Franska kulturministeriet i krig med nätjätten Amazon
Aurélie Filippetti har varnat mot det hot som den amerikanska jätten Amazon är mot litteratur och kulturell mångfald. (Foto: Getty Images)


Den 12 augusti inleddes ett nytt kapitel i kampen mellan den amerikanska nätjätten Amazon och den franska kulturministern. Aurélie Filipetti förklarade i tidningen Le Monde att internetföretagets säljmetoder över nätet var ett ”hot mot tillgängligheten av böcker”.

Det stora nätföretaget, nummer ett i online-försäljning, är i blåsväder igen. Det har tidigare kritiserats hårt för skatteflykt och omänskliga arbetsförhållanden. Som ett exempel på framgång i en monetär värld, som har blivit mer och mer virtuell och som en av internets ”Big Four”, visar Amazon prov på alla negativa effekter av modern logistik.

Den 8 juli trädde en ny fransk lag i kraft som förbjuder Amazon att erbjuda gratis frakt och fem procents rabatt på böcker som inte levereras till en fysisk butik. Lagen har haft en begränsad effekt. Det amerikanska företaget reagerade snabbt och satte fraktpriset till en cent, det lägsta pris som är lagligt. Detta blev som ett hån mot lagstiftningsprocessen. För att försvara sig förklarade den franska kulturministern att det var en ”politisk strid” och en käpp i hjulet och vi kommer fortsätta sätta käppar i Amazons hjul.

Den 11 december 2007 förlorade Amazon en stämningsansökan från franska bokhandlarunionen och fick betala 100 000 euro för den fria fraktkostnaden.  Unionens mission är ”att försvara moraliska och materiella intressen för prenumeranter genom att främja kulturell mångfald och värdesätta bokhandlarnas arbete som sociala och kulturella ledare”. Unionen hade räknat med att förbjuda rabatter skulle bevara valfriheten för läsarna.

De första varuhusen i Paris kom i början av artonhundratalet. På tvåtusentalet har det skett en omvälvning av konsumenternas vanor. Betraktad som den tredje industriella revolutionen har den snabba blomstingen av ledande nätbutiker och nya smarta operativsystem som sköts av datorer via internet skapat internets ”Big Four”, som Apple, Google och Facebook. De har successivt och globalt förbättrat mänskliga aktiviteter och interaktioner.

Skapad som en online-bokhandel av Jeff Bedos 1994, kunde Amazon snabbt erbjuda ett stort antal titlar. Tillgängligheten till flera konkurrerande källor gav den ett rykte som neutral. Deras modell med nätförsäljning och moderna fraktcentraler sågs som fördelaktigt för e-handelns utveckling 1999. Snart kom också de negativa konsekvenserna fram såsom illojal konkurrens, inhumana och skrämmande arbetsförhållanden, gigantiska ambitioner etcetera.

Nyligen uppmanade en grupp med 900 bästsäljande författare i hela världen Amazon att sluta underminera författares försörjning och sluta avskräcka kunder att beställa eller söka böcker som inte ingår i internetföretagets katalog.

Bryce Milligan från Wing Press i Texas tog det ett steg längre genom att säga att Amazon tänkte försöka bli av med distributörer först sedan förlag och oberoende bokhandlare, för att sedan bli den enda länken mellan läsaren och författaren.

Amazon är ganska likt Google som ger tillgång till alla sökmotorer i sin sökmotor. Sedan underlättar den, genom ett urval av algoritmer, tillgången till de mest besökta sidorna vilket skapar en oroande ledarställning för de största företagen.