Globala flygbolag spås kraftiga förluster under 2009
British Airways Boeing 747 lyfter från Heathrows flygplats den 22 maj 2009 i London. (Foto: Peter MacDiarmid/Getty Images)


Ekonomin kan bli stabilare för de flesta företagen framigenom, men i flygbranschen väntar man sig en vändning till det sämre.

De globala flygbolagen räknar med att förlora sammantaget 9 miljarder dollar i år, nästan dubbelt så mycket som prognosen angav endast för tre månader sedan, sade den Internationella flygtransportföreningen (IATA) i måndags.

PÅ gruppens årliga konferens i Kuala Lumpur sade IATA-chefen Giovanni Bisignani att han förväntar sig att flygbolagen förlorar 9 miljarder dollar år 2009 på grund av ”vikande efterfrågan, kollapsad avkastning, konsumenternas förlorade förtroende och pandemiska rädslor”, enligt ett tal som IATA tillhandahöll.

– Det finns ingen modern motsvarighet till dagens ekonomiska härdsmälta, sade Bisignani.

Medan sänkta råoljepriser har dämpat förlusterna för globala flygbolag under flera av de senaste månaderna befarar flygbolagen att stigande bränslepriser under den närmaste framtiden i kombination med låg efterfrågan på resor kommer att driva företagen mot kraftigare förluster.

– Våra kunder har inte tillförsikt. De behöver minska sina skulder och det betyder mindre pengar att spendera. Affärsvanorna förändras och företagens resebudget har skurits ner, fortsatte han.

Enligt Bisignani har många företag börjat använda videokonferenser istället för personliga möten, och företagen drar också ner på service och bildar partnerskap.

För att hålla sig flytande har amerikanska flygbolag snabbt minskat överkapaciteten och trimmat olönsamma inrikeslinjer, enligt IATA.

– Våra amerikanska kolleger skär ner snabbt. Som en följd är de starkare, sade Bisignani.

IATA berömde också flygbolagens partnerskap och fusioner som till exempel Delta Airlines förvärv av Northwest och Air France-KLM:s allians med Alitalia, vilket har skapat större enheter med större räckvidd och större kapitalbuffert.

Bisignani säger att flygbolagen måste ändra sina affärsformer för att anpassa sig till nya marknadsförhållanden.

– Samma produkt i en annan storlek är inte lösningen. Speditörerna och resenärerna kommer att förvänta sig större värde till reducerade priser. Hela värdekedjan måste innefattas av storleksändring och omarbetning i den här branschen, sade han till konferensdeltagarna.

Han kritiserade vissa flygplatser och flygtrafiktjänster för deras omåttliga taxor och ovilja att dela bördan, såsom British Airport Authority, som ökade flygbolagens avgifter på Heathrow i London med 86 procent och Delhis och Bombays flygplatser, som ökade avgifterna med över 200 procent.

Aktier i China Eastern Airlines Corp. och Shanghai Airlines Co. avstängdes från handel i Hongkong på måndagen den 8 juni. Företagen är enligt uppgift nära att nå en överenskommelse om sammanslagning.

Framtidsutsikterna är mörka för de amerikanska flygbolagen. IATA räknar med att amerikanska flygbolag offentliggör förluster på 1 miljard dollar för 2009, en siffra som dock är mindre än deras europeiska och asiatiska konkurrenters.

Enligt IATA har man beräknat mindre förluster för amerikanska flygbolag på grund av deras åtgärder att aggressivt skära ner kostnader och ändra flygrutter, något som de europeiska flygbolagen inte har genomfört tillräckligt snabbt.

UAL Corp., moderföretaget till det Chicago-baserade United Airlines, nedvärderades nyligen av JPMorgan. Analytikerna var oroade över dess likviditet mitt bland stigande oljepriser.

Efter IATA:s tillkännagivande på måndag den 8 juni, fick flygbolagens aktier stryk på Wall Street när NYSE Arca Airline Index, som spår aktieresultatet för amerikanska flygbolag, föll 3 procent.

Continental Airlines aktier sjönk 8 procent till 9,82 dollar och delar av AMR Corp., moderbolag till American Airlines, tappade 7 procent till 4,69 dollar.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/17971/