behövde, behövde de mer – de stod mer tätt intill varandra”.

Hennes noteringar om koreografin gick långt utöver det vanliga.

– Nästa gång du ser föreställningen, välj ut en eller två dansare och lägg märke till hur många gånger de rör sig till ett ställe och till hur många olika ställen, sade hon.

– Tänk dig att du skapar… inte bara skapar bilden som publiken ser utan att du måste porträttera den och förklara den för dansaren, medan du går igenom exakt den rörelsen som du vill ha.

Shen Yuns artister dansar på ett sätt som är både “estetiskt och tekniskt utmanande och specifikt med musiken” och de rör sig också i formation.

– Det är en av de mest sofistikerade sidorna i avancerad koreografi, sade Ortega. Hon sade att det kan vara ”effektfullt för publiken hur dansnumret rör sig och flödar fram och tillbaka”.

– Jag vet att jag ser det lite annorlunda än de flesta, det är ju mitt yrke, sade hon.

Hon förklarade att föreställningen gav henne en ömhet för kinesiska traditioner.

– Inte bara på grund av historian utan för åtagandet att bevara historian.

Men den känslan av historian presenterades inte bara på ett akademiskt sätt. Hon sade att Shen Yun gav;

– En slags koppling till en av de saker som binder oss alla samman och det är det andliga, som vi inte känner till och inte förstår oss på, men som är en högre kraft. Så jag tycker att de också förmedlar det som är gemensamt hos mänskligheten.

– Den där känslan av hoppet och godheten, att se det porträtterat genom kinesisk historia i olika kinesiska regioner och i olika tidsperioder, jag tycker det knyter oss lite närmare och enar oss alla lite mer. Det ger oss en känsla av gemenskap som vi kanske inte har haft.

Med tanke på Shen Yun som ett globalt fenomen, säger hon:

– De är på väg, de är verkligen på väg.

Matthew Robertson var reporter.

New York-baserade Shen Yun Performing Arts har tre artistkompanier som turnerar samtidigt runtom i världen.

Shen Yun Performing Arts kommer att uppträda på Cirkus i Stockholm den 24, 25, 26 och 27 april.

För ytterligare information se hemsidan www. ShenYunPerformingArts.org eller sv.shenyunperformingarts.org

Epoch Times är mediapartner till Shen Yun Performing Arts.

Översatt från engelska.