Fungerar verkligen kolhydratfattig diet?
Hälsosam mat: en kolhydratfattig måltid bestående av kyckling och grönsaker, från restaurangen Kitchen at Ola på Manhattan, som fokuserar på mat med låg kolhydrathalt i New York. (Foto: Getty Images/Chris Hondros)


Under 1970-talet gjordes den kolhydratfattiga dieten känd av läkare Robert Atkins, men samtidigt förkastades den av de flesta dietister som farlig nonsens. Nu, trettio år senare vänder sig miljontals människor åter till detta kontroversiella viktminskningsprogram.

Så vad handlar det om då? Känd som Atkinsdieten, metoden är enkel – skär ner på intaget av kolhydratrik mat, men ät så mycket proteiner och fett du vill. Detta betyder att dessa må-bra- saker som vitt bröd, ris, pasta, potatis, glass, kex och de flesta frukter måste försvinna och bli ersatta av kött, fisk, mjölkprodukter och grönsaker.

Om kolhydrater, som vanligen kommer i form av stärkelse eller socker, inte används, kommer de att lagras i kroppen som fett. Atkins filosofi baseras på idén om att en kropp med lågt kolhydratintag kommer att välja att förbränna fett för att möta energibehovet, en process som kallas för ketos*.

Trots den fortsatta kritiken om dess effektivitet har studier nyligen visat att Atkins metod verkligen fungerar. Enligt resultaten i den medicinska tidskriften New England Journal of Medicine har överviktiga som hållit sig till den kolhydratfattiga metoden under sex månader gått ner tre gånger så mycket i vikt, jämfört med dem som gick på sedvanliga fettfattiga program.

I studien begränsades intaget av kolhydrater till endast 30 gram, vilket motsvarar ungefär två bitar fullkornsbröd eller en kopp skivade bananer. Å andra sidan motsvarar en kopp ris eller en mellanstor potatis 50 gram kolhydrater. Trots den här initiala effektiviteten har ”Atkins revolution” länge anklagats för att har kortvarig effekt. Forskare från RVA universitetet i Danmark har till exempel hävdat i den medicinska tidningen, Lancet Review: ”Viktminskning till följd av kolhydratfattig diet orsakas troligen av en kombination av ett begränsat urval av mat och den ökade mättnadskänslan, som kommer av det proteinrika innehållet.” Vissa kritiker insisterar också på att viktminskningen beror på hög vattenförlust och inte en förlust av fett.

Andra håller inte med. Läkaren Guenther Boden från Temple University School of Medicine, i Filadelfia, USA, är författaren till en studie av de kortvariga effekterna av kolhydratfattig diet, som dök upp i läkartidningen Annals of Internal Medicine. Han bekräftade i sin studie att en kolhydratfattig diet inte bara avsevärt minskar kaloriintaget, utan hjälper också diabetiker att sänka sina blodsockernivåer, triglycerider och kolesterolhalten i blodet.

”Vi har bevisat att människor går ner i vikt med Atkins diet eftersom de äter mindre (konsumerar färre kalorier), och inte på grund av att de blir uttråkade av dieten eller förlorar kroppsvätska…” sade läkare Boden i ett pressmeddelande. ”All viktminskning var i form av fett.”

Studien bestod av frivilliga som åt normal diet under sju dagar, varpå de fick följa en kolhydratbegränsad diet med 20 gram kolhydrater dagligen under två veckor. Man observerade att alla deltagare frivilligt åt 1000 kalorier mindre per dag trots en god tillgång på proteiner och fet mat.

Källor:

A Low-Carbohydrate as Compared with a Low-Fat Diet in Severe Obesity
Effect of a Low-Carbohydrate Diet on Appetite, Blood Glucose Levels, and
Insulin Resistance in Obese Patients with Type 2 Diabetes

* Ketos, (latin. ketosis), sjukligt ökad bildning av ketonkroppar i organismen, vilka ger en ansamling av sina substanser i kroppen (acidos), till exempel vid sockersjuka, med stark anhopning av ketonkroppar eller vid svält. Ketonkroppar uppkommer vid ofullständig nedbrytning av fett- och aminosyror och som övergår i blodet vid bland annat diabetes, kolhydratbrist och svält.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/6-11-20/48374.html

Översatt av Mimmi Svensson, Epoch Times Sverige