Frågetecken kring förlist kinesiskt fartyg
Kraftigt lutande oljefartyg, på väg att sjunka. (Foto: eworldship.com)


Motstridiga uppgifter om hur ett kinesiskt oljeundersökningsfartyg, Ocean Petroleum 682, sjunkit, har väckt frågetecken kring vad som egentligen hände.

China Oilfield Services Limited (COSL) meddelade den 18 januari att fartyget hade sjunkit i hamnen i staden Nantong, som ligger vid Yangtzeflodens utlopp, i Jiangsuprovinsen. Fartyget höll på att byggas av Wuchuan Shipbuilding och sprang enligt COSL läck. De hävdar att det var värt 117 miljoner dollar.

Meddelandet från den 18 januari sade att det läckt in vatten i fartyget, och att det orsakat en grundstötning den 14 januari. Meddelandet kom efter flera dagar av nyhetsrapportering om händelsen, som läckt ut via internet, allt medan företaget vägrade att erkänna att något hänt.

På eftermiddagen
den 15 januari bloggade någon som gav sig ut för att vara anställd på Wuchuan Shipbuilding:

”Gick till ett möte på jobbet i morse; ett fartyg på Wuchuans anläggning i Nantong höll på att testas för navigering. Ett misstag i hanteringen ledde till att fartyget bröts sönder på mitten och sjönk. Det här var det dyraste och mest avancerade fartyg vi hade, det var värt 780 miljoner dollar.”

Senare postade andra användare bilder på samma BBS, vilka visade bärgningslag som hastigt var på väg ut för att försöka rädda Ocean Petroleum 682, men fartyget hade redan gått på grund på morgonen den 17 januari.  

Ända fram tills natten den 17 januari rådde dock kompakt tystnad  kring incidenten från Wuchuan Shipbuilding Industry, dess moderföretag China Shipbuilding Industry, Shanghais bärgningsbyrå och fartygets ägare, COSL. Ingen svarade på det officiella telefonnumret till Wuchuans kontor som fanns på företagets sajt. På natten den 17 januari meddelade fartygets ägare COSL att ”vatten läckte in i fartyget”, vilket ledde till att det  hade börjat sjunka. Företaget betonade att situationen ”inte hade lett till några miljöskador” och att ”skälen fortfarande undersöks” samt att man ”aktivt utförde reparationsarbete.”

Den 18 januari meddelade Wuchuans moderföretag att ”fartyget bara lutade, hade inte sjunkit” och att ”en räddningsoperation pågår”.

Skillnaden i kostnad mellan vad COSL och den bloggande påstådda medarbetaren uppgav kan eventuellt förklaras med en felaktig valutaangivelse.

780 miljoner yuan är ungefär 123 miljoner dollar, vilket ligger nära de 117 miljoner som COSL meddelade. Det kan vara så att medarbetaren trott att 780 miljoner yuan var 780 miljoner dollar.

COSL bekräftade på Shanghaibörsen att fartyget sjunkit och angav förlusten till 117 miljoner dollar. Den 18 januari föll COSL:s aktie med 2,65 procent. Ocean Petroleum 682 skulle bistå vid borrning i samband med undersökningar av undervattensfyndigheter av olja på upp till 1500 meters djup.

Översatt från engelska