Sex symptom på glutenintolerans och självtestet som ger svar
Glutenintolerans, så kallad celiaki, innebär att man inte tål proteinet gluten som finns i vete, råg och korn.


Glutenintolerans betyder att kroppen reagerar mot ämnet gluten som finns i bland annat vete. Besvär kan vara magont, trötthet eller huvudvärk. Testa dig själv om du är känslig mot gluten, det kan vara bra även om man gjort ett medicinskt test som visat negativt.

Glutenintolerans eller celiaki kan vara svårt att upptäcka och känna igen, särskilt om symptomen ignoreras under en lång tid. Medicinska tester är dessvärre många gånger felvisande och kan visa ett negativt resultat trots att patienten lider av en rad olika symptom.

Personer vars testresultat visar att de inte är glutenintoleranta får ofta höra att det hela endast försiggår i huvudet. De traditionella blodtesterna för glutenintolerans letar emellertid bara efter en av de sex polypeptider som finns i vete, nämligen gliadin.

Dock finns det ytterligare fem stycken: vetebakterien agglutinin, gluteomorfin, glutueinin, prodynorfin, och omega 5 gliadin. Vilken som helst av dessa eller en kombination av två eller flera, kan orsaka en reaktion mot vete.

Symptomen kan variera

Det som gör det hela komplext är att många av symptomen även kan kopplas till andra orsaker. Även glutenallergiker eller patienter med celiaki kan ha olika slags och varierande symptom.

I den här artikeln listas sex vanliga symptom vid glutenintolerans och därefter följer rådgivning kring hur du kan bli mer säker på om du är glutenintolerant eller inte.

Dessa symptom på glutenintolerans kan ibland uppträda direkt efter en måltid och endast pågå en kortare stund. Ibland kan symptomen vara i veckor eller till och med bli kroniska, vilket många gånger leder till diagnoser som autoimmuna sjukdomar istället för glutenintolerans.

Sex vanliga symptom vid glutenintolerans

1. Det mest uppenbara är givetvis matsmältningsproblem som till exempel gaser, svullen mage, illamående och magknip. Man kan få förstoppning eller diarré, eller en växlande kombination av båda; IBS (Irritable Bowel Syndrome).

2. Huvudvärk och/eller migrän.

3. Fibromyalgisymptom. Man får värk i muskler och stödjevävnader. Det är vad fibromyalgia betyder. Fibro=stödjevävnad; myo=muskel; algia=värk.

4. Känslomässiga problem såsom kronisk irritation, och plötsliga, irrationella humörskiftningar.

5. Neurologiska problem såsom yrsel och svårigheter med balansen. Perfier neuropati påverkar nerver utanför det centrala nervsystemet och resulterar i smärtor, svaghet, kittlande känslor eller pirrningar eller domningar i framförallt fingrar och tår.

6. Trötthet, antingen kronisk eller efter varje måltid. Kronisk trötthet är liksom fibromyalgi en kombination av symptom, inte en sjukdom. Om du fått diagnosen kronisk trötthet betyder det dessvärre att din läkare inte kan fastställa orsaken till din trötthet.

Alla dessa symptom kan ha många andra orsaker också. Därför kan det vara svårt att enbart utifrån symptomen ställa en korrekt diagnos.

Att komma fram till svaret

Det första du ska göra är att skriva en lista över varje symptom som besvärar dig, vare sig det dyker upp då och då eller är kroniskt. Undvik att göra antaganden såsom ”ryggproblemen beror på att jag sitter för mycket.” Skriv bara ner dem utan att försöka hitta en förklaring.

Därefter startar du en 60 dagar lång period med glutenfri diet. Om du tycker att detta känns svårt kan det betyda att du är beroende av gluten. Vi blir ofta beroende av saker vi är allergiska mot.

Gluten är ett protein som finns i vete, råg, korn, dinkel, kamut, havre och rågvete. Även couscous, bulgur och matvete innehåller gluten. Du ska undvika alla dessa produkter men däremot är quinoa, bovete och hirs helt fria från gluten. Likaså ris.

Gluten vanligt i färdiglagat

Det är vanligt att pizza, pasta, bröd, bakverk, och färdiglagad mat som man köper i affären innehåller gluten utan att man tänker på det. Läs noggrant på förpackningen. Det lättaste är att helt undvika processad mat, såser och dressingar och själv laga maten från grunden.

Efter de 60 dagarna med glutenfri diet ska du gå igenom dina anteckningar och se hur många av symptomen som finns kvar. Om de mestadels har försvunnit kanske du bestämmer dig för att fortsätta äta glutenfritt. Om du är osäker, gå då tillbaka till den mat du åt innan och se ifall symtomen kommer tillbaka.

Efter en period på sex månader utan gluten kan du, om du vill, prova att gradvis äta några av de livsmedel du undvikit och se om det går bra. Lyssna på kroppen.

På dessa webbsidor kan du hitta mer information om glutenintolerans och celiaki.

http://www.celiaki.se/
www.1177.se