Det har väl drabbat oss alla, ett förhastat mail som vi senare ska ångra skickas oåterkalleligen ut i cyberrymden. Kanske till fel person eller till en hel lista med folk. Det finns många pinsamma misstag som kan begås i den enkla, snabba internetvärlden.
Nu kommer Google med räddningen, ångerfönstret, som kan rädda Gmail-användare från sina egna misstag och ge dem en stunds eftertanke om brevet verkligen ska skickas och till vem.
”Ångra skickat” är en funktion som Gmail-användare kan lägga till sitt konto, vilket ger 30 sekunders betänketid att ångra ett ogenomtänkt mail.
– Ångra har räddat mitt skinn både privat och i jobbet mer än en gång, sade Googles kanadensiska talesman, Aaron Brindle, entusiastiskt på onsdagen den 24 juni.
– Jag är känd för att klicka lite för snabbt på skicka-knappen. Ibland är det småsaker som att fixa ett stavfel eller kolla så man inte svarar till alla, vilket kan bli lite pinsamt.
Ångrafunktionen testad sedan 2009
Funktionen har funnits tillgänglig för beta-testare av Gmail sedan 2009. Den blev så populär, att Google bestämde att man skulle rulla igång det för alla sina 900 miljoner plusanvändare världen över den här veckan. Den har också funnits som alternativ för alla användare av ”Inbox”, ett mer avancerat Gmail-program.
– Jag tror att det här är något som kan drabba alla. Allt som kan förhindra att folk får plötslig panik när man använder någon av våra produkter är en bra sak.
Man kan välja 5, 10, 20 eller 30 sekunders fördröjning innan meddelandet sänds oåterkalleligt.
– Personligen är jag en 30-sekundersmänniska. Jag behöver fundera ibland, och fem sekunder kan bli lite för kort, sade Brindle.
När man har klickat på knappen ”skicka” i epost-programmet, visas ett gult fält högst upp på skärmen som säger att meddelandet har skickats och erbjuder möjligheten att ångra sig.
”Ångra skickat” är ett välkommet tillägg för Murray Rowe i Toronto som aktiverade funktionen efter att ha hört om den på tv.
De gånger Rowe önskat att han kunnat ta tillbaka skickad epost förut har inte berott så mycket på innehållet utan mer på hur han hade uttryckt sig.
30 sekunders fördröjning
– Jag klickade bara på ”skickaknappen” och sedan funderade jag över vilken ton jag hade använt i meddelandet, sade Rowe.
– När jag använder det är det säkert 99 gånger av hundra som jag tänker: Oh, det där var nog lite för självsäkert, för direkt, kan misstolkas.
Precis som Brindle har Rowe också valt 30-sekunders fördröjning så han hinner tänka efter om brevet ska skickas.
– Fem sekunder är inte mycket tid.
Översatt från engelska.