Glimtar från publiken som såg Shen Yun i Bryssel
Fedja Zlobec, EU-kommissionär för externa ekonomiska förbindelser, kom i sällskap med Lilia Colombi till Shen Yun Performing Arts föreställning på National Theatre i Bryssel, den 5 april. (Foto: Epoch Times)


Många tjänstemän inom EU var trollbundna efter att för första gången ha sett det världsberömda danskompaniet Shen Yun Performing Arts på Nationalteaterns scen. Bland dem var Fedja Zlobec, EU-kommissionär för yttre ekonomiska förbindelser, som kom i sällskap med Lilia Colombi till föreställningen den 5 april.

– Den hade gjorts fint, särskilt kombinationen av traditionella och andliga kinesiska traditioner. Jag tyckte mycket om den, sade Fedja Zoblec.

Enligt kompaniets hemsida ger Shen Yuns föreställning  ”En extraordinär resa genom 5 000 år av kinesisk civilisation”.

Zoblec berömde produktionen av det New York-baserade kompaniet, som bildades 2006 för att återuppväcka den autentiska, gudomligt inspirerade kinesiska kulturen som gick nästan förlorad på grund av 60 år av kommunistiskt styre.

Många européer kan identifiera sig med den kommunistiska regimens förtryck av Falun Gong eftersom de själva utsattes för samma behandling när kommunismen styrde Sovjetunionen.

”Falun Gong, som också kallas för Falun Dafa, vägleds av principerna sanning, godhet och tålamod, uppges det på Shen Yuns hemsida.” Den andliga metoden har hjälpt över hundra miljoner kineser att förstå och att återvända till essensen av traditionell kinesisk kultur – de konfucianistiska, buddhistiska och daoistiska lärorna.

Polskfödda Ewa Ptaszynska, tjänsteman inom reglering av vägtransporter, njöt av föreställningen med sin man Michal Ptaszynka, utvecklingschef inom Europeiska kommissionen, och deras döttrar.

– Jag var säker på att flickorna skulle älska den på grund av färgerna, dräkterna, musiken och alla danserna, sade fru Ptaszynska.

– De tyckte verkligen om föreställningen, sade hon.

”Med klassisk kinesisk dans, orkester, bländande kostymer och animerade bakgrunder kommer Shen Yun att transportera dig till en annan värld”, berättas det på hemsidan.

Makarna Ptaszynska nämnde den svåra situationen för Falun Gong när den förbjöds av den kinesiska kommunistregimen 1999 och som även lyftes fram i ett par av Shen Yuns berättande danser.

– Ja. Man måste tro. Man måste ha en stark tro för att överleva vissa regimer, sade Ewa Ptaszynska.

Hon var rörd av alla konstnärers
åtagande att producera en sådan föreställning.

– Det var berörande i slutet när man inser hur mycket arbete allt detta kräver från var och en av artisterna, att framföra det på det här sättet, sade hon.

Hon kände också ”en stark kärlek för denna kultur som de är dedikerade att visa till alla i hela världen, kärnan i den kinesiska civilisationen. Så det är berörande”.

–  Mycket fint att se personer komma från himlen till jorden, sade hon, syftande på de animerade bakgrunderna som interagerar med dansarna.

Också djupt berörd av Shen Yun var Vedran Vejic, en militärofficer inom Nato, och hans hustru Julia Vejic, båda ursprungligen från Kroatien. De har bott och arbetat i Bryssel de senaste åren.

– Jag tyckte om den väldigt mycket.  Jag har aldrig varit i kontakt med kinesisk kultur, sade Vedran Vejic. Jag tyckte om dansen med lotusblomman… Den är fantastisk, männen med solfjädrar. Det var en krigardans.

Julia Vejic njöt fullständigt av det överjordiska ljudet av erhu, ett gammalt kinesiskt tvåsträngat, lätt böjt, instrument.

– Mycket, mycket, mycket fint, sade hon.

Med hänvisning till de andliga aspekterna invävda i Shen Yuns föreställning, sade Vedran Vejic att hans egen kroatiska kultur tror också på himlen.

– Men det är väldigt trevligt att se folk komma från himlen till jorden, och sedan gå tillbaka till himlen, sade han.

Med det allra senaste inom grafisk teknik skapar Shen Yuns team för digitala bakgrundsprojektioner livfulla animerade miljöer som vidgar scenen och förflyttar publiken till en värld där himmel och jord förenas. 

Ett annat par, Balazs Nyul-Donka, assistent för Europeiska kommissionens regionpolitik, och hans hustru Judit Nyul-Donka, också en assistent för Europeiska kommissionen, njöt av Shen Yuns föreställning.

– Den var verkligen fantastisk. Dekorationerna, dräkterna, danserna, de var fantastiska. Och det är mycket bra att [Shen Yun] visar någon aspekt av kinesisk [andlighet] och forntida mytologi, sade Balazc Nyul-Donka.

Paret är från Ungern och för 25 år sedan försökte kommunistregimen förstöra alla landets gamla värderingar, kunskap och traditioner, sade Balazc Nyul-Donka.

– Så det som man ser på scenen, som inte är tillåtet i Kina i dessa dagar, är mycket tråkigt och vi tycker det är synd, för i vår historia var det på nästan samma sätt.

Ungern var en del av den sovjetiska kommunistregimen fram tills nyligen.

– Man kunde inte utöva sin religion, det fanns ingen yttrandefrihet. Men nu börjar det bli bättre. Den kommunistiska regimens tid är över.

Han beundrade kulturen som framfördes på scenen genom folkdans och klassisk kinesisk dans.

– Och musiken var fantastisk.

Nuyal-Donka tyckte att sångtexterna hade ett starkt budskap.

– Livet är evigt och det finns en gudomlig nivå av livet och vi fick detta budskap via sångerna och via föreställningen. Berättelserna som visades för oss – mytologiska, urgamla historier – lärde folk på något sätt vad som är bra och dåligt och att kämpa mot det onda. Så genom musiken, danserna och koreografin fick vi det här budskapet, sade han.

Judit Nyul-Donka samtyckte till nästan allt hennes man sade om Shen Yun.

– Det är svårt att formulera det i ord. Jag är från Ungern och Ungern var också ett kommunistiskt land fram till 1989, så jag har också denna historia. Jag kan förstå det. Det är väldigt tråkigt när folket inte får vara fria.

– Mycket färgstarkt, imponerande.

En ledamot av Europaparlamentet, Judith Merkies, sade att hon tyckte att Shen Yun var ”väldigt färgstark och imponerande”.

– Jag tycker att blandningen av de forntida danserna i kombination med mycket moderna inslag… de var mycket färgstraka. Det fanns många saker som jag gillade. Dansen som var närmare slutet, med mandarindamer med mycket ovanliga kläder, var mycket imponerande.

Hon sade att Kina har många traditioner, men inte varje tradition kan för närvarande framföras i Kina, med hänvisning till förtrycket av Falun Gong.

– Landet som inte firar sitt förflutna har ingen fullständig framtid.

Polskfödda Olga Kopiczko, advokat vid Europeiska kommissionen, såg Shen Yun för andra gången.

– Jag fullkomligt älskade det.  Så fort jag såg reklamaffischerna i staden för showen i år, köpte jag min biljett. Och jag njuter av showen så mycket, sade hon.

– Den är vacker. Jag älskar deras sätt att dansa. De är så graciösa. Jag beundrar balett men jag tycker att detta sätt att dansa är ännu mer sofistikerat än typisk europeisk balett. Den här är lite mer [atletisk]. Det kräver en hel del styrka och mycket övning. Den är visuellt vacker. Jag älskar scenkostymerna. Det är vackert, det är imponerande, graciöst.

Hon sa att hon fångade upp ett andligt budskap genom föreställningen, att alltid försöka vara en bättre människa.

– Det är bara så vackert. Man blir alltid berörd av vackra dansare och en vacker föreställning. Det är bara så utmärkt.

Översatt från engelska.

New York-baserade Shen Yun Performing Arts har fyra turnerande kompanier som framträder samtidigt runt om i världen. På sin Europa-turné framträder Shen Yun just nu i Dublin 19-20 april, sedan vidare till Haag, Milano och Baden-Baden. För vidare information besök www.shenyunperformingarts.org

Epoch Times anser att Shen Yun Performing Arts är vår tids mest betydelsefulla kulturevenemang. Vi har stolt rapporterat om publikens reaktioner sedan Shen Yun startade år 2006.