loadingSkådespelaren Guy Pearce anländer till Prometheus-filmens världspremiär i London den 31 maj, 2012. (Foto: AFP/ Andrew Cowie)
Skådespelaren Guy Pearce anländer till Prometheus-filmens världspremiär i London den 31 maj, 2012. (Foto: AFP/ Andrew Cowie)
Kultur

Fransk science fiction med Pearce i god form

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Film: Lockout
  • Produktionsår: 2012
  • Produktionsland: Frankrike
  • Regi: James Mather & Stephen St. Leger
  • Medverkande: Guy Pearce, Maggie Grace, Vincent Regan, Joseph Gilgun, Lennie James, Peter Stormare m fl.
  • Kommer ut: 121017

Detta är alltså fransk science fiction på engelska. Specialeffekterna är lite halvdana och storyn är av standardmodell 1A. Men tack vare Guy Pearce i god form och skicklig regi av ett par actionsekvenser, klarar sig denna film med hedern i behåll.

De har lånat själva storyn från ”Flykten från New York” (”Escape from New York”, James Carpenter, Storbritannien/USA, 1981). Sämre förebilder finns ju. Precis som i ”Flykten från New York” ser vi en antihjälte i huvudrollen. Hans namn är Snow (Pearce). Han har blivit oskyldigt dömd för förräderi mot sitt land. Om han vill ha domen upphävd måste han ta sig in i ett fängelse som ligger i en rymdbas och rädda presidentens dotter. Samtidigt måste han försöka hitta en vän i fängelset som kan säga honom vart han gömt ett en väska med ett mystiskt innehåll.

Det är inte en överdrivet komplicerad film. Snow är hjälten. Han ska rädda flickan. Alex (Regan) och Hydell (Gilgun) är skurkarna. De är elaka och sadistiska. Men man kan göra ganska mycket med en enkel roll, vilket Pearce, Regan och Gilgun alla bevisar när de gör sina roller. Till skillnad från Snake Plissken i ”Flykten från New York” är Snow en ganska rolig kille, som drar lika många skämt som han skjuter skurkar. Regan är karismatisk som fångarnas ledare och Gilgun är den labila psykopaten som är en tickande bomb, redo att explodera i vilket ögonblick som helst. Med tanke på hur bra dessa tre skådespelare lyckats, är det nästan lite irriterande hur dålig Maggie Grace är som presidentens dotter.

Det finns som sagt ett par riktigt spännande sekvenser. En av dessa inkluderar början, då Snow blir jagad tvärs över stan. Det är dock lite frustrerande att koncentrera sig på filmen, eftersom den datoranimerade motorcykeljakten är så dåligt gjord. Och även om filmskaparna (för det mesta) har valt bra skådespelare, väger det inte alltid upp det tunna manuset, som varken är originellt eller intressant. Har man sett ett par liknande filmer, bjuds man på väldigt få överraskningar.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSkådespelaren Guy Pearce anländer till Prometheus-filmens världspremiär i London den 31 maj, 2012. (Foto: AFP/ Andrew Cowie)
Skådespelaren Guy Pearce anländer till Prometheus-filmens världspremiär i London den 31 maj, 2012. (Foto: AFP/ Andrew Cowie)
Kultur

Fransk science fiction med Pearce i god form

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Film: Lockout
  • Produktionsår: 2012
  • Produktionsland: Frankrike
  • Regi: James Mather & Stephen St. Leger
  • Medverkande: Guy Pearce, Maggie Grace, Vincent Regan, Joseph Gilgun, Lennie James, Peter Stormare m fl.
  • Kommer ut: 121017

Detta är alltså fransk science fiction på engelska. Specialeffekterna är lite halvdana och storyn är av standardmodell 1A. Men tack vare Guy Pearce i god form och skicklig regi av ett par actionsekvenser, klarar sig denna film med hedern i behåll.

De har lånat själva storyn från ”Flykten från New York” (”Escape from New York”, James Carpenter, Storbritannien/USA, 1981). Sämre förebilder finns ju. Precis som i ”Flykten från New York” ser vi en antihjälte i huvudrollen. Hans namn är Snow (Pearce). Han har blivit oskyldigt dömd för förräderi mot sitt land. Om han vill ha domen upphävd måste han ta sig in i ett fängelse som ligger i en rymdbas och rädda presidentens dotter. Samtidigt måste han försöka hitta en vän i fängelset som kan säga honom vart han gömt ett en väska med ett mystiskt innehåll.

Det är inte en överdrivet komplicerad film. Snow är hjälten. Han ska rädda flickan. Alex (Regan) och Hydell (Gilgun) är skurkarna. De är elaka och sadistiska. Men man kan göra ganska mycket med en enkel roll, vilket Pearce, Regan och Gilgun alla bevisar när de gör sina roller. Till skillnad från Snake Plissken i ”Flykten från New York” är Snow en ganska rolig kille, som drar lika många skämt som han skjuter skurkar. Regan är karismatisk som fångarnas ledare och Gilgun är den labila psykopaten som är en tickande bomb, redo att explodera i vilket ögonblick som helst. Med tanke på hur bra dessa tre skådespelare lyckats, är det nästan lite irriterande hur dålig Maggie Grace är som presidentens dotter.

Det finns som sagt ett par riktigt spännande sekvenser. En av dessa inkluderar början, då Snow blir jagad tvärs över stan. Det är dock lite frustrerande att koncentrera sig på filmen, eftersom den datoranimerade motorcykeljakten är så dåligt gjord. Och även om filmskaparna (för det mesta) har valt bra skådespelare, väger det inte alltid upp det tunna manuset, som varken är originellt eller intressant. Har man sett ett par liknande filmer, bjuds man på väldigt få överraskningar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024