GM lägger ned Saab
(Foto: Gabriel Bouys / AFP Photo)


Efter att samtalen med en potentiell köpare bröt samman, tillkännagav General Motors i fredags att man omedelbart skulle avveckla verksamheten i Saab Automobile.

GM sade att deras ”sista minuten-samtal” med Spyker Cars NV, den holländska sportbils-tillverkaren, hade kollapsat. All verksamhet kommer att läggas ner och därmed går Saab samma öde till mötes som Pontiac och Saturn tidigare i år.

Enligt ett uttalande från GM, berodde sammanbrottet i samtalen på att ”vissa frågor uppstod som båda parter anser inte kunde lösas i tid”.

Enligt vissa rapporter hängde uppgörelsen på ett fyra miljarders lån från den Europeiska centralbanken, men tiden rann ut i för GM, Spyker och Saab. GM hade satt den 31 december som sista datum för en nå en överenskommelse om att sälja Saab.

Men på söndagen lade Spyker ett nytt erbjudande som enligt rapporter skulle lösa några av de olösta frågorna från den senaste förhandlingen. Spykers vd Victor Muller ska i media ha sagt att han var ”mycket säker” på att med det nya erbjudandet skulle förhandlingarna återupptas.

Spyker var den sista i raden av potentiella Saab-köpare efter att en föreslagen försäljning med Koeningsegg gick om intet förra månaden.

– För att upprätthålla verksamheten behövde Saab en snabb lösning, sade GM:s europeiska ordförande Nick Reilly i ett uttalande sent i fredags.

Förra veckan sålde Saab vissa bildelar till kinesiskt ägda Beijing Automotive Industry Holdings Co Ltd (BAIC). Den affären gjordes separat och hade ingen effekt när det gäller att rädda Saab.

Saab kommer att fortsätta att ge garantier på nuvarande fordon och tillhandahålla reservdelar för reparationer och underhåll, uppger GM.

GM:s omstrukturering är klar

GM har gått igenom en konkurs med stöd från den amerikanska staten i somras och uppstod som ett nytt företag med fyra bilmärken: Cadillac, Chevrolet, GMC och Buick. Bilmärket Pontiac lades ned och företagets plan var att hitta köpare till Saab, Saturn och Hummer.

Hummer såldes till Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company, Kina, i juni. En föreslagen försäljning av Saturn till Penske Automotive kollapsade i september och GM har beslutat att avveckla verksamheten i Saturn.

GM hade planerat att sälja sitt dotterbolag Adam Opel GmbH, som äger Opel i Tyskland och Vauxhall i Storbritannien, till bildelsproducenten Magna International från Kanada. Men GM stoppade köpet den 3 november och väljer att behålla bolaget efter att ha beslutat att företaget är avgörande i internationella sammanhang.

Slutet på ett minnesrikt bilmärke

– Vi beklagar att vi inte kunde slutföra transaktionen med Spyker. Vi kommer att ha ett nära samarbete med Saabs organisation för att avveckla verksamheten på ett korrekt och ansvarsfullt sätt, sade Reilly.

GM fick full äganderätt till Saab år 2000. Globalt har märket en lojal kundkrets, efter att ha börjat som militär flygplanstillverkare för 63 år sedan. Men hopp och nostalgi kunde inte rädda företaget.

Slutet på Saab kommer sannolikt att slå hårt mot Sverige och dess tillverkningsindustri. Många riksdagsmän kom till Saabs huvudkontor i Trollhättan för att erbjuda stöd till anställda och samhället.

Medan GM är orolig för sin egen överlevnad i USA, är förlusten av Saab förödande för svenskarna varav många anser att GM:s misskötsel av företaget och likgiltighet, har lätt till Saabs undergång.

Statsminister Fredrik Reinfeldt sade i Ekots lördagsintervju:

– I grunden har de [GM] inte varit framgångsrika nog att bygga Saab med lönsamhet och heller inte kommit upp i de volymer som förmodligen moderna bilproduktion kräver.

Reinfeldt blev inte överraskad av Saabs nedläggning eftersom Saab under 20 år med GM:s som ägare bara hade ett år av lönsamhet.

Endast 7 812 Saab:ar och stadsjeepar såldes i USA i år, vilket är en 60 procentig minskning jämfört med föregående år.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/26728/