Ett lands skolsystem berör alla, vare sig det gäller eleven, föräldrarna, arbetsgivarna eller medarbetarna. Det formar framtiden i varje land och därför väcker det också filosofiska reflektioner hos folk. Detta var vad Epoch Times reportrar från Göteborg till Hongkong fick reda på när de ställde frågan till lokala invånare: ”Vad tycker du om ditt lands utbildningssystem?”
-
-
Stefan Henricsson, 31, Ekonomichef, Göteborg, Sverige.(Epoch Times)
– Systemet är både rättvist och bra. Alla har lika stor möjlighet till utbildning, och den håller god kvalité.
-
-
Felipe Barros, 30, Musiker, Rio de Janeiro, Brasilien (Foto: Epoch Times).
-Jag tycker att vårt utbildningssystem håller på att mogna. Även om det fortfarande behöver uppnå en bättre kvalité har det redan förbättrats. Nu har vi mindre, mycket mindre, analfabetism i landet och har fler universiteter utanför huvudstäderna, fler lediga platser för studenter och en närmare koppling mellan akademiska resultat och samhället. Jag tror att om samhällen, som finns omkring skolorna, kunde komma närmare skolorna och delta mer i utbildningen skulle också kvaliteten på den offentliga utbildningen förbättras mycket.
-
-
Loo Yiliang, 28, Chef för logistik, Singapore, (The Epoch Times).
– Det är bra och förbättras hela tiden med tanke på att utbildningssystemet antar ett mer flexibelt system till skillnad från vad det var tidigare, då tentor användes för att mäta hur ”bra” en elev var. På senare tid har några grundskolor avskaffat tentamensystemet helt. Jag tror att vi äntligen har insett att verklig utbildning inte är begränsad till bara akademisk kompetens utan att det finns många andra aspekter på lärande. Utbildningen bör vara trevlig och fri från stress.
-
-
Lorenza Renzini, 42, Bibliotekarie, Montevarchi, Italy (The Epoch Times).
– De senaste åren har utbildningssystemet ändrats varje gång man bytt regering. Alla nya regeringar tror att de kan göra det bättre. Systemet har varit bra men utbildningen behöver en cykel, en tid för att lägga en grund. När första klassen börjar med en typ av system i en viss cykel och slutar sedan i ett annat utbildningssystem, är det mycket förvirrande. Under de senaste åren har vi haft denna situation och det har resulterat i stor förvirring. Den nuvarande utbildningen är dålig.
-
-
Martin Vieregg, 35, Lärarstudent, Wellington, Nya Zeeland (The Epoch Times).
– Vet du hur många maorilärare jag haft under hela min skolgång (från fem års ålder tills nu när jag är 35), bara en. Jag har haft en maorilärare hela den här tiden men efter vad vi fått höra är meningen att vi skall undervisa ur ett mångkulturellt perspektiv. Det är ett stort tomrum varför det är svårt för mig att undervisa ur ett mångkulturellt perspektiv när jag inte fått uppleva det personligen. [Redaktörens anmärkning: Maori är ursprungsfolket i Nya Zeeland.]
-
-
Hannah Andrews, 24, Mor och yogalärare, Guldkusten, Australien. (The Epoch Times).
– Det som jag tänker om mitt lands utbildningssystem är att jag själv gick i en kommunal skola och känner inget behov att skicka min dotter till en sådan skola. Hon kommer att börja på en Waldorf skola. Jag tror att barnen behöver få vara barn och öka sin medvetenhet om att vara barn och känna glädjen av att vara barn, för att sedan lära sig saker de behöver vartefter de blir äldre. [Redaktörens anmärkning: Den filosofiska basen i en Waldorfskola, utvecklad av Rudolf Steiner, är antroposofin, kunskapen om människan.]
-
-
Simone Lee, 21, Hårmodell och högskolestuderande, New York, USA (The Epoch Times).
– Jag tror att utbildningssystemet är mycket bra på att anpassa människor till att följa det gällande tillståndet i samhället. Undervisningen skulle göra mer nytta om den fokuserade mer på individuella uttryck istället för att försöka forma människor till en grå massa. Människorna tänker att efter gymnasium studerar man på högskolan eftersom det fungerar på det sättet för annars faller himmelen ner på dem och får dem att bli misslyckade. Utbildningssystemet stödjer en hänsynslös och egoistisk tävlingsmentalitet där människorna tävlar hänsynslöst med varandra. Det är ett rädslobaserat, inte kärleksbaserat system. Samhället försöker lära dig att ”perfekt” är just detta. Du borde bara acceptera dig själv och älska dig själv. Som Joseph Campbell sade: ”Följ din lycka”.
-
-
Lilan Xin, 53, frilansar som mandarinlärare (kinesiskt talspråk), Hongkong (The Epoch Times).
– Det finns många bra saker med Hongkongs utbildningssystem, inklusive tillgång till ett brett utbud av internationella skolor. De flesta Hongkongbor är åtminstone tvåspråkiga och detta måste tillskrivas dess utbildningssystem. Men systemet och kulturen här har också sina fallgropar. En sak som jag märkt under många år är att bedömningarna i lokala skolor, det sunda förnuftet och det självständiga tänkandet inte erkänns om svaret avviker från ett ”standardsvar”. Detta är inte önskvärt eftersom det ger barnen ett stelt, snarare än ett öppet tänkande och begränsar också ibland deras möjligheter.
Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20303/