loadingGoogles företagsskylt utanför huvudkontoret i Kalifornia 31 januari 2007. Vid det tillfället hade bruttointäkterna ökat för Google med 67 procent. Foto: Justin Sullivan/Getty Images
Googles företagsskylt utanför huvudkontoret i Kalifornia 31 januari 2007. Vid det tillfället hade bruttointäkterna ökat för Google med 67 procent. Foto: Justin Sullivan/Getty Images
Utrikes

Gmail-användare kan nu ångra det förhastade mailet

Canadian Press

Det har väl drabbat oss alla, ett förhastat mail som vi senare ska ångra skickas oåterkalleligen ut i cyberrymden. Kanske till fel person eller till en hel lista med folk. Det finns många pinsamma misstag som kan begås i den enkla, snabba internetvärlden.

Nu kommer Google med räddningen, ångerfönstret, som kan rädda Gmail-användare från sina egna misstag och ge dem en stunds eftertanke om brevet verkligen ska skickas och till vem.

”Ångra skickat” är en funktion som Gmail-användare kan lägga till sitt konto, vilket ger 30 sekunders betänketid att ångra ett ogenomtänkt mail.

– Ångra har räddat mitt skinn både privat och i jobbet mer än en gång, sade Googles kanadensiska talesman, Aaron Brindle, entusiastiskt på onsdagen den 24 juni.

– Jag är känd för att klicka lite för snabbt på skicka-knappen. Ibland är det småsaker som att fixa ett stavfel eller kolla så man inte svarar till alla, vilket kan bli lite pinsamt.

Ångrafunktionen testad sedan 2009

Funktionen har funnits tillgänglig för beta-testare av Gmail sedan 2009. Den blev så populär, att Google bestämde att man skulle rulla igång det för alla sina 900 miljoner plusanvändare världen över den här veckan. Den har också funnits som alternativ för alla användare av ”Inbox”, ett mer avancerat Gmail-program.

– Jag tror att det här är något som kan drabba alla. Allt som kan förhindra att folk får plötslig panik när man använder någon av våra produkter är en bra sak.

Man kan välja 5, 10, 20 eller 30 sekunders fördröjning innan meddelandet sänds oåterkalleligt.

– Personligen är jag en 30-sekundersmänniska. Jag behöver fundera ibland, och fem sekunder kan bli lite för kort, sade Brindle.

När man har klickat på knappen ”skicka” i epost-programmet, visas ett gult fält högst upp på skärmen som säger att meddelandet har skickats och erbjuder möjligheten att ångra sig.

”Ångra skickat” är ett välkommet tillägg för Murray Rowe i Toronto som aktiverade funktionen efter att ha hört om den på tv.

De gånger Rowe önskat att han kunnat ta tillbaka skickad epost förut har inte berott så mycket på innehållet utan mer på hur han hade uttryckt sig.

30 sekunders fördröjning

– Jag klickade bara på ”skickaknappen” och sedan funderade jag över vilken ton jag hade använt i meddelandet, sade Rowe.

– När jag använder det är det säkert 99 gånger av hundra som jag tänker: Oh, det där var nog lite för självsäkert, för direkt, kan misstolkas.

Precis som Brindle har Rowe också valt 30-sekunders fördröjning så han hinner tänka efter om brevet ska skickas.

– Fem sekunder är inte mycket tid.

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGoogles företagsskylt utanför huvudkontoret i Kalifornia 31 januari 2007. Vid det tillfället hade bruttointäkterna ökat för Google med 67 procent. Foto: Justin Sullivan/Getty Images
Googles företagsskylt utanför huvudkontoret i Kalifornia 31 januari 2007. Vid det tillfället hade bruttointäkterna ökat för Google med 67 procent. Foto: Justin Sullivan/Getty Images
Utrikes

Gmail-användare kan nu ångra det förhastade mailet

Canadian Press

Det har väl drabbat oss alla, ett förhastat mail som vi senare ska ångra skickas oåterkalleligen ut i cyberrymden. Kanske till fel person eller till en hel lista med folk. Det finns många pinsamma misstag som kan begås i den enkla, snabba internetvärlden.

Nu kommer Google med räddningen, ångerfönstret, som kan rädda Gmail-användare från sina egna misstag och ge dem en stunds eftertanke om brevet verkligen ska skickas och till vem.

”Ångra skickat” är en funktion som Gmail-användare kan lägga till sitt konto, vilket ger 30 sekunders betänketid att ångra ett ogenomtänkt mail.

– Ångra har räddat mitt skinn både privat och i jobbet mer än en gång, sade Googles kanadensiska talesman, Aaron Brindle, entusiastiskt på onsdagen den 24 juni.

– Jag är känd för att klicka lite för snabbt på skicka-knappen. Ibland är det småsaker som att fixa ett stavfel eller kolla så man inte svarar till alla, vilket kan bli lite pinsamt.

Ångrafunktionen testad sedan 2009

Funktionen har funnits tillgänglig för beta-testare av Gmail sedan 2009. Den blev så populär, att Google bestämde att man skulle rulla igång det för alla sina 900 miljoner plusanvändare världen över den här veckan. Den har också funnits som alternativ för alla användare av ”Inbox”, ett mer avancerat Gmail-program.

– Jag tror att det här är något som kan drabba alla. Allt som kan förhindra att folk får plötslig panik när man använder någon av våra produkter är en bra sak.

Man kan välja 5, 10, 20 eller 30 sekunders fördröjning innan meddelandet sänds oåterkalleligt.

– Personligen är jag en 30-sekundersmänniska. Jag behöver fundera ibland, och fem sekunder kan bli lite för kort, sade Brindle.

När man har klickat på knappen ”skicka” i epost-programmet, visas ett gult fält högst upp på skärmen som säger att meddelandet har skickats och erbjuder möjligheten att ångra sig.

”Ångra skickat” är ett välkommet tillägg för Murray Rowe i Toronto som aktiverade funktionen efter att ha hört om den på tv.

De gånger Rowe önskat att han kunnat ta tillbaka skickad epost förut har inte berott så mycket på innehållet utan mer på hur han hade uttryckt sig.

30 sekunders fördröjning

– Jag klickade bara på ”skickaknappen” och sedan funderade jag över vilken ton jag hade använt i meddelandet, sade Rowe.

– När jag använder det är det säkert 99 gånger av hundra som jag tänker: Oh, det där var nog lite för självsäkert, för direkt, kan misstolkas.

Precis som Brindle har Rowe också valt 30-sekunders fördröjning så han hinner tänka efter om brevet ska skickas.

– Fem sekunder är inte mycket tid.

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024